Siets en Gijs op wereldreis!

Maleisië & Singapore en een terugblik op 5 maanden reizen!

Het heeft helaas niet zo mogen zijn: Spanje is de nieuwe wereldkampioen maar ondanks dat hebben wij een werelds feest gehad op een groot plein in hartje Kuala Lumpur! Die Maleisiërs zijn nog gekker dan gek en daar pasten wij best tussen dachten wij. Na de finale was het tijd om de rest van Maleisië en Singapore in de resterende twee weken te ontdekken.

Lekker bakkie... thee...
Als we de bus nemen van Kuala Lumpur naar de Cameron Highlands in Centraal-Maleisië merken we het verschil aan hoogte meteen: het is een stuk kouder en minder klam dan in de Maleisische hoofdstad. De Cameron Highlands staan bekend om haar theeplantages en trekkings *we horen jullie denken: alwéér..?* Drie volle dagen blijven we in de Highlands en de eerste dag wagen we ons inderdaad weer aan een hike: het begin is prima en bijna fluitend lopen we over de paden maar na een uur wandelen veranderd het pad en wordt het klimmen en klauteren. Bij deze besluiten we: voorlopig niet meer! De vegetable-farms schijnen erg mooi te zijn maar kom op, hoeveel asperge-, knollen-, bonen- en maisboeren hebben we in Nederland? Voor ons dus niet iets bijzonders. Wel nemen we een bakkie thee met een geweldig uitzicht op de theeplantages voordat we liftend (één keer in een vrachtwagen en de andere keer in de laadbak van een pick-up truck) teruggaan naar het dorpje. Daar doen we ons tegoed aan een scone; een versgebakken cakeje met aardbeienjam en slagroom *de calorieën vliegen eraan als je er alleen al naar kijkt, maar lekker dat ze zijn!*
De twee dagen daarna gaan we al liftend (de teller staat in drie dagen op negen) naar verschillende strawberry-farms (aardbeien die gekweekt worden in potten in plaats van in de grond, heel apart), theeplantages en een Orang Asli-dorpje. Bij één van die theeplantages zitten we net lekker aan de thee als we een ‘Hey you guys' horen: Jon en Dom, de Engelse broers van de Perhentians, staan ineens achter ons! In een dik uur praten we elkaar bij en besluiten we om elkaar in Singapore weer te ontmoeten. It's a small world after all!
En dat het maar een kleine wereld is blijkt ook als we in Kuala Lumpur Suin ontmoeten. Samen met haar zouden we de Tibet-tour gedaan hebben maar zij werd toen ernstig ziek. Suin neemt ons mee naar een echte Maleisische ‘Mamak', een lokaal restaurant waar je alles kunt bestellen wat je maar kunt bedenken (menukaarten kennen ze hier niet), en zij laat ons een andere kant van Maleisië zien. Van dragonbread, tomyam soep met inktvis en roti chani met mayonaise en knakworst tot rattenstaarten met ei, we proberen alles en het is absoluut het lekkerste eten dat we in heel Maleisië gehad hebben!!
Koloniaal Melaka
Vanuit Kuala Lumpur gaan we op weg naar onze laatste stop in Maleisië; Melaka, waar we in Old Town Guesthouse verblijven, een supermooi en leuk guesthouse gerund door een Franse man, zijn Chinees-Maleisische vrouw en hun dochtertje Sahra. Het ademt een echte huiskamersfeer uit en het is hier zo relaxed dat we hier eigenlijk langer willen blijven dan 3 nachten.
Melaka is een historische havenstad dat op de Wereld Erfgoedlijst staat en voorheen onder Brits, Portugees en Nederlands gezag viel. Vooral de Nederlanders hebben er in de 17e en 18e eeuw voor gezorgd dat Melaka daarna uit de gratie raakte als belangrijke havenstad door alle schepen door te sturen naar Batavia. Van de 15e tot de 19e eeuw was Melaka een belangrijke havenstad in Azië en meerden er dagelijks meer dan 2000 schepen aan en werden er in die tijd meer dan 40 talen gesproken. In Melaka bezoeken we in twee dagen tijd een aantal kerken, het Stadthuys (inderdaad, gebouwd door de Nederlanders), het Maritiem museum met een replica van een mooi Portugees schip, een oud fort en een voormalige residentie van de koning van Melaka. 's Avonds wagen we ons een aantal keren aan typische gerechten van de streek: van chendol (een te zoet gerecht met flubberig spul erin), chicken rice balls tot satéfondue. Ook in die zin valt Maleisië wel in de smaak bij ons.
Melaka betekent het eindpunt voor ons in Maleisië: vier weken hebben we hier rondgetrokken en het land staat bij ons zeker in de top 3 van mooiste, leukste en fijnste landen. Een echte aanrader voor iedereen! We sluiten Azië af in stijl en dat doen we door het bezoeken van ‘The Fine City, Singapore'.
Super(schoon) Singapore
Singapore wordt ook wel de ‘fine city' genoemd; het is hier (in het nieuwe gedeelte dan) brandschoon en voor elk wissewasje krijg je een boete aan de broek. Voor eten in de metro, kauwgom kauwen, roken in het openbaar, spugen op straat, afval op straat gooien en ga zo maar door.
En dat we Azië in stijl afsluiten dat is wel gebleken! We slapen 2 dagen in een guesthouse met ronduit geflipte mensen *een Fransoos die ons elke morgen om 7 uur wakker maakt, een gepensioneerde gefreakte Amerikaan en een Afrikaanse vrouw in een niet zo flatteuze legging*, de andere dagen gaan we Couchsurfen. Couchsurfen komt er eigenlijk op neer dat mensen een bank of bed beschikbaar stellen zodat je (gratis) bij hen kunt slapen. Als tegenruil doe je de afwas, je poetst het huis, neemt een paar biertjes mee of je hoeft soms niet eens iets terug te doen. En dat we met niet met onze neus in de boter vallen blijkt wel! Als we bij het adres aankomen worden we hartelijk welkom geheten door Scott en Gail, een leuk en gezellig Amerikaans stel die een erg mooi appartement hebben. We krijgen zelfs een privékamer en mogen alles pakken uit de koelkast wat we maar willen. Ze hebben zelfs een BBQ geregeld waar we de lekkerste steak voorgeschoteld krijgen die je maar kunt bedenken! Als tegenruil zorgen wij voor het dessert tijdens de BBQ en doen we de afwas (Scott and Gail, if you guys read this: thanks again!).
In Singapore bezoeken we de verschillende highlights (soms letterlijk) waaronder een casino waar een boot bovenop het dak geplaatst is, Little India, de botanische tuinen en natuurlijk moeten we de gigantische shoppingmalls ook even van binnen bekijken.
Eén dag gaan we naar Sentosa Island, een eiland dat kunstmatig is aangelegd en waar alles een pretparksfeer uitademt, het heeft zelfs een nepstrand. We gaan daar samen met Jon en Dom en hun vrienden een uurtje flowriden; dit is een constante golf waar je op surft.
In Nederland hadden we dit al een keer gedaan maar het gaat ons hier in Singapore beter af. 's Avonds BBQ-en we met hen en onze laatste avond in Azië slapen we bij Jon in zijn appartement. We chillen de laatste dag met Jon en Dom aan het zwembad bij zijn appartement en dan is het tijd om (alweer) afscheid van hen te nemen en richting het super-de-luxe vliegveld van Singapore te gaan. Azië zit erop!
Thrillride van 5 maanden reizen
Vanavond sluiten we het eerste deel van onze reis af! Zo bizar: we hebben 5 maanden rondgereisd door Azië en hebben in die maanden al ontelbare en onbeschrijfelijk veel leuke en aparte dingen meegemaakt. Beginnen in de kou van de ene wereldstad Beijing en eindigen in de warmte van de andere wereldstad, Singapore. Daartussen bergen beklommen, jungles getrotseerd, in de bomen gehangen als een aap, in de menigte van een cricketwedstrijd gestaan en geslapen in treinen, bussen, heel veel hostels, boomhutten, hangmatten, op het strand, op de grond en zelfs op onze rugzakken...

