Siets en Gijs op wereldreis!

Laidback Laos

Voor ons laatste gedeelte van Laos nemen we een heerlijke nachtbus met echte bedden en komen we in het zuiden van Laos aan. Hier huren we drie dagen een scooter en verkennen we het Bolaven Plateau met al haar koffie- en theeplantages en tot slot relaxen we op één van de 4000 eilanden voordat we de oversteek naar land 7 maken: Cambodja.

The Southern Swing
The Southern Swing is een soort loop van ongeveer 350 km in het zuiden van Laos die vertrekt vanuit Pakse. We huren een 100cc motorbike - één ja, voor degene die het verhaal ‘Siets en de scooters' kennen - en scheuren over de goed geasfalteerde weg richting onze eerste bestemming: Tad Lo, een bekende waterval.

We passeren verschillende kleine dorpjes en zien meteen het verschil met het noorden van Laos; kinderen gillen hier echt naar je en zijn oprecht blij om je te zien. Al snel komen we bij onze eindbestemming van dag 1 aan en daar ontmoeten we Skip en Georgina, een net getrouwd Nederlands stel, en samen met hen verblijven we in hetzelfde guesthouse. Het is bloedheet maar een buitje doet wonderen en aan het einde van de dag bezoeken we de waterval en praten we met de locals uit het dorp die we nog wat Engelse woorden leren.
Op dag 2 willen we een tweede waterval bezoeken om daar wat te zwemmen maar wanneer we daar aankomen zien we Skip en Georgina weer en blijkt Skip gebeten te zijn door een vis; hij heeft een behoorlijke hap uit zijn hak! Pootje baden geeft even genoeg voldoening... De rest van deze en de volgende dag brommeren we verder samen met Skip en Georgina. We wilden bij een waterval overnachten maar die bleek onvindbaar dus dan maar door naar Paksong, 70 kilometer verderop over een onverharde weg met erg veel gaten en bulten. De tank staat dan inmiddels al in het rood en we beginnen ‘m toch behoorlijk te knijpen. Gelukkig zien we bij een huisje in de middle of nowhere een aantal jerrycans staan met een rood goedje en dit gooien we nogal provisorisch in de tank en we kunnen weer verder.
Over een ongeasfalteerde weg en met een houten kont komen we bij een homestay aan waar Gijs en Skip de plaatselijk gebrouwen whiskey achterover slaan met de opa van de familie. We zitten dan al midden tussen de koffieplantages en die bezoeken we de volgende dag. In eerste instantie wilden we over deze Southern Swing vier of vijf dagen doen maar uiteindelijk leveren we halverwege dag 3 de motorbike weer in en racen we meteen door naar de 4000 eilanden om daar onze laatste dagen in Laos heerlijk te relaxen.

Been there, Don Det
Don Det is één van de grotere en mooiere eilanden van de 4000 eilanden (ze tellen hier een struik in het water ook al als eiland dus ja, dan kom je wel aan 4000) en na even zoeken en de eerste nacht in een wel erg scheef bamboehutje slapen vinden we een relaxed hutje met twee hangmatten en uitzicht op verschillende eilandjes en water. We verblijven hier drie volle dagen en spenderen de dagen vooral met.. hangmatje hangen, shakes drinken, douchen omdat het zo heet is en weer terug de hangmat in. We ondernemen nog een kleine wandeling over het eiland met al haar zandwegen maar dat is de enige inspanning die we leveren deze dagen.
Been there, Don Det.. Zo sluiten we het eerste gedeelte Laos af en kunnen we met zekerheid zeggen: Laos is een erg mooi, groen land met een vriendelijke bevolking maar voor de cultuur hoef je hier niet te zijn (tenzij je die anderhalve Wat meetelt). Over een maandje zullen we weer terugkeren voor misschien dan de nodige cultuur en het bekende ‘tuben' in Vang Vieng.
One dollar please
Dat is wat de Cambodjaanse grensposten en politie-agenten dikwijls zeggen. Hieronder een lijstje voor elke reden waarom een toerist een dollar moet betalen aan de grens:

1. Omdat het weekend is;
  2. Omdat ze je temperatuur op willen meten om te zien of je geen ziektes meebrengt;
  3. Omdat je Laos uit gaat;
  4. Omdat je Cambodja in wilt.

Onder reden 1 en 2 zijn we uit kunnen komen maar voor reden 3 en 4 hebben we inderdaad die dollar moeten betalen...

Op dit moment zitten we in Phnom Penh en hebben we samen met Pleunie, een oud-collegaatje van Gijs de stad bezocht. Morgen gaan we alweer verder door Cambodja maar dat bewaren we voor de volgende keer!

* Klik hier voor het tweede gedeelte van de foto's van Laos (wel even naar beneden scrollen) *

Nicole

Heej Siets en Gijs,
Echt leuk om steeds jullie verhalen te lezen...wat maken jullie veel mee zeg, geweldig!
Het hennieweekendje is in aantocht, we zullen je zeker missen maar drinken zeker een borrel op jullie!
Ik bivakeer momenteel even in het ziekenhuis (al bijna een week) galstenen zijn de boosdoeners die me hier houden. Nu ben ik op de dokter aan het wachten en zullen ze me vertellen wat ze gaan doen....
We zullen zien, ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal...geniet ze!
Groetjes Nicole

Pleunie

Hey lieverds!
Ik ben inmiddels gearriveerd in Sihanoukville! Meteen ff aan het strand gelegen! Nu geen tuk tuk, maar pedicure, manicure! pffff vermoeiend...

Het was erg gezellig met jullie! En natuurlijk blijf ik jullie volgen!!!

dikke kus!

Niek

Hoi Guys, ook Laos een schitterend land, misschien in jullie ogen wat tam? Jullie mopped lijkt verdacht veel op de mijne , maar dan in 50cc. Please continue met tekst en foto's. Thanks

Maria

Hallo Sietske en Gijs,
Wat maken jullie veel mee en wat is het leuk om zo"n beetje over jullie schouders mee te kunnen kijken. Hele leuke verhalen en mooie foto's. Wij genieten ervan en kijken uit naar het volgende.
Veel reisplezier en groeten van Herman, Maria, Han en Stijn

Ron

Het ziet er weer prachtig uit!

Marielle

He Siets en Gijs

Niet bij te houden die reisverslagen van jullie.
Even een hele tour gemaakt door de laatste verhalen die ik nog niet gezien/gelezen had. Geweldig!
Het gaat jullie prima af dat reizen, dat heb ik wel in de gaten. Dat mag ook wel als je al zo'n tijd onderweg bent. Geniet ervan!

Jammer dat ik als oud collega van Gijs niet aan kan sluiten...... Tsja ik heb andere prioriteiten; een huis bouwen en zwanger zijn is een ontdekkingsreis op zich.

Groetjes Marielle

annemarie en eric

Leuk op jullie zo te volgen. Zien dat jullie erg genieten. Hou vol en veel plezier in Cambodja!!

Carolien

Super!

Herman

He Gijs en Sietske geweldig om jullie verhalen iedere keer weer te lezen. veel plezier en we blijven jullie volgen GR Herman en Wendy

Lotte en Jaap

Hey Gijs en Siets!

Weer fantastisch om al die verhalen van jullie te lezen en de mooie foto's te bekijken!
Hou jullie haaks en we blijven jullie volgen!

xxx Lotte en Jaap