Siets en Gijs op wereldreis!

Annapurna Sanctuary Trek: we made it!

Hoeveel uitdagingen heeft een mens nodig in zijn leven? Blijkbaar waren de Kennedymars, Roparun, het fietsen van de Alpe d'Huez en de Nijmeegse Vierdaagse voor ons niet genoeg want de afgelopen week hebben we de Annapurna Sanctuary Trek gelopen: zes dagen lang veel klimmen met mooie uitzichten in het Annapurna-gebergte. We made it!

Dag 1: Pokhara - Nayapul - Ghandruk
's Morgens om iets voor half 7 vertrok onze ontzettend gammele bus - Gijs zijn stoel kon niet eens in standje rechtop dus hij heeft verplicht 2 uur in de relax moeten liggen - richting het startpunt van onze trekking: Nayapul. Plompverloren werden we midden op een weg uit de bus gegooid en daar begon onze trekking. Allereerst naar Birethani, het eerste checkpoint van de trekking waar je jezelf moest registeren mocht je niet binnen 30 dagen terug zijn (no worries, wij vonden 6 dagen al lang genoeg).. Het begin verliep voorspoedig maar ons kamergenootje in Pokhara had ons al gewaarschuwd ‘You must be an idiot to get off the road'. Drie keer raden: wij zijn een stelletje idioten want na 1,5 uur wandelen liepen we het verkeerde pad in, alleen wisten we dat toen nog niet. We bleven braaf aan iedereen vragen of dit de goede weg naar Ghandruk was en ze knikten allemaal net zo braaf ja. Totdat we een bord tegenkwamen met een kaart die aangeeft dat je al lang en breed van de goede weg af bent, oeps! We besloten om dan maar rechtdoor naar boven te klimmen naar de top van de berg maar wat was dat afzien op dag 1 (een stijging van 900 meter!). De bedoeling was om halverwege Ghandruk te komen (zie kaartje) maar doordat we verkeerd gelopen zijn kwamen we bekaf in Ghandruk aan waar we bij een familie thuis verbleven. Samen met een Duits stel hebben we er toch nog een gezellige avond van gemaakt.
Dag 2: Ghandruk - Chomrong - Sinuwa
We lieten ons niet kennen door de offday van gisteren maar een gewaarschuwd mens telt voor twee dus bij elke local die we tegenkwamen vroegen we of we op de goede weg zaten. Deze dag begon met een lekkere afdaling richting een mooie rivier, maar als je in de bergen zit dan weet je ook dat je weer een keer omhoog moet (een daling van 450 meter en een stijging van 870 meter). Het was de afgelopen dagen al bloedheet en dat was deze dag niet veel anders. We drinken veel maar zweten het er net zo hard weer uit. En wat zei ons kamergenootje ook alweer (‘You must be...')? Juist ja, ook op dag 2 kregen wij het voor elkaar om weer van het goede pad af te geraken. Op zich niks mis mee maar als je onder aan de rivier een Zweeds stel op leeftijd tegenkomt, eerder vertrekt en ditzelfde stel dan doodleuk bovenop de berg ziet staan als wij daar aankomen dan denk je echt: ‘Waar zijn we nou helemaal mee bezig?!' Behoorlijk ontzet stomen we door naar de eindbestemming van vandaag: Sinuwa. We nemen een lekkere douche en ploffen uitgeblust op het terras neer waar we een aantal Schotten, Zuid-Afrikanen en Canadezen tegenkomen en wat blijkt de wereld dan klein te zijn: de Schotten hebben vroeger nog gewinkeld in Venray (off all places). Moe, maar toch ook wel voldaan vallen we al vroeg in slaap.
Dag 3: Sinuwa - Bamboo - Himalaya - Deurali
Deze dag stond in het teken van behoorlijk bikkelen want we hadden een stijging van een dikke kilometer voor de boeg. Het was wel één van de mooiste wandeldagen omdat we, in de schaduw deze keer, door bamboebossen, rododendronbossen en over verschillende watervalletjes en beekjes liepen. Tussen Bamboo en Himalaya komen we de Utrechtse Tom tegen die werkelijk tegen de bergen op rent. Hij is tijdens de trekking berucht en beroemd geworden omdat iedereen die je tegenkomt wel vraagt of je de crazy Dutchie gezien hebt. Altijd weer die Hollanders he...
Op het laatste stuk tussen Himalaya en Deurali komen we twee Canadese meiden tegen die zo gek zijn als een deur en met hen lopen we mee tot aan Deurali waar we in hetzelfde guesthouse zitten. We hebben geluk dat we hen tegenkomen want we moeten net voor Deurali een flinke waterval over en het water stroomt zo hard en staat redelijk hoog maar met wat hulp van hun stokken en de gids komen we veilig aan de overkant. Tegen de loop van de avond druppelt het hele guesthouse vol met trekkers die we gedurende de dag tegen zijn gekomen en wordt het een gezellige boel samen met 4 Canadezen, 2 Polen, een Italiaan en een Engelsman. We leren een nieuw spel, Cribs, dat Gijs uren speelt met de Canadezen terwijl er ondertussen flink wat afgelachen wordt. Toch is het ook nu weer vroeg naar bed omdat we morgen de langste dag voor de boeg hebben...
Dag 4: Deurali - MBC - Annapurna Base Camp - MBC - Deurali - Himalaya
