Siets en Gijs op wereldreis!

Thailicious

Thailand, het land van de glimlach, de supervriendelijke bevolking en de variëteit aan alles; van geuren, kleuren maar vooral smaken. Twee weken lang dompelen we ons onder in alles wat Thailand heet. Samen met Janny en Ron beleven we de leukste maar ook een aantal angstige momenten...

Songkran
Spreekwoordelijk vallen we (niet) met de neus in de boter als we na twee weken India achter ons laten en na een prima vlucht op de luchthaven van Bangkok aankomen. Siets staat te stuiteren en Gijs kijkt zijn ogen uit. We zijn wel wat bezorgd over de politieke situatie en hoe ernstig het is wordt ons vrij snel duidelijk als we richting Khao San Road (de backpackers-straat van Bangkok) rijden waar de taxichauffeur niet verder wil rijden omdat de roodhemden hier hun kamp hebben opgeslagen. De roodhemden zijn de anti-regeringsbeweging die willen dat de huidige regering aftreedt vanwege corruptie. Door middel van geweld proberen ze nieuwe verkiezingen af te dwingen. De zaterdag voordat wij aankwamen zijn hier in de buurt van Khao San Road 21 mensen omgekomen bij rellen en aan het begin van KSR staat een omheining met daarbinnen puinhoop en resten van de rellen, inclusief foto's van de 21 omgekomen mensen. Gelukkig zeggen ze in het hostel dat het nu vrij rustig blijft de komende dagen omdat het Songkran is.

