Siets en Gijs op wereldreis!

Amazing Thailand

Bangkok kleurde op 14 juni even oranje toen het Nederlands Elftal haar eerste WK-wedstrijd speelde tegen Denemarken. Samen met 150 andere Nederlanders kijken we de wedstrijd en het werd een mooi feestje toen we met 2-0 wonnen. Een goed begin van leuk en gaaf Bangkok en ons tweede bezoek aan Thailand binnen 2 maanden. Maar we doen meer in Thailand dan feesten...

Prisonlife
Samen met Erik en Joany die we ontmoet hebben op het vliegveld en Khao San Road gaan de we de ochtend na de wedstrijd met de boot naar de Bangkwan gevangenis in het noorden van Bangkok. Doordat Siets hier vier jaar geleden ook geweest is ging de procedure (paspoort kopiëren, formuliertje invullen vol leugens *we zijn de buren van Adriaan* en wat eten kopen voor de gevangenen) vrij snel. Vandaag bezoeken Erik en Joany de Nederlandse gevangene Eddy Tang die al 10 jaar vastzit en Gijs en Siets bezoeken Adriaan van Ommering die al 8,5 jaar in de Bangkwan zit. Beide zitten ze vast vanwege hun betrokkenheid bij drugssmokkel. Eddy blijkt al bezoek te hebben dus praten we alle vier met Adriaan: Erik en Gijs eerst en later Joany en Sietske. Het praten gaat door telefoons omdat je tegenover elkaar zit achter een glaswand met tralies. In tegenstelling tot het gesprek dat Siets vier jaar geleden had met Rien Parlevliet is Adriaan een ontzettend positief ingestelde kerel vol humor. Anderhalf uur krijgen we de gelegenheid om met hem te praten en tijdens dat gesprek lachen we wat af. Adriaan zit vast omdat zijn bovenbuurman XTC verhandelde en hij wist hiervan. Tijdens een huiszoeking zijn ze allebei opgepakt en omdat Adriaan de bovenkamer verhuurde en dus eigenaar was van het pand zijn hij en zijn Thaise vrouw ook schuldig verklaard. In september mogen Eddy en Adriaan allebei naar huis en daar kijken ze natuurlijk erg naar uit.
Adriaan is een gezellige gast die zijn verblijf in de gevangenis typeert als ‘8,5 jaar vakantie' omdat hij zegt het psychisch anders niet vol te houden als je alleen maar depressief bent. ‘Het is mijn eigen schuld dus wat kan ik dan doen? Dan kan ik er maar beter het beste van maken dan in een hoekje gaan zitten mokken.' Wanneer hij vrijkomt in september wil hij te voet naar Santiago de Compostela lopen om ‘te ervaren hoe het is om zo ver mogelijk te lopen zonder muren om me heen.' Een mooie gedachte dachten wij zo.. Gelukkig zijn de omstandigheden in de gevangenis in de loop der jaren wat beter geworden en zagen ze er allemaal redelijk gezond uit. Als we teruglopen naar de pier beseffen we des te meer hoeveel vrijheid wij hebben: we pleiten het niet goed wat ze gedaan hebben maar zijn wel blij dat we ze bezocht hebben en het bezoek heeft behoorlijk indruk gemaakt op ons. 's Avonds eten wij samen met Erik in een restaurant en sluiten we twee leuke dagen met hem af omdat hij die avond via Egypte terugvliegt naar Nederland.
De andere dagen in Bangkok vullen we met voetbal kijken, shoppen en cocktails drinken met jonge Engelse studentjes voordat we richting de eilanden in het zuiden bussen. Dat bussen bleek achteraf een kleine domper voor ons en anderen te worden: bij een stop van de bus om 12 uur 's nachts kwam er een mannetje op een scooter aanrijden, rent naar de tas van een meidje en neemt die mee!! Gelukkig voor haar had ze haar paspoort en creditcard om haar nek hangen! Ook wij worden helaas niet gespaard en ondanks dat we altijd onze tassen vergrendelen aan de stoelen, vergeten we het deze keer vanwege teveel vertrouwen (het was een toeristenbus dus geen locals) maar als we op Koh Yao Noi aankomen beseffen we dat iemand 9000 Baht (ongeveer €225) uit onze portemonnee gestolen heeft! Super balen natuurlijk maar gelukkig hebben we al onze andere spullen nog.... We hopen dat we het geld via de verzekering terug krijgen maar het blijkt maar weer dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn!