Al deze belevenissen nemen we mee voor de komende 7 maanden maar wat nog het meeste indruk op ons gemaakt heeft de afgelopen maanden zijn de mensen die we op onze reis tegen gekomen zijn. Vooral de Tibetanen met hun toewijding aan het geloof, de Indiërs in hun gekleurde sari's, de Vietnamezen met hun conehoedjes, de laidback Laotianen die alle tijd van de wereld lijken te hebben en de altijd vriendelijke Maleisiërs met hun eeuwige glimlach. Niet alleen de locals zullen ons bijblijven; alleen al met alle reizigers die we ontmoet hebben kunnen we nog een jaar vullen om hen op te zoeken! Van de Maleisische Suin, de Engelsen Sean, Johnny, Rich, Dom en Jon, de Nederlanders Shirley, Skip, Georgina en Erik, de Israëlische Noam, de Amerikaans/Engelse Gela en Megan, de Amerikanen Becca, Justin en Jess, de Spaans/Uruguayaanse Nicolas en Carmen tot de Australische Scott en Mackenzie en de Belgische Lyn... Allemaal mensen die een speciaal plekje in ons hart (en ons boek) gekregen hebben.
Bijzondere, mooie en ontroerende momenten volgen elkaar op alsof je je in een achtbaan begeeft en die achtbaan dendert de komende 7 maanden nog even door met als nieuw startpunt: Nieuw-Zeeland. Ready for take off!!!

* Voor het tweede deel van de foto's van Maleisië moet je even hier klikken (en even naar beneden scrollen). De foto's van Singapore staan ook weer in een andere map!

Janny

Jullie hebben een prachtige tijd gehad in Aziê, hoop dat jullie net zo gaan genieten in Nieuw-Zeeland. Een hele goede reis en wij kijken uit naar the next story. En heel veel plezier daar met Annie en Gerrit.

Liefs xxx mam

Wies Luijten

Dat waren 5 zeer indrukwekkende maanden, goed verwoord in jullie mooie verslagen, zodat ook wij, in mindere mate natuurlijk, konden mee genieten.
Nog veel reisplezier en laat ons maar weer mee genieten middels de mooie reisverslagen.

Gr. Wies

Tom en Suzan

Ha Gijs en Siets,

Wat een geweldige ervaringen! We zijn stiekem een beetje jaloers op jullie. Echt gaaf!!!
Veel plezier in Nieuw-Zeeland.

Gr. Tom en Suzan

Remco

Telkens als ik jullie verhalen lees ben ik toch ontzettend jaloers.
Wat een geweldige maanden hebben jullie al meegemaakt en hoop dat de volgende 7 maanden net zo geweldig zijn.
Ik zie al uit naar jullie volgend veslag.

Geniet ervan en tot horens.

gr Remco en Bettine

Linda van Vegchel

Echt super om jullie berichten te volgen! En die foto's...zoo gaaf. Heel veel plezier de komende maanden! Geniet ervan.

Groetjes Linda

Hollie

Siets en Gijs,

Echt weer een geweldig verhaal!!
Nu naar een ander werelddeel waar jullie vast ook geweldige dingen zullen meemaken en geweldige mensen zullen ontmoeten.

Have fun!

Hollie

Pleunie

Hey Skatjes!
Jeetje, Azië er nu al op zitten! Wat vliegt de tijd toch?! Maar weer een heerlijk verhaal hoor! Ik zit weer te genieten!

Maar Gijsje, ik vind dat het zo onderhand wel tijd wordt voor de KVO onderbroek! Dus zoek een mooi plekkie uit en showen!!!!

Liefs Pleunie

Mia Litjens

Weer zo'n prachtig verhaal en daarbij worden wij ook telkens weer getrakteerd op een kleine geschiedenisles en de gebruiken over de plekken waar jullie vertoeven. Ook prachtig de mooie samenvatting van de 1e 5 maanden. Hopelijk gaan jullie de komende 7 maanden op dezelfde voet verder en genieten wij mee vanaf de zijlijn. Veel plezier in Nieuw Zeeland met 's An en Gerrit.

Joophaas

Hey Gijs en Siets!

Fantastisch om weer allemaal te lezen en de foto's te bekijken (en uiteraard even een onderschriftje achterlaten). Afgelopen vrijdag (4-daagse in Cuijck;)) nog uitgebreidt met Gerrit erover gehad wat een fantastische ervaringen jullie meemaken, hij had dan ook veel zin om jullie weer te zien! Veel plezier met Anny en Gerrit. We blijven het op de voet volgen!

xxx Lotte en Jaap

Niek

Schitterende foto's en een mooie epiloog. Ik denk dat New Zealand ook een heel byzondere indruk op jullie zal maken; 2 verschillende eilanden en een zee van ruimte. Ben héél benieuwd naar jullie kijk op down under!

