Siets en Gijs op wereldreis!

Incredible India

Het is de slogan van het Indiase Tourism Board maar het kan makkelijk gebruikt worden voor onze reis van twee weken door Rajasthan, Delhi en Agra. Deze afgelopen twee weken bezochten we de zogeheten Gouden Driehoek met als absoluut hoogtepunt de Taj Mahal in Agra. Incredible India: een driedimensionaal gebeuren van geuren, kleuren en indrukken die op je afkomen!

Old & New Delhi
De eerste indrukken vlogen al op ons af toen we na een snelle vlucht met Jetlite (à la Ryanair) op het vliegveld van Delhi aankwamen. Samen met twee Amerikaanse meiden delen we een taxi naar Paharganj, de toeristenstrip maar absoluut niet het schoonste gedeelte van Delhi. Vooral de drukte, rotzooi, armoede en smerigheid vallen ons op en dit wordt alleen maar versterkt wanneer we een nauw steegje inlopen op zoek naar ons vooraf geboekte hotel: jullie kunnen blij zijn dat de technologie nog niet zover is dat er geur-camera's bestaan want de geur die ons toen tegemoet kwam is met geen pen te beschrijven. Hou het maar op een mix van uitwerpselen, koeien en oud zweet. 's Avonds, na een verfrissende douche, eten we met de twee meiden en maken we onze plannen voor de komende twee dagen in Delhi. We besluiten de eerste dag Old Delhi te bezoeken en de tweede dag New Delhi om het verschil in één stad te kunnen zien.

De eerste echte dag in Delhi vertrekken we richting de Jama Masjid Moskee, de grootste van India, en samen, Gijs gekleed in een sarong met de Braziliaanse vlag en Siets in een bloemetjesgordijn, trotseren we de hitte (boven de 40 graden) en bezoeken we deze mooie moskee. Net als in China zijn we ook hier weer een attractie en geregeld worden er quasi nonchalant foto's van ons gemaakt door de Indiërs. Na deze moskee eten we een hapje en gaan we richting het Rode Fort welke er van de buitenkant duidelijk indrukwekkender uitziet dan de binnenkant, een beetje een tegenvaller dus. Wel komen we in het fort in aanraking met de vriendelijke Indiase bevolking: als ze je niet proberen op te lichten zijn het erg aardige, vriendelijke en geïnteresseerde mensen. Compleet plakkerig, bezweet en onder het stof en zand ploffen we in onze wijk (waar de koeien meer leefruimte hebben dan de gemiddelde mens hier) op een dakterras neer en laten we India op ons inwerken.
De volgende dag willen we het andere Delhi zien en gaan we lopend naar de grootste rotonde (Connaught Place) van Delhi. Wanneer we hier aankomen zien we het straatbeeld veranderen van arme riksjafietsers en bedelende kinderen naar net geklede zakenmannen en vrouwen in mooie sari's. We lopen via het Presidentieel Paleis en het Parlementsgebouw naar het standbeeld van Mahatma Ghandi en dit wordt een complete zoektocht van 2,5 uur omdat we er achter komen dat de Indiërs je gewoon lukraak ergens naartoe sturen: Incredible India! Uiteindelijk vinden we het standbeeld en na een paar foto's genomen te hebben nemen we een tuktuk die ons naar het museum van Indira Ghandi brengt, de eerste vrouwelijke minister-president van India en later vermoord door twee van haar bewakers. Het is een indrukwekkend museum in haar voormalige huis, maar ook bizar om te zien dat iedereen die hier iets goeds doet voor de medemens vermoord wordt (haar 2 zoons en man zijn of vergiftigd of ook vermoord). Na deze lange dag wandelen vinden we het wel genoeg en gaan we de rest van de avond bij een restaurantje op het dakterras zitten.
Agra & de Taj Mahal
De dag daarop nemen we 's morgens om 6.15 de trein met airco (!) naar Agra waar we verwelkomt worden door Vikram, een aardige tuktukdriver met een goed verkooppraatje waar we intrappen. We laten ons de hele dag door hem rondrijden langs alle hoogtepunten van Agra voor een luttele 8 euro. We bezoeken de baby Taj, de kleinere versie van de grote, het Agra Fort, een school waar ze restauratiewerkzaamheden voor de Taj Mahal verrichten en we zien vanaf de oever van de Yamuna-rivier de achterkant van de Taj. Een leuk dagje in de brandende hitte van India maar dé reden van ons tripje naar Agra is toch wel één van de zeven wereldwonderen; de Taj Mahal, die we de dag daarna in alle vroegte bezoeken.
Om 6 uur staan we aan de poort van de Taj en om half 7 zien we de zon opkomen achter het immense gebouw dat in de 17e eeuw gebouwd werd door Emperor Shah Jahan voor zijn tweede vrouw die stierf bij de geboorte van hun 14e kind (hoe zou zijn eerste vrouw zich gevoeld hebben bij het zien van zo'n gebouw?!). Veel mensen hebben geprobeerd de schoonheid van het gebouw te beschrijven als o.a. ‘the embodiment of all things pure' en we moeten zeggen: het is magisch, super en vooral overweldigend mooi!! Een absoluut hoogtepunt van onze reis door India! Dik vier uur lopen we hier rond en maken we meer dan 200 foto's want van welke kant je de Taj ook bekijkt, het blijft schitterend.
Doordat het zo ongelofelijk heet is doen we de rest van de dag niet zoveel en relaxen we op het dakterras van ons hotel en praten we gezellig met andere reizigers. Na twee dagen Delhi en twee dagen Agra maken we ons op voor een rondje Rajasthan, het land van de vroegere Maharadja's.

Mooi Rajasthan: Fatehpur Sikri & Jaipur
We beginnen Rajasthan met een opmerkelijke busrit waar de Veolia spontaan grijze haren van zou krijgen: alle spieren en ledematen zijn veelvuldig geschud want de bus hangt van ellende aan elkaar en je kunt via de vloer zo de weg op kijken. Het spookstadje Fatehpur Sikri staat bekend om zijn immense poort naar de Jama Masjid, een moskee die we aan het einde van de dag (weer vanwege die hitte) bezoeken. Na het bezoeken van deze moskee zijn we echt even klaar met al die opdringerige tuktukdrivers, verkopers en bedelende kinderen. Tot overmaat van ramp krijgt Gijs een acute zonnesteek en daarom besluiten we om een Nationaal Park te skippen en de volgende dag door te reizen naar de vroegere hoofdstad van Rajasthan: the pink city Jaipur, waar we vier volle dagen verblijven.
De volgende dag staan we vroeg op om kaartjes te halen voor dé cricket-topper tussen de Rajasthan Royals en Mumbai Indians. We worden met luid applaus ontvangen want een paar (voor hun doen rijke) toeristen komen in de brandende zon in de rij staan voor de goedkoopste kaartjes. Vooral Siets krijgt veel bekijks en de Indiase jongeren moedigen haar aan om gewoon voor te kruipen in de rij want als vrouw mag je dat. Nou, zo gezegd zo gedaan, daar stond Siets: tussen 150 duwende, trekkende, stinkende en schreeuwende Indiërs! Met een hoop elleboog-, duw- en trekwerk (en stiekem wat schelden in het Hindi tot hilariteit van iedereen om de uitgescholden persoon heen...) hebben we twee kaartjes te pakken voor de topper van zondag!!

Na deze opwindende morgen zijn we, na het kopen van twee kaartjes voor een echte Bollywoodfilm de dag erop (zonder duw- en trekwerk) naar een voormalige residentie van een belangrijke Maharadja gegaan om te... zwemmen! Samen met twee Engelse meidjes hebben we daar de hele dag heerlijk aan het zwembad gelegen. Na een dikke week in heet en plakkerig India was dit een welkome afwisseling (en zo lekker dat we het de zondag nog eens dunnetjes over hebben gedaan maar dan gewoon de héle dag).

We zijn naar Rajasthan gekomen om iets te kunnen zien van de vroegere rijkdom en het leven van de Maharadja's, vandaar dat we niet alleen aan het zwembad gelegen hebben maar ook verschillende paleizen, forts en gebouwen bezocht hebben. Vooral bij het City Palace hebben we ons gelukkig uit de nesten kunnen werken in plaats van erin; in India is het namelijk heel normaal dat je voor je videocamera apart entree betaald, dit om de toerist even extra op kosten te jagen. Wij zijn natuurlijk niet voor één gat te vangen en dachten dit wel te kunnen ontwijken. Toen Gijs het paleis aan het filmen was werd hij achtervolgd door een guard die ons vijf minuten later aanhield omdat we geen ticket voor de camera hadden. Met een knap staaltje acteerwerk van ons allebei, gedurende een spannend kwartier, hebben we op miraculeuze wijze (wat wil zeggen: zonder dat de guard het door had) het filmpje kunnen wissen en kwamen we onder een boete van bijna tien euro uit. Hij wist dat hij bezeken werd maar ja, wat doe je er aan als het bewijs weg is?! Wij hebben er in ieder geval de grootste lol om gehad, achteraf dan...
En de lol wordt deze dag nog groter als we naar Prince, dé populaire Bollywoodfilm van dit moment, gaan. De bioscoop staat bekend als de beste van India en het is net alsof je een grote popcorndoos binnenstapt: alles ruikt naar popcorn, de muren zijn zuurstokroze en je hebt het idee een sprookje van Disney binnen te stappen. Omdat we de goedkoopste kaartjes gekocht hebben zitten we midden in de zaal tussen de Indiërs die bij binnenkomst beginnen te vechten wie er naast Gijs mag zitten. De film zelf is hilarisch: de film is ongeveer een half uur bezig als de hoofdpersoon ineens begint te dansen en zingen. Dit gebeurt tijdens de film nog een aantal keer maar het meest opmerkelijke zijn toch wel de Indiërs in de zaal; ze beginnen uit volle borst mee te zingen en te swingen. Daarnaast zijn ze, denken wij, niet veel gewend want als de good guys een vechtscène winnen beginnen ze allemaal spontaan te juichen en te klappen en dat terwijl de scène vrij nep is. Je kunt je voorstellen dat wij nog nooit een film met zoveel plezier gekeken hebben, ook al was deze compleet in het Hindi maar we konden de verhaallijn toch nog goed volgen. Na de film zijn we samen met een Belgisch, Franssprekend stel, Claire en Kalil, gaan eten en hebben we ons de rest van de avond vermaakt door het over de rare gebruiken van de Indiërs te hebben. Kortom: een gezellig en erg enerverend dagje!
Cricket: Rajasthan Royals vs Mumbai Indians
Het andere enerverende was de cricketgame tussen de helden van Rajasthan Royals (nummer 3 op de ranglijst) en de Mumbai Indians (de nummer 1). We werden al gewaarschuwd door de jongens die in de bioscoop naast ons zaten: ‘Cricket is like a religion'. En wij kunnen dit nu beamen. We hadden staanplaatskaartjes en dat wil zeggen: gewoon 1500 kuipstoeltjes op dezelfde hoogte op een tribune neerzetten en gaan met die banaan! Wat een gekkenhuis was het daar! Het maakte echt helemaal niet uit of de Rajasthan Royals of de Mumbai Indians een 2, 4 of 6-punter scoorden, ze juichten voor alles en iedereen even hard (en zelfs voor de MI nog harder). Misschien wisten ze van tevoren de uitslag al dat ze daarom zo voor hen juichten, Rajasthan Royals verloor namelijk met 137 tegen 174. Het maakte de Indiërs in ieder geval niks uit, zij maakten er wel een feestje van. Fairplay wordt hier in de breedste zin van het woord uitgedragen. Wij hadden trouwens ook veel bekijks omdat we als toeristen tussen de locals stonden, en als er dan ook nog een paar gekke Engelsen (Philip was helemaal idolaat van cricket en schreeuwde vaak nog harder dan de Indiërs zelf) en Australiërs naast je staan dan heb je sowieso de volle aandacht. Een mooie afsluiter van India dus.
Zo sluiten we veelzijdig India af en we moeten de eigenaar van ons eerste hotel in Delhi gelijk geven toen hij zei: ‘You know guys, every day in India is different, welcome to Incredible India!'

Inmiddels zijn we vandaag na een treinreis van 6,5 uur vanuit Jaipur aangekomen in Delhi waar we in een, voor ons doen, luxe homestay zouden verblijven. En we zeggen bewust zouden want in India gaat niks zoals het moet en na bijna 30 kilometer afgelegd te hebben door Delhi werden we weer in het toeristengedeelte gedropt omdat ons vooraf geboekte luxe hotel helemaal niet zo luxe was (en dan drukken we ons nog zacht uit) of het was weer eens ‘same same but different': het bleek onvindbaar. Ook dat is India! Morgen gaan we weer lekker afkoelen in een zwembad en dan pakken we onze backpacks voor onze vlucht naar een nieuw avontuur: Zuid-Oost Azië. De eerste anderhalve week zullen we samen met Janny en Ron door het land van de glimlach en rijzende zon trekken en komt Siets na vier jaar weer terug in het land dat voor haar één van haar favorieten is.. Sawaidee Thailand!

Pleunie

Hey reizigers!
Weer een heerlijk verhaal hoor! Knap dat jullie dit allemaal gedaan hebben in die hitte! Maar natuurlijk wil je ook alles gezien hebben daar!

Geniet van Thailand! En tot over een maandje in Cambodja! hahaha! Echt te gek om dit te kunnen zeggen!!!

x

José

ha mupke's

Het is zo gaaf om dit telkens weer allemaal te lezen!!!
He gijs zag je sterretjes???? Hopelijk was het snel over. Het ziet er allemaal goe uit he!! man man boven de 40 graden, dat is bakken in een hete oven. Maar ach jullie zijn bikkels. Die foto waar al die koeien op staan dat verklaart jullie verhaal inderdaad, jakkes.
Nou geniet ze (als jullie een keer skype hebben laat maar weten) Doeg dikke x José

Janny

Wat heb ik weer genoten van jullie verhaal en foto´s. Sietske , ik dacht toch niet dat ik jou geleerd heb om de boel te flessen zoals met die camera ;-))
In elk geval hoop ik jullie zaterdag in levende lijve te zien. Goede reis en Take care!! xxx

Siets en Gijs

Een kleine ps voor de mensen die denken: jullie gaan naar Thailand en daar is een hoop loos. We gaan niet naar het gedeelte in Bangkok waar alles bezig is rondom de demonstraties en mochten we ze tegenkomen, je kent ons: wij rennen harder dan dat onze benen kunnen dus dan zijn we zo weg daar.

No worries dus en tot het volgende verhaal vanuit Thailand!

Liefs Siets en Gijs

En via deze weg: BEDANKT VOOR ALLE SUPERREACTIES, wij kijken elke keer weer uit naar alle leuke, lieve en grappige reacties van jullie. KEEP UP THE GOOD WORK (dan zorgen wij voor de aanleiding van al die reacties..)

Annemarie

Hai Gijs en Zwiebel!
Opeens ging bij mij in Overloon een lampje branden. Potverdorie...die Gijs en Siets zijn inmiddels al een paar maanden onderweg tijdens hun wereldreis! En zo belandde ik op jullie website met superverhalen en zo mogelijk nog mooiere foto's! Ik heb eerst twee weken nodig gehad om bij te lezen, maar wat een geweldige trip. Helemaal super! Geniet van jullie reis, ik blijf jullie vanaf nu op de voet volgen!
Liefs Annemarie

Els

Wat hebben jullie toch weer een geweldig mooi verhaal geschreven...!!En weer toepasselijke gave foto's bijgevoegd.
Bij het zien van het Rode Ford krijg ik het al warm, maar goed ik ben ook niet zo'n bikkel als jullie:)!!
Wordt nog wat als wij volgend jaar naar afrika gaan!!Zal ik hier toch ééns wat angsten van mij af moeten slaan.
Hoe is het met de kleine smerige friemel beestjes?? Laten ze je met rust!!?
Doe voorzichtig in Thailand hé!! We horen er op het moment ontzettend veel over, in de niet positieve zin.

Ik zal proberen morgen rond 17.30 op Skype te zitten.
Zodat we weer even gezellig bij kunnen kletsen.

Dikke knuffel,
Els

Ria en Sjaak

................WAUW................................

Mia

wat indrukwekkend weer die foto's en het reisverhaal. Ze hebben daar wel een andere heilige koe als wij, maar die van ons stinkt dan ook heel anders:)

Geniet er nog lekker van en wij volgen jullie op de voet (maar dan helaas niet letterlijk)

xx Mia

Stän en Kim

Ha Zwiebele en Gijs!

Wat blijft het toch geweldig om jullie verhaaltjes te lezen. Maar ook heerlijk om te lezen dat jullie vooral zo genieten. En dat tussen die koeien-stront-geur!

Veel plezier in Thailand en op naar de Pad-Thai!!

Groetjes,
Stän en Kim

Ron Clevers

Hoi Siets en Gijs,
Wat een super mooie dingen maken jullie mee.Prachtige foto's en verhalen. Ik hoop dat Thailand dit ook te bieden heeft. Het begint hier in de Hubertusstraat al behoorlijk te kriebelen. Er zijn er al die slapeloze nachten hebben om jullie zaterdag te ontmoeten. Ik verheug me er enorm op om dit mee te kunnen en mogen maken. AKG

Groetjes,
Ron Clevers

susan ( uit sittard) moest ik erbij zetten :-)

heee jullie tweetjes...

wat een geweldig verhaal weer, echt toppie om het allemaal te lezen, prachtige foto's, wat een belevenis voor jullie...
over enkele dagen geven jullie mijn lieve vriendin maar een dikke kus van mij :-)
heeeeeeel veeeeeeel fun samen met janny en ron in thailand, geniet ervan!!!

groetjes susan

Wies Luijten

Hoi Siets en Gijs

Gisteren kwamen eerst die geweldige foto's binnen. Ik dacht nog: Wanneer komt bij jullie de dag, dat al die indrukken teveel wordt en je een rustdag moet inlassen om het te verwerken. Dat hebben jullie inderdaad gedaan aan het zwembad. Wat een mooie foto's en weer een mooi verhaal. Vooral de cricket wedstrijd. Zou hier in Europa niet verkeerd zijn dat je ook kan juichen om de prestaties van de tegenstander, zonder met elkaar op de vuist te moeten gaan. Ik wens jullie een mooi vervolg op jullie wereldreis. Ton en ik gaan morgen even een weekje rondreizen naar de koningssteden in Marokko.

Het ga jullie goed.
gr. Wies

kaatjuhh....

ha siets en gijs!!! wat weer een prachtig verhaal......echt helemaal superrrr.....have funn xxx kaat

Eelke

Hahaha, Siets, wat n verhaal weer! Zie jullie al helemaal rondlopen daar.. Wat n maf, maar te gek land he?! Nog n paar maandjes en dan mag ik er ook weer even aan proeven. Echt onwijs veel zin in! En nu weer op weg naar Thailand.. te relaxt voor woorden. Geniet er lekker van! En maak ons maar weer jaloers met jullie hilarische verhalen.
Xx Eelke

Thijs T

Hey hallo medereizigers! Ziet er erg goed hier! Dit is de eerste keer dat ik jullie site check sinds jullie daadwerkelijk weg zijn! Damn! Wat een super foto's en verhalen zeg! Al geweldig veel meegemaakt in relatief korte tijd! Wij bevinden ons inmiddels in Maleisië en het einde van onze reis begint alweer langzaam dichterbij te komen, ik zou dus zeggen: geniet elke dag met volle teugen want als je eenmaal een paar goeie maandjes weg bent houd je bijna niet meer bij hoe snel die tijd voorbij knalt!

Groetjes!

sjef en ans

Hallo Siets en Gijs,

In een woord GEWELDIG die reisverhalen van jullie!
Wij genieten met jullie mee. Zijn net zelf terug van 3 weekjes (wat kort he?) Bali, waar het ca.35gr.was.
Was geweldig leuk.
Heel veel plezier verder in Thailand.

Groetjes....

Zwenk

Hennies,

Zijn jullie mam en ron goed aangekomen?
Dit ivm de vulkaan???

Doe voorzichtig!!

Xx
Xxxx

Rian

Jeeeeeeetje! Wat een prachtverhalen! Ik geniet echt met jullie mee! En wat een foto's zeg! Echt erg leuk om jullie verhalen (+foto's) te zien zeg!
Super veel plezier in Thailand en ik zie uit naar jullie verhalen!
xx Rian

Dorien

Nu ook het verslag gelezen en ja, het is allemaal prachtig! Kijk uit naar de vlg. samen met Janny en Ron.Hopelijk met veel fotos, zodat we opa en oma wat kunnen vertellen.
heel veel groetjes

Karin Broeren

Wat een prachtige verhalen!! Erg mooi en de foto's zijn zeer de moeite waard om te bekijken. Hopelijk zijn Janny en oompie Ron ook veilig aangekomen? Geniet er nog van en ik kijk uit naar jullie verhalen!!

Diana Cremers (vijverhofschool)

Wohw,
Wat weer een belevenissen, ben jaloers hoor!!!
Ben benieuwd wat jij van Thailand vind Gijs. Ik ben er aan verknocht. We gaan deze zomer er voor de derde keer heen en nu in combinatie met cambodja. Dus wacht met spanning jullie verhalen en belevenissen af.

Groetjes en geniet nog met volle teugen.
Diana.

Ben

Hey Siets en Gijs,

Mooi verhaal en foto's weer. Van die stank daar dat geloof ik wel....heb zelf ook vaak met Gijs samen moeten slapen op een kamer.
Veel plezier in Zuid-oost Azië!
Hier loopt alles ook soepel, de studentenavonden bij Rien in 't upke worden goed bezocht, De katers vinden regelmatig plaats en ook bij ons krijgen we nu al tropische temperaturen van boven de 15 graden!
De kapel draait ook goed, zwets blijkt een prima vervanger voor Gijs....ajuus!

Janny en Ron

Hallo luitjes, Wij hebben veel geluk gehad dat wij de laatste vlucht vanuit Dusseldorf naar Thailand mee zijn kunnen gaan i.v.m. de aswolk. In Dubai vele wachtende op een vlucht terug en hier in bangkok is het niet veel anders, veel Nederlanders die wachten op hun terug vlucht. Met ons gaat het prima. Zeeer leuke ontmoeting gehad met die 2 backpackers uit Venray, Siets en Gijs en daar gaan wij de komende weken leuke dingen mee beleven. Groetjes aan iedereen namens Siets, Gijs ,Janny en Ron

Jantje en Ernest

Wat een geluk dat jullie net de laatste vlucht vanuit Dussseldorf hebben kunnen nemen. Veel plezier met zijn allen in Thailand

Carolien (FSH)

Het is weer heerlijk om te lezen!!!!
Veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!!

Annemie

Ha Sietske,Gijs,Janny en Ron,

Hartstikke goed Janny en Ron dat jullie toch zijn kunnen vertrekken!!! Ik heb net de verhalen gelezen en dit is dan nog maar het begin van de wereldreis :-))
Geniet ervan! Ik blijf 't volgen!
veel groetjes vanuit een zonning Venray!

Annemie x