Op een onbewoond eiland....
Voor Siets is dit een moment waar ze lang naar uitgekeken heeft. Vier jaar geleden heeft ze op Koh Yao Noi, een eilandje van nog geen 4 bij 2 kilometer, vrijwilligerswerk gedaan en ze wilde hier nog altijd een keer terug. Al liftend gaan we naar de pier waar we een volgepakte longtailboot nemen en varen een uur tussen de limestone-eilandjes door voordat we bij Koh Yao Noi aankomen. We laten ons afzetten bij de enige ‘winkelstraat' van het eiland en vinden al snel een goedkope bungalow bij een ontzettend lief vrouwtje. Vijf dagen vertoeven we op het eiland en het blijkt dat er in die vier jaar nauwelijks iets veranderd is: de mensen leven hier van de visserij en de rubberplantages *in tegenstelling tot de rest van Thailand dat voornamelijk van het toerisme leeft*, er bestaat nog steeds maar één hoofdweg op het eiland, lopen hoeft hier niet want iedereen biedt je een lift aan en de mensen begroeten ons zó vriendelijk met een lach en een ‘Sawadee' dat je hier gewoon niet meer weg wilt. Eén dag bezoeken we het politiebureau van KYN om de formaliteiten rondom het gestolen geld te regelen (de agenten zijn meer geïnteresseerd in het Nederlands Elftal dan in ons rapport) en een andere dag huren we twee mountainbikes waar we het hele eiland mee rondfietsen.
De rest van de dagen vullen we met kayakken naar een onbewoond eiland waar we de hele dag zwemmen, zonnen, lezen en het gevoel krijgen dat de tijd even stilstaat... Ze zeggen wel eens: één met de natuur en in dit geval klopt het helemaal; we horen alleen het ruisen van de zee, de geluiden van verschillende vogels en het gestommel van enkele lizzards die op nog geen paar meter afstand naar ons staan te kijken. Niks geen hordes mensen, gillende kinderen en strandbarretjes op elke vierkante meter. Vakantiegevoel? Dacht het wel! (in die paar dagen hebben we wel tig keer het nummer ‘Op een onbewoond eiland' gezongen).
Toch is het na vijf dagen tijd om met een lach en een traan afscheid te nemen van dit mooie, leuke en bijzondere eiland *ook omdat dit één van de weinige eilanden in Thailand is die islamitisch is* en maken we ons op voor Krabi waar we tot grote hoogten zullen stijgen...
Rockin' all over the World
Krabi staat vooral bekend om haar geweldige gebied om te rotsklimmen. Met meer dan 1000 verschillende klimroutes is Railay, een eilandje net buiten de kust van Krabi, de uitgelezen plek om dat te doen. Op de laatste dag in Thailand wagen we ons hieraan en beklimmen we verschillende rotsen met verschillende gradaties. Het indoor-klimmen valt hierbij een beetje in het niet en het geeft echt een kick als je boven aan de rots staat met een schitterend uitzicht over de baai (en tig meters onder je de rest van de klimmers). Allebei klimmen we een hogere gradatie dan we in Nederland doen; Gijs klimt 6A+ en Siets 5+. Voor de niet-klimmers onder ons: 2 en 3 zijn de laagste gradaties en hoe moeilijker, hoe hoger de gradatie waarbij 8C+ hier in Krabi de moeilijkste is.
Na een halve dag klimmen hebben we allebei vermoeide armen en benen en tintelende vingers maar het was wel absoluut iets wat hoog op ons lijstje stond bij de ‘things to do in Thailand'. De rest van de dag relaxen we in ons leuke guesthouse en maken we ons op voor het één na laatste land in Azië, Maleisië, waar we vanaf morgen een maand rond zullen trekken. Daarover meer de volgende keer...

Pleunie

Potdikkie, wat zijn jullie toch stoer! Echt gaaf dat klimmen op Railay. Ik heb het helaas door mijn gebrek aan spierkracht (lees:niet sportief) nooit gedaan, maar wel vaker bekeken!

Echt een domper van dat geld! Lees nu dat het ietsje meer is dan jullie in de mail zeiden! Echt kut! Ik weet hoe het voelt! ;)

Geniet van Maleisië! Ik ben nooit verder dan KL gekomen maar dat is iig de moeite waard!

Groetjes vanuit het EINDELIJK zonnige Zwitserland!

x

Sanne

He Siets en Gijs

Echt super om jullie verhalen te volgen. Leuk foto's joh! Wel balen van het geld, maar gelukkig heb je het niet direct gemerkt, dus niet direct overvallen of zo, want dat is toch wel een enge ervaring (vond ik iig).

Groetjes Sanne, en ook van Rik natuurlijk

susan ( uit sittard )

hoiiiiiiiii luitjes
wat een mooi verhaal weer, alleen dat jullie bestolen zijn is niet mooi... vervelende ervaring en ook nog het missen van het geld...
wat zijn jullie toch sportief, petje af!! toppie!!
alvast veel genot en plezier in maleisie

groetjessssss susan

Janny

Jullie maken Sietske´s slogan : Don´t dream your life, live your dreams, helemaal waar. Wij genieten (en dromen helaas wel) met jullie mee deze reis. Geniet van Maleisiê.

Liefs mam/Janny xx

Remco

He Gijs en Swiebeltje

Telkens als ik jullie verhalen en video's bekijk ben ik ontzettend jaloers op jullie. Vooral die gibbon experience vond ik echt geweldig .Ik wens jullie dan ook weer een geweldige tijd in maleisie toe en zie alweer uit naar jullie volgende verhaal veel groeten van Remco en Bettine

Joophaas

Hey Gijs en Siets!

Weer fantastische verhalen en foto's!! Echt schitterend. Jullie hebben het goed naar je zin dat is duidelijk!
Geniet van jullie volgend avontuur en we wachten weer op het volgende verhaal en de altijd leuke foto's.

xxx Lotte en Jaap

Eelke

Soo, wat mega cool dat jullie geklommen hebben daar. Dat staat ook zo hoog op mijn lijstje! En ook echt tof dat Koh Yao Noi nog steeds dat mooie idyllische eilandje is dat het n paar jaar geleden ook was. Wil daar ook echt nog graag eens terug heen.. dus dat moet ik denk ik maar eens mooi gaan combineren. Maar tot die tijd zal ik het met jullie verhalen moeten doen, en dat bevalt me ook goed. Leuk hoor! Veel plezier op Maleisie. Xx

Diana Cremers

Weer een super verhaal. Wat balen van het geld. Je denkt altijd dat zal mij wel niet overkomen.
Heerlijk zo'n eilandje. Wij gaan dit jaar naar het eiland
Ko Tao. Kan niet wachten, lekker snorkelen. Dat houd ik uren vol.
Geniet er nog lekker van.

Diana.

Lotte

Toch jammer dat ik niet in jullie koffer mee ben gegaan...

Moniek

Hej!

Mijn zus en vriend zitten nu ook in KL, als jullie een keer zin hebben om met hun op stap te gaan?

Leuk verhaaltje weer!
x Moniek

Gerda Leeijen

Ha gijs en sietske
Ik heb jullie ontmoet in Vietnam wachtend op de trein naar han hoi Heel bijzondere ontmoeting ik kwam ook uit Venray thuis aangekomen kwam ik iemand tegen die me vertelde dat Gijs een zoon was van Gerrit en Annie *k herinner me dat Annie mijn buurmeisje was heel bijzonder toch.
Ik ging naar Vierlingsbeek op den toffel en kwam jou Pap en Mam daar tegen ik vertelde dat hun de groeten kregen van jullie Annie keek mij raar ik vertele dat ik jullie in Vietnam had ontmoet .Heel bijzonder ervaar ik dit .
Maar ik kwam een ex collega ook tegen daar op het festival Moniek Houben kwammen aan de praat ze zag dat ik op vakantie was geweest ik vertelde haar of zei Gijs Jeuken kende Bart stond erbij en ze vertelde me dat haar Bart jpu broer was nou ja dat is toch heel bijzonder .
Ik wens jullie veel plezier succes verder met jullie rondreis ik hoop jullie nog een keer te zien of mailen hoe het met jullie gaat verder Groetjes Gerda en ook van Chiel Hanneke marijke Daan Schutte

Erik

Hey Siets en Gijs!

Damn, leuke verhalen zeg :) Echt leuk om te lezen en die foto's maken het verhaal inderdaad nóg leuker.

Pffff, wat een kutzooi van dat geld zeg! Ik neem de schuld op me hoor; hoe haal ik het ook in mijn hoofd om te vragen of jullie al bestolen zijn :O

Hier in NL gaat het verder trouwens wel prima. Het voetbal helpt behoorlijk in het Acclimatisatie-proces :)
Beter stomen we lekker door richting finale! Waar kijken jullie de aankomende wedstrijd(en)?

He Siets, ik heb trouwens even gekeken bij het casino. Wat blijkt, ik ben te lang! Bizar he? In elke solicitatie staat dat je tussen de 1.63 en 1.93 moet zijn...

Nou, geniet nog lekker van jullie reis want voor je het weet sta je alweer op schiphol!

Xje, Erik

Wouter

Hee Siets en Gijs,

Wat een fantastische verhalen! Ik ben zwaar jaloers!!
Leuk ook om daar met hollanders voetbal te kijken.

Heel veel plezier in maleisie, schijnt ook super te zijn!

Gr Wouter

gr Wouter

René Smedts

Het ene verhaal is nog mooier dan het andere. Jullie maken mooie dingen mee zeg! Zeker jammer van dat geld maar zoals je zelf al zegt is gelukkig alleen maar dat geld weg en voor de rest niks. Wees voorzichtig en geniet van alles want ik geniet van jullie verhalen!!

Dorien

Weer een mooi verhaal! en mooie foto s.jammer van het geld,maar het had ook anders kunnen zijn!

gr. Dorien

Rabin den Hoed

Ziet er allemaal fantastisch uit! Marc Rompa, de klimdocent van Fontys, zal trots op je zijn! ;)

Groeten Rabin

Carolien

Sowww zeg, dat kan niet op tegen de klimhal in Gulpen hoor, wat gaaf!!
Heel veel plezier maar weer met de rest van jullie echt gruwelijk gave reis...

Elsje

Hey Siets & Gijs,

Schande dat ik nu pas weer een berichtje achterlaat, wat is het toch weer een stoer verhaal met weer ontzettend vette foto's.
Jaloers jaloers.
Ik stuur je van het weekend even een mailtje heb nog een hoop te vertellen aan je.

Dikke knufffel
Els

Ria

Gijs en Sietske
Ik heb weer met veel plezier jullie verhaal gelezen en de foto's bekeken. Kijk erg uit naar jullie volgende verhaal uit Maleisië. Wij hebben vorig jaar ruim 2 weken rondgetrokken in Maleisië en hebben Twan bezocht in KL waar hij 6 maanden was voor stage. Het is een prachtig land met veel mogelijkheden voor jullie.
Veel plezier en geniet van dit prachtige land.

Groetjes, Ria Wijnhoven.

Tom Martens

Hey guys!

Sorry voor de late reply. Was het een beetje uit het oog verloren. Zie dat jullie ondertussen al in Thailand geweest zijn. Ondertussen nog daar? Jullie komen niet via Bali toevallig :-P. Anyway, thanks om mijn website een keertje uit te checken en keep hitting that road! Enjoy!

Ellen Smit

Hallo Sietske,
Voor de Geldspecial, een bijlage bij diverse vrouwenbladen waaronder de Viva en Marie Claire, zoek ik een vrouw (25-55 jaar) die het leuk vindt in een kort artikel (1 pagina, met foto) iets te vertellen over haar (wereld)reis. Insteek: gevoel, beleving en daarnaast: geld, sparen. Human interest artikel met foto. Vind je het leuk om hieraan mee te doen? Mail naar Ellen Smit, elkasko@yahoo.com