Eelke

He Siets en Gijs,

Jee zeg, de eerste 5 maanden zitten er op. Maar als je bekijkt wat jullie allemaal mee gemaakt hebben, dan lijkt t wel alsof jullie al n heel stuk langer weg zijn. Echt zo tof! Haha, en dan heb je mijn spannende site, waar nog steeds m'n eerste verhaal op staat. Maar ja, kheb dan ook niet zo'n spannend leven als jullie. Hoewel ik dan nu wel weer in Granada met n waterpijp zit :-) Tja, is idd nog maar n maandje en dan begint t voor mij ook. Hopelijk gaat dat hiken mij ook zo goed af als bij jullie ;-) Have fun met t ontdekken v weer n nieuw werelddeel! Dikke kus, Eelke

Annemiek Jeuken

Jullie hebben mooie herinneringen aan Azie, hoop da jullie net zo'n mooie tijde in Nieuw Zeeland gaan hebben!
Blijf genieten en schrijven!!
Groetjes aan je pap en mam!
Wij drinken er met de kermis 1 (en meerdere) op jullie!
Liefs Annemiek

Eveline

Hey jongens!
Echt de max van een verhaal weeral! De wereld is idd klein ;) En ZOOO grappig, die foto van de fines in de subway, ik heb die ook getrokken!!! Hahaha, man ik herleef zo die zalige tijd als ik alles lees. Super dat je nog met Jon en Dom kunnen optrekken hebt, en van de Maleisische keuken kunnen genieten hebt! Ik vind het echt jammer dat ik jullie heb moeten achterlaten om België waarts te keren - heb hier al alle dagen gefeest maar dat is naast de kwestie ;) Doe zo verder, echt, en wie weet zien we elkaar wel nog ergens - februari 2011 zou wel eens kunnen lukken, als het tegen het einde is ;) Ik land namelijk in Londen :D
Dikke knuffel en nog vele fijne avonturen toegewenst!!!
xxx

Gela and Meg

Although we can't read this, it looks like you guys are having fun!! Can't wait to see you in February!!! We leave for England on Thursday so we should be ready for your visit ;)

Travel safe, and sorry bout the dutchy team, we were cheering for them :(

Carolien (fsh)

Hej,
hebben jullie de durian ook geproefd? (zag 'm op de foto staan in singapore?!) Mijn zusje heeft hem op de filipijnen geproefd, was niet eens zo slecht zei ze...

Heel erg veel plezier in Nieuw Zeeland, ik ben heel benieuwd hoe jullie het daar gaan vinden, wij hebben er in ieder geval ontzettend genoten!!!
Have Fun!!!

Els

Schatjes,

Het was weer een geweldig mooi verhaal om te mogen lezen. Wat jullie allemaal al wel niet mee gemaakt hebben in 5 maanden tijd.

Wat een verschil met ons leven wat zowat elke dag hetzelfde is;)!! Maar wel met mooie vooruitzichten natuurlijk.

Ik ga je deze week weer even mailen.

Veel plezier in Nieuw Zeeland, en ben benieuwd naar alle avondturen die jullie vast en zeker weer gaan beleven.

Dikke knuffel

Heey Siets en Gijs,

Weer een skon verhaaltje. Op naar Nieuw Zeeland. Doen jullie Frodo de groeten als je hem ziet lopen ;)

Wij genieten hier nog van de kermis, maar missen jullie wel bij de bonje.

Ben benieuwd naar het volgende verhaal!!

Groetjes Gé

Ria Wijnhoven

Weer een fantastisch verhaal, enkele zijn voor ons heel herkenbaar van onze reis door Maleisië. Een mooie afsluiting van jullie reis door Azië.
Op naar Nieuw-Zeeland, wij wensen jullie een goede reis. En zullen jullie via de site zeker volgen. Lees dat Annie en Gerrit op bezoek komen. Wij wensen jullie dan ook heel veel plezier met z'n vieren.
Kijk erg uit naar het volgende verhaal en foto's van jullie eerste weken in Nieuw-Zeeland.

lej en nelly

hoi gijs en sietske
Ik reageer hier even omdat het telefoneren niet lukt,maar graag willen we je feliciteren met je verjaardag daar in het verre NwZeeland. Geniet metje pap en mam van deze verjaardag ver van huis en we wensen je veel plezier en veel reisplezier. Allen,, de groetjes van ons

Lieve (FSH)

Hey!

Super leuk om jullie verhalen te lezen. Vooral de laatste 2 over Maleisie en Singapore (waar Marieke Ingrid en ik ook zijn geweest). Volgens mij hebben we in hetzelfde hutje gezeten in de taman negara:-) en wij hebben toen ook helemaal niets gezien, buiten bloedzuigers en mieren om.
Jullie een hele fijne tijd toegwenst in Nieuw-Zeeland!

Groetjes