Songkran, Thais Nieuwjaar en voor degene die het niet weten, dit betekent water, water, water en veel bier. Vier jaar geleden liet Jasper nog enkele malen zijn bierflesje uit de handen vallen van.... Juist ja, deze keer was het de beurt aan ons. We kopen twee waterpistooltjes en gaan als twee kleuters aan de gang (wel twee kleuters met een blikje bier in de handen). Twee dagen lang kliederen we aan en hebben we samen met de Thai en de toeristen de grootste lol, al is het water soms ijs- en ijskoud, maar het is wel een fantastisch feest...
Dutch Invasion en Wat hier, Wat daar
Na twee dagen kleuteren en kliederen met water komen Janny en Ron 's avonds in Bangkok aan. Ze hebben behoorlijk geluk gehad vanwege de uitbarsting van de vulkaan op IJsland; ze hadden de één na laatste vlucht die vanuit Dusseldorf vertrok. Wij verrassen ze door ze op te zoeken in hun luxe hotel in Bangkok. Een erg gezellig en leuk welkom en de rest van de avond praten we elkaar bij. Zo komt Nederland toch ineens heel erg dichtbij (Zwank BEDANKT!).
De volgende dag verkassen we alle vier naar hetzelfde hotel waar we drie nachten blijven en waar wij kunnen genieten van de luxe die zwembad heet (verwend?! Nee, wij nemen al genoegen met een schoon bed). Deze dagen bezoeken we Chinatown en doen we een rondje Wats (Wat Nou? Wat hoe? Een Wat is een tempel in Thailand) waarbij de een nog mooier is als de ander. Als eerste bezoeken we het Grand Palace, het paleis van één van de vroegere koningen van Thailand. Een ongelofelijk mooi complex maar op de een of andere manier hebben wij tijdens onze reis last van twee dingen: honden die ons achterna lopen en gebouwen die in de steigers staan. Ook hier staan een aantal gebouwen in de steigers maar de rest van het complex wordt er niet minder mooi door. Na dit Grand Palace bezoeken we Wat Pho, de grootste liggende buddha van Thailand van 46 bij 15 meter. Rondom deze Wat zien we verschillende jonge monnikjes spelen, een mooi gezicht om te zien.
Als laatste brengen we een bezoekje aan de tempel van de dageraad, Wat Arun. Van veraf lijkt het een oud en grauw gebouw maar van dichtbij is deze tempel behoorlijk indrukwekkend. We beklimmen de tempel en hebben een mooi uitzicht over Bangkok. Na een dagje tempels bezoeken gaan we ons op Khao San Road lekker te buiten aan Pad Thai en springrolls (loempia's) en vergapen we ons keer op keer aan alle ladyboys die hier ronddansen. In Bangkok bezoeken we naast de vele Wats ook de Bayoke Sky Tower, de hoogste toren van Thailand van 309 meter. Dit doen we na afloop van een bezoekje aan het ziekenhuis omdat Ron zijn enkel omgeslagen heeft na een poging tot zwemmen.. Ondertussen wordt de situatie rondom de roodhemden ook wat benauwder dus zijn we blij dat we Bangkok kunnen verlaten...
River Kwae en treinen
De River Kwae in Kanchanaburi is vooral bekend om de brug die daar ligt en die deel uitmaakt van de Birma-Thailand spoorlijn, ook wel Death Railway genaamd. Tijdens de bouw van deze spoorlijn zijn 60.000 krijgsgevangen uit Japan, Nederland, Engeland, de VS en Thailand gesneuveld en hier zijn de doden die tijdens de oorlog gevallen zijn nog niet eens meegerekend. We nemen 's morgens om 8 uur de boemeltrein vanuit Bangkok naar Kanchanaburi en drie uur later zetten we onze eerste passen op de brug. Bij de River Kwae bezoeken we ook de militaire begraafplaats en het Jeath-museum, een klein museum met krantenartikelen en foto's van toentertijd en indrukwekkend om te zien onder welke erbarmelijke toestanden de krijgsgevangenen leefden.
We willen ook de trein terug pakken maar zoals in India niets is wat het lijkt, zo geldt deze regel ook voor Thailand: de trein komt niet opdagen.. We nemen een klein aircobusje terug naar Bangkok omdat we dezelfde avond nog op de slaaptrein moeten naar Phitsanulok. Wij hadden al kennis gemaakt met de slaaptrein in India maar voor Janny en Ron is dit een heel nieuwe belevenis. Na een hobbelende treinrit van 8 uur en een busritje van een uur komen we 's morgens om 7 uur komen in Sukhothai aan waar we inchecken in een erg mooi en vriendelijk guesthouse.
Oerhollands fietsje huren
In Sukhothai huren we een paar grappige fietsen en fietsen we in de brandende hitte naar het historisch park. Sukhothai was de eerste hoofdstad van Thailand en een heel tempelcomplex is daar nog bewaard gebleven. We fietsen hier een tijdje rond als we naar Wat Si Chum willen fietsen; vier jaar geleden voor Jasper en Sietske nog onvindbaar, nu overal aangegeven. Het toerisme heeft helaas in Thailand ook zijn sporen nagelaten want alleen voor dit beeld willen ze een exorbitant hoog bedrag hebben en dat besluiten we dus maar niet te doen. Dan maar terug naar het guesthouse voor een middagje relaxen. Dit is nodig ook omdat we de dag daarna richting Chiang Mai gaan met een bus waarvan de airco precies 1,5 uur werkt en Siets en Gijs de halve busreis achter op een plateau naast een paar monniken zitten omdat de bus vol zit.
In Chiang Mai bezoeken we Doi Suthep, de tempel van de olifant. Het verhaal gaat dat een witte olifant de koning op zijn rug droeg, onder aan de berg kwam en drie keer trompetterde waarna deze boven op de berg hetzelfde deed, drie rondjes draaide en daarna knielde en stierf. De Thai zien deze berg als één van de meest heilige plaatsen en ook door Janny zijn hier de nodige kaarsjes aangestoken. We beleven hier ook een bijzonder moment omdat een monnik ons zegent en we alle vier een heilig armbandje omkrijgen die ons wijsheid (hebben we al), geluk (hebben we ook al), vrede (check) en voorspoed (dubbelcheck) brengt. 's Avonds bezoeken we de Night Bazaar en pingelen we af alsof het een lieve lust is. Met een aantal tassen extra keren Ron en Janny in ieder geval huiswaarts. De belangrijkste reden dat we naar Chiang Mai zijn gekomen is echter de jungletrekking en die hebben we gehad!
You Tarzan, me Jane
‘Hi, I'm Kenny.' Met die woorden ontmoeten wij onze knettergekke gids voor de komende twee dagen in de jungle. Een jongen die net zo oud is als ons en afkomstig is uit een klein bergdorpje. Hij neemt ons mee de diepe jungle in en we leren van alles over de planten en dieren die hier leven. Zo eten we verschillende onbekende vruchten, bladeren die naar appels smaken, rode mieren die naar ammoniak ruiken als je ze dood maakt en zien we de meest rare en grote beesten lopen. De jungle is ontzettend gevarieerd; het ene moment staan we tussen de rijstvelden en het andere moment zitten we in het bamboebos of lunchen we bij een waterval.
De eerste dag lopen we een aantal uur voordat we bij ons kamp aankomen bij de Meo stam, een volk dat afkomstig is uit het Zuiden van China. Met zijn vieren slapen we in een grote houten hut met flinterdunne matrasjes en hebben we een echte outdoor douche. Kenny (a.k.a. de top 2000 want hij kent elk nummer uit zijn hoofd) kookt 's avonds het lekkerste eten dat we gehad hebben: geroosterde pompoen, groene curry en verschillende soorten groenten met rijst passeren de revue. Een welverdiende maaltijd na een dag flink lopen in de hitte. De mooiste afsluiter van de dag komt als we alle vier een Thaise massage nemen; we worden flink onder handen genomen door de twee dames maar na een uur voelen we ons weer als herboren! Met het geluid van de jungle en krekels vallen we al snel in een diepe slaap.
De volgende dag staan we vroeg op en is Kenny ons ontbijt aan het klaarmaken. Vandaag wordt een relaxdag, we hoeven bijna niet meer te lopen maar des te meer in het water te liggen. De dag begint met een korte wandeling naar een mooie waterval. Op de weg naar de waterval worden we vergezeld door de man van het kamp met zijn zoontje en vier honden. We lopen door de rijstvelden langs een beekje totdat één hond ineens de struiken invliegt; hij heeft een slang gevonden maar de honden krijgen hem niet te pakken. Even later is het wel raak als het zoontje (vijf jaar en voor de duvel niet bang) roept dat er een python zit. Ja geintje denk je dan.. Maar nee, werkelijkheid. De honden gaan tekeer als een dolle en voor ons zien we een baby python van 1,5 meter in gevecht met de honden. We kijken het aan maar kunnen geen stap zetten omdat de python zich bedreigd voelt door de honden en nogal rare sprongen maakt. Een aantal keer heeft de python beet en heeft hij een hond te pakken. De andere honden bijten hem in zijn staart (voor zover een slang een staart heeft) en dat redt de hond. Na een kwartiertje angstig toekijken zeggen de mannen dat het veilig is om door te lopen en dat doen we dan ook haastig. Alleen is het een paar meter verder weer raak als een andere hond een ‘jumping snake' gevonden heeft. Deze zijn een stuk gevaarlijker omdat ze veel sneller zijn. Kenny verzekert ons dat de slangen niet giftig zijn maar wij hebben er wel genoeg van gezien.
Bij de waterval kunnen we relaxen en dat doen we dan ook. De weg terug naar het kamp verloopt soepeler en we zien de baby python liggen herstellen van zijn gevecht. Lang leve de jungle maar doe ons maar gewoon de Geijsterse Bossen! Na een kleine wandeling komen we bij de lunch aan en maken we ons op voor het olifant rijden. Helaas is dit niet zoals het reisbureau heeft aangekondigd in de jungle maar op een terrein waar ze een rondje lopen. De olifant van Janny en Ron slaat een aantal keren op hol en dit levert een aantal komische plaatjes op. De ervaring was leuk maar jammer dat het niet in de jungle was. Het bamboo raften wat we daarna doen maakt alles meer dan goed. Op een groot bamboe-vlot varen we de rivier af en omdat het zondag is zijn er ook veel Thai op het water en langs de kant te vinden die ons allemaal drijfnat maken. Een superafsluiting van een mooie trekking. Moe maar voldaan komen we rond half zes in het hostel aan en nemen een lekkere douche waarna we als afscheid lekker luxe eten.
Op dit moment zijn Janny en Ron alweer in Bangkok, komt Siets net van de Thaise kapper en kunnen we met een voldaan gevoel terugkijken op een mooie tijd samen met Janny en Ron. We hopen dat we hen een beetje Thailand hebben laten zien en dat het een ervaring is geworden om nooit te vergeten, voor ons in ieder geval wel! Verder relaxen wij nog een dagje bij de Starbucks om wat dingen uit te zoeken voor Laos en Nieuw-Zeeland voordat we morgen de bus nemen naar de grens met Laos. Op naar weer een nieuw land en nieuwe ervaringen...

Janny

Hoi Sietske en Gijs,

Op de eerste plaats bedankt, het was in een woord super, een onvergetelijke ervaring, vooral ons jungleavontuur, het afscheid was daarom moeilijker dan de eerste keer maar ik weet nu dat jullie je heel goed kunnen redden (en onderhandelen en pingelen zit in jullie bloed) Wij gaan in elk geval nog even een paar dagen uitrusten aan de parelwitte stranden in Ko Samet zodat we uitgerust naar Nederland terug kunnen.
Ik wens jullie nog heel veel reisplezier maar dat gaat wel lukken.

Dikke kus mam/Janny

Ron

Siets en Gijs,
voor mij is dit een vacantie geweest die met geen pen te beschrijven is. Prachtig, avontuurlijk en relaxt. Met Gijs de kamer delen wat uitstekend, konden we samen nog lekker over PSV en de rest van het voetballen hebben. We hebben nog een kleine week te gaan voordat wij terug vliegen, maar mijn dank is zeer groot dat ik dit met mijn buurvrouw heb mee mogen maken.
Veel plezier samen. Same Same

Ron

Pleunie

Hey reizigers!
Wat een HEERLIJK verhaal! Zo fijn om iets herkenbaars te lezen! Jullie hebben veel gedaan wat ik ook gedaan heb! Echt leuk!

De situatie in Bangkok begint me ook lichtelijk te benauwen, aangezien ik daar over een weekje ook zit! Maar jullie hebben het ook gered, dus dat moet mij ook lukken!

Lieverds, geniet van Laos en ik zie jullie over ongeveer 3 weekjes in Cambodja!

x

Niek

Minder plaatjes, maar des te meer tekst. Wat een hoop leuke/spannende blevenissen. Ik hoop dat jullie straks ook van Laos en Nieuw-Zeeland zullen genieten.
Nog héél veel fijne / veilige reis kilometers!
Niek.

Nadine Hendriks

Hey,

Wat leuk om alles zo te lezen, veel komt me bekend voor... En vooral KENNY... (volgens mij) was dat ook onze gids... En dun lang jochie uit het dorp...

Wat leuk om jullie verhalen allemaal te lezen en vooral jullie ervaringen..

Nog heel veel plezier ;) En geniet ze..

x Nadine

Inge

Very very nice!

Diana Cremers

Wauw wat weer een avonturen. Jullie hebben de dingen gedaan die André en ik ook gedaan hebben. Alleen dit jaar gaan we nog de river kwai op, en naar cambodja.
Ik hoop dat de gemoederen dan een beetje gesust zijn in Bangkok. Lijkt me toch best wel eng.

Groetjes en nog veel reisplezier.
Diana.

Annemarie

Wat maken jullie toch geweldige dingen mee daar in het verre Thailand! Helemaal super!
Geniet ervan!
Liefs

Nathalie

Veel plezier in Nieuw-Zeeland...jammer dat ik er niet meer woon zodat ik jullie wat kon laten zien maar weet zeker dat jullie het er geweldig gaan vinden...ben benieuwd naar jullie ervaringen en vergeet niet te skydiven en een bezoekje aan Abel Tasman, Queenstown, Mt Cook & de fjorden en gletsjers;-)....hoop dat het niet teveel regent deze tijd van het jaar hehe. Have fun en doe de groeten aan de kiwis van me hehe!!

Groetjes

Nathalie oet Mestreech :-)

susan ( uit sittard )

in een woord geweldig!!!!!!!!!!!!
wat mooi allemaal, jullie verhalen, de foto's
dit is genieten met een zachte G (lol)
Geniet ( met hoofdletter ) nog maar ff verder, het gaat veel te snel voorbij

dikke kusssssssssssss en groetjessssssss
susan

Annemiek

Haa Lieve neef en 'nicht'!
Wat een verhaal, veel mooie dingen gezien en beleefd maar ook veel spannende momenten.
Gelukkig is alles in Bangkok goed gegaan.
Ik kijk met plezier en spanning uit naar jullie nieuwe verhaal!
Kijk uit voor al die slangen...
Geef mij maar de python uit de Efteling!!
Liefs uit Venray

Ben

Gijs, allemaal leuk om te horen dat je een beetje de vakantieman aan het uithangen bent, maar ik lees nergens over oefenmomenten op je mondstuk. Rapporteren!

vivian en bram

jullie maken echt superleuke dingen mee, en wat een hoop lol! Indrukwekkend die foto's hoor! Blijf lekker genieten!!!

Wies Luijten

Ton en ik waren vorige week op rondreis door Marokko. Heel mooi, zoals jullie ook ervaren heb. En toch blijf ik steeds stikjaloers op jullie, want jullie reis slaat natuurlijk alles. Ook al moet je 'n jaar lang frites met frikandel speciaal missen, zo'n junglehapje lijkt mij veel specialer.
Het ga jullie goed en tot het volgende reisverslag.

Gr. Wies

Ivo Peeters

Hey wereldreizigers,

Zo te lezen (en te zien) is het tot dusver een fantastische en wonderschone onderneming die jullie zijn aangegaan.

Heel veel plezier gedurende het vervolg van jullie reis. Het is in ieder geval leuk om jullie avonturen te lezen.

Groetjes Ivo

Sanne

He Siets en Gijs
Echt super, jullie verhalen! Geniet ervan, maar dat zullen jullie zeker doen. Hier gaat alles zn gangetje en is allemaal lang niet zo interresant als bij jullie hoor. Let in ieder geval voor grote watervallen en niet gaan raften he.... Niet zo leuk als je een deel van je reis kwijt zou raken...

Groetjes Sanne en Rik

Marieke

Hee Gijs en Siets,

Leuk om te lezen dat het nog steeds goed gaat met jullie! Ook leuk omdat ik zoveel herken van Thailand, veel herinneringen komen weer boven. En gezellig met jullie mam en Ron, lijkt me ook wel fijn hun weer te zien!
Hier alles ok. Ons feestje was geslaagd, met rondvliegende pinda's en bier op de vloer om beter de moonwalk te kunnen doen..... Al is dat natuurlijk niks vergeleken met jullie jungle verhalen:)
Vanavond naar Amsterdam koninginnennacht vieren!

Veel plezier in Laos en succes met de voorbereidingen voor Nieuw Zeeland. We zien jullie volgende verhaal wel weer verschijnen.

Liefs Roy en Marieke

Dorien

Geweldig wat een verhalen en die fotos, fijn dat Janny en Ron zo genoten hebben. We horen het zeker als ze weer terug zijn!Ik wens jullie nog een hele fijne tijd en tot de volgende fotosessie!~!!!

groetjes Dorien

René Smedts

Hoi Gijs en Siets,

Ik kwam je vader tegen Gijs, bij het toneel in Leunen. Hij vertelde mij van deze site. Wat een ontzettend leuke verhalen. Ik heb ervan genoten. Ik wens jullie nog veel plezier. Ik ga jullie vanuit hier volgen.

Groeten, René Smedts

Els

Weer een geweldig verhaal om te mogen lezen. En wat super om je mam weer te zien, en samen de mooie dingen te mogen beleven.
Ik ben gister terug gekomen van 3 dagen Aachen.Had training vanuit het werk. Dit was ook echt helemaal top.
Maar natuurlijk langena niet zo vet en avondtuurlijk zoals jullie het daar beleven.
Blijf lekker genieten van al het moois en engs wat je nog te zien gaat krijgen. En ik mail je één dezer dagen nog wel even. Of misschien zijn we tegelijk op Skype.

Dikke knuffel.

je vrienden

he ouwe beffer,

vanaf terras op koninginnedag willen we je laten weten
dat we je niet vergete zijn. hoezeehoezee hoezee

Claudia Hesseling

Hoi Sietske en Gijs,
Wat een mooie verhalen..prachtige foto's!!mis je het casino al??haha ben jaloers!dagje ruilen?
Ik blijf jullie volgen..geniet ervan en veel plezier..
Liefs Claudiaxx

nelly en lej

Gijs en Sietske
het is fantastisch wat jullie meemaken en spannend ook, slangen ? gedsie, en geijsterse bossen !geweldig.
Mooi dat jullie samen met Janny en Ron het nodige konden beleven en wat zal janny blij geweest zijn dat ze jullie in haar armen kon sluiten. Ga maar weer lekker verder met genieten, dan genieten wij ook, ongelooflijk wat maken jullie veel mee.
Wij genieten natuurlijk op onze manier van alle bijzondere dingen hier, we zijn superblij met Ward en vinden Lars ineens een grote vent.
Jullie felicitatie aan Heideriek en Don vonden wij heel bijzonder. Het ga jullie goed en tot het vervolg, groetjes van Lej en Nelly

Mike

He gijs en siets,

Leuke verhalen en erg mooie foto's.
Lees het met veel plezier.

Veel plezier met het volgende hoofdstuk van de reis..

Groetjes

Mike

Ankie

Hoi Gijs en Sietske

Zonet las ik jullie verhaal. Zo zie ik, dat jullie daar veel hebben genoten en ook veel gezien hebben.
Nu wens ik jullie veel succesvolle reis naar Nieuw Zeeland en Laos. En ook veel genieten met jullie tweeén.

Liefs Ankie

Rian (van de kvo)

Hey hey,
Met het schaamrood op mijn kaken typ ik dit stukje. Omdat ik nog niks heb gelezen.....
Maar ik ben nu helemaal bij gelezen en WAUW wat een verhalen en mooie foto's.
Geniet er nog van en ik ga vanaf nu jullie verhalen zeker volgen en lezen.

Hollie

Ha Siets en Gijs,

Echt super verhalen. Echt geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken daar. En die foto's zijn wederom super. Gelukkig zit ik niet daarzo tussen al die dieren en de slaaptrein oogt ook niet megaluxe ;). Maar de dingen die jullie meemaken maken alles goed. Wat vliegt de tijd trouwens voorbij hier!!
Heel veel plezier in Nieuw Zeeland.
Binnenkort zal ik jullie weer eens een persoonlijke mail sturen.

Groeten Mark

pascal "koffer"

super mooi verhaal, het lijkt alsof ik er zelf midden in zit.
Wat jullie allemaal meemaken is haast niet te bevatten. Wat zullen jullie verhalen kunnen vertellen als jullie terug zijn over wat jullie nog meer mee maken en wat je niet allemaal op kunt schrijven. Het ga jullie goed daar in verweggiestan en blijf genieten.

groetjes Pascal

Wim v.d. Coelen

Dag Siets en Gijs, geweldig om jullie avonturen te lezen en de foto's te bekijken. Jullie hebben een mega-tijd, dat zie je alleen al aan de gezichten van jullie. Geniet er van maar kom wel weer gezond thuis.
Groetjes Wilma en Wim v.d. Coelen. (van Sjoerd)

Jantje en Ernest

Hallo Sietske en Gijs,

op de eerste plaats Gijs van harte gefeliciteerd met je verjaardag ( en Sietske ook natuurlijk).
Het lezen van jullie verhalen lijkt rechtstreeks uit een avonturenboek te komen.
Maar het is echt!
Ik hoop nog veel mooie en avontuurlijke verhalen te mogen lezen en zien.

Heel veel groetjes en een dikke knuffel.