Wat een TOPdag! We starten erg vroeg (half 7) en wanneer we een voet buiten de deur zetten zien we het Annapurna-gebergte in volle glorie voor ons opdoemen. We laten 1 rugzak in het guesthouse staan en halen deze later in de middag weer op als we richting Himalaya gaan. Na een kwartier gelopen te hebben krijgen we het bordje ‘avalanche risk' te zien. In de zomer en winter kan het hier namelijk erg gevaarlijk zijn met smeltende gletsjers of vallend ijs maar gelukkig valt het voor ons mee. We lopen over bevroren watervallen, gletsjers en riviertjes en de tocht is prachtig tussen de besneeuwde bergen. Vrij snel komen we bij Machhapuchhre Base Camp (MBC) aan en zien we de Annapurna South al voor ons verschijnen: wauw! Het laatste stuk tot Annapurna Base Camp is een wandeling die goed te doen is voor ons omdat we nog redelijk gewend zijn aan de hoogte vanwege onze tour door Tibet. Het weer is erg helder en we mogen van geluk spreken want de voorgaande dagen was het niet zo best. We lopen langs en door stukken ongerepte natuur want op de sneeuw die op de berg ligt is geen voetspoor te zien. Als we na 2 uur klimmen op de top aankomen is het uitzicht echt SUPER! We maken snel wat foto's en video-opnamen en dat is maar goed ook want nog geen 10 minuten later zien we vanuit MBC een grote wolk aankomen en is het hele Annapurna-gebergte binnen no time in een dikke mist gehuld. Maar: WE MADE IT!
Na een snelle lunch besluiten we om de daling van 1210 meter in te zetten omdat we tegen het einde van de middag in Himalaya aan willen komen. Ook deze keer moeten we weer de sterk stromende waterval over maar we zijn nu slimmer en nemen alvast zelf 2 bamboestokken mee en na wat horten en stoten komen we allebei veilig aan de overkant. Het begint een beetje te druppelen als we in Himalaya aankomen: een nietszeggend dorpje met 2 guesthouses en niet echt vriendelijke mensen. We eten wat, spelen een spelletje Rummy en Cribs en duiken om kwart voor 7 (!) ons bed al in voor een koude nacht.
Dag 5: Himalaya - Bamboo - Chomrong
Toen we vanuit ABC vertrokken wisten we dat er een einde gekomen was aan het vele klimmen: de daling is ingezet. Ook vandaag dalen we een dikke 950 meter en hoeven we ‘maar' 200 meter te stijgen. Deze dag stomen we flink door omdat we tot Chomrong willen komen. We weten van een paar dagen geleden dat we tussen Sinuwa en Chomrong nog een flinke klim te gaan hebben en dit bleek ook meteen de ergste klim te zijn omdat het (volgens een Japanner die we tegenkwamen) 1835 traptreden waren voordat we in Chomrong aankwamen. We proberen wat te onderhandelen over de prijs bij een guesthouse maar ze willen niet meewerken. Een aantal guesthouses verderop willen ze dat wel en krijgen we een 2-persoonskamer voor €1 in totaal.
We komen hier gelukkig al vrij vroeg aan (13.30) en kunnen na 3 dagen eindelijk weer een douche nemen en wat stinkkleren uitwassen. Het guesthouse zit even later helemaal vol en we raken aan de praat met Eddy en Josette, twee erg gezellige en leuke Belgen, waar we de rest van de avond mee kletsen en kaarten. Eddy weet namelijk een leuk kaartspel, Kingen, en natuurlijk wil Gijs dit wel leren. We lachen wat af en ook al heeft Siets het niet helemaal door in het begin, ze doet het niet eens zo slecht. Zo is er weer een nieuwe kaartavond geboren in het Belgische! Het wordt zowaar pas half 10 voordat we naar bed gaan en ons opmaken voor de allerlaatste dag van onze trekking: op naar Pokhara.
Dag 6: Chomrong - New Bridge - Birethani - Pokhara
De laatste etappe voor ons die begint met een heldere hemel, in tegenstelling tot gisteren. We nemen na het ontbijt afscheid van Eddy en Josette en tijdens onze daling van 1100 meter worden we het eerste uur vergezeld door een lieve hond die ons trouw volgt. We hebben er werkelijk de spurt in want we halen alles en iedereen in, inclusief de porters die normaal toch vrij snel zijn (en een ongelofelijk gewicht meesjouwen aan bagage, tot gasflessen, tafels, stoelen en golfplatendaken aan toe). Om kwart voor 12 ploffen we in Birethani op een stoel neer en kunnen we tegen elkaar zeggen dat we het gehaald hebben, ondanks dat het niet ons ding is was het een mooie maar erg zware trekking met als absoluut hoogtepunt het stuk tussen Deurali en Annapurna Base Camp. We vonden het zelfs mooier dan de Mt. Everest. De terugreis naar Pokhara kan geschaard worden onder de noemer: spectaculair. We kwamen op de verharde weg bij Nayapul aan en werden meteen belaagd door tientallen taxichauffeurs maar gelukkig zagen wij daar, wederom, een gammele bus staan die richting Pokhara ging. Deze keer niet klam en krap zitten in de bus maar gewoon op het dak van de bus. We waren een hele bezienswaardigheid; twee Westerlingen boven op een gammele bus, 2 uur lang richting Pokhara. Lekker uitwaaien en genieten van het mooie uitzicht en zo kwamen we weer in het vertrouwde Pokhara aan waar het relaxen kan beginnen...
Met een gemiddelde van 16 kilometer per dag en daarbij een totale stijging van een dikke 4200 meter en een daling van bijna 3700 meter kunnen we wel zeggen dat we bikkels zijn want de man bij het laatste checkpoint viel bijna van zijn stoel toen we vertelden dat we die morgen vanuit Chomrong vertrokken waren. Concluderend kunnen we zeggen dat we de komende maanden vast nog wel een keer de bergschoenen aan zullen trekken maar dat wij twee niet geboren zijn voor het wandelen (misschien een bevestiging van wat jullie al wisten?!).
De komende dagen zitten we nog in Pokhara om hier lekker bij te komen van de trekking voordat we weer naar Kathmandu vertrekken omdat onze vlucht naar Delhi, India op 1 april zal vertrekken. Twee weken lang zullen we door Rajasthan, Delhi en Agra gaan trekken om vervolgens op 14 april richting Thailand te vliegen. Tot in India!

Janny

Ondanks dat het wandelen niet jullie " ding" is denk ik dat je het voor geen goud had willen missen. Ik heb er weer van genoten. Moet wel zeggen dat Gijs een "schijterd" is :P Geniet van de rust en heel veel plezier in India.

Liefs mam xx

Pleunie

Hey lieverds!
Zit ik hier, in Tom's appartement in Zwitserland, met de regen die met bakken naar beneden valt... Maar jullie brengen me echt even naar Nepal! Heerlijk!

Echt super knap wat jullie gedaan hebben! Ook al is wandelen niks voor jullie, toch een unieke ervaring lijkt me!

Ik bedacht me net dat jullie een dagje te laat naar Thailand gaan! Song Kran (Thais nieuwjaar) is de 13e! Er is dan een mega groot watergevecht door de straten! Jammer, maar ik denk dat er in India ook genoeg te doen is!

Ik ga nu verder met plannen! Nog steeds niet klaar! Haha!

Geniet ervan!

x

Diana Cremers (vijverhofschool)

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Krijg er zelf ook zin in. Wat een avonturen beleven jullie. Ben benieuwd wat jullie van Thailand vinden. Wij gaan deze zomer weer naar Thailand in combinatie met Combodja.

Nog heel veel reisplezier.

Niek

Héél indrukwekkend, en het gaat maar door en t houdt niet op! Zoveel belevenissen! T is een spannend boek, maar dan "in eggie!

Inge

Echt, ik word met het lezen van elk verhaal meer jaloers.... Heel gaaf wat jullie doen en zien, as you know ben ik wel van het wandelen, ik had het graag meegemaakt.
Misschien moet ik toch maar een keer een sabbatical nemen......
Have fun daar met zun beien!

marielle

Super zeg, wat een wandeling!!!Enne ........dat worden lange derde helften bij de harmonie met al die nieuwe kaartspelletjes. Misschien moeten i.p.v 3de kerstdag maar een kaartavond inlassen. Het blijft geweldig om jullie reisverhalen te lezen.
Groetjes Marielle

josé

wow zeg, geen wandelaars? Het klinkt toch echt er gaaf!!! ( snap het wel hoor ).
Jullie zien er goed uit op de foto's en aan jullie verhalen te horen hebben jullie het goed naar de zin!!!
Ik vind het echt zo gaaf wat jullie doen en de verhalen en foto's geven ook echt een beetje inzicht.

Toppie

Groetjes josé

Moniek

Hey Sietske en Gijs,

Petje af voor jullie wandelavontuur..., het ziet er wel erg mooi uit daar en jullie verhalen zijn leuk om te lezen. Veel plezier nog, ik ben benieuwd!

Groetjes Moniek Peters

Moniek

Heej,

Wat een leuk verhaal weer, jullie maken wel veel mee! Knap van die wandeling. Hier alles goed, de lente is gelukkig in aantocht!

Goede reis naar India alvast,

Groetjes Moniek vtG

Melanie

Wauw :)!
X

Nathalie

Impressive zeg jongens!!! erg gaaf jullie verhalen, geniet er maar van...jullie missen hier niks hehe!! Groetjes uit Maastricht

susan

wauwwwwwwwwww wat een verhaal weer en wat is het geweldig mooi... echt genieten voor jullie...
knap staaltje al die bergjes op en af :-)

veel plezier verder gr. susan

Ben

uhh tja Gijs....je vrienden zijn niet zo van de berichtjes...je had waarschijnlijk ook niet anders verwacht.
Bij deze namens t gehele Hok dan maar even: wij leven allemaal ook nog en we lezen ook de foto's die bij de lappen tekst staan! Je lacht op iedere foto en Sietske staat er ook nog steeds bij op dus we gaan er vanuit dat het jullie top vergaat. Veel plezier met jullie volgende onderdeel!
gr Benbaspajefrankmikerobroy

Ria Geurts

Hallo superhelden,

wat een topsport zeg. Net even iets anders dan een wandeling in de Schàkse Bös op zondagmorgen. Prachtige en spectaculaire belevenissen weer zeg, heel wat anders dan ramen wassen en viooltjes poten, maar ja ieder heug z'n meug. Prettige voortzetting. Wel een goede relatietest zeg. (nog geen ruzie gehad, hi, hi)?
Kijk al weer uit naar jullie volgend verhaal, geweldig.

Groetjes,
De Geurtsjes uit America.

Beppie en Marieke

Hoi Gijs en Sietske,

Wat een verhaal weer! Erg leuk om te lezen en die foto's erbij zijn erg mooi! Hier gaat alles z;n gangetje. Het weer wordt hier ook steeds wat beter, stuur maar wat zon deze kant op. Geniet nog even daar in Pokhara en een goede reis naar India.

Heel veel groetjes, Beppie en Marieke en de mannen

Brutus

Hey Sietske en Gijs (GUSSENHOOI KAMPIOENEN)

Wat een verhalen en leuke foto's het is dus heel wat anders dan een Nijmeegse vierdaagse :)
Geniet ervan en maak er een mooie reis van.

Groetjes Brutus (percussie KDDB)

P.s. beetje schandalig dat je je trompet niet mee hebt genomen ook jij kunt gewoon nummers blijven oefenen :)

Zwenk

He jullie!!

Wat een te gek verhaal! Knap die bizarre wandeling. Ook daar kunnen de Birckenstock niet tegenop!! Jullie zien d'r goed uit op de foto! Doet me goed om dat te zien! Ga jullie snel weer een mailtje maken, ff drukjes gehad!

En skype, ook daar hou ik van. Moet t nog effe uitvinden! Nou mates, geniet dr van en tot mails!

Liefs dikke kus Anke xxxxxxxxxxxxxxxx

Brech en Fen

hey die siets en gijs!!!
Hoe gaat t met jullie daar in Nepal??
t ziet er allemaal erg mooi uit!! jullie zien er trouwens ook goed uit een gezond kleurtje!!!
veel plezier nog! en doe ze de groetjes daar!!
de groeten uit de peel!! Toon brech Fen en Roel Ardi en Tiny

Leonieke

Goh, had ff gezegd...
Was ik ook deze keer naar de finish gekomen om jullie op de foto te zetten! ;-)

Kus vanuit het Ernhemse!

Jasper E

Siets en Gijs,

Wat een mooie verhalen en foto's! Jullie tijd is een heel stuk spannender dan in dit kikkerlandje. Geniet er nog lekker van en ik zal jullie verhalen met grote interesse blijven lezen!

Gr. Jasper

Roel en Mariek

Ha bikkels!!!
We volgen jullie verhalen op de voet!
Tjeeeetje dik restecpah voor jullie dat jullie het gehaald hebben zeg!
Hopelijk kunnen jullie binnenkort ff uitpuffen op een tropisch strandje in Thailand!
Tip: Koh Racha Yai... prachtig eilandje om je vriendin ten huwelijk te vragen onderwater tussen de vissen vond Roel....
Jullie hebben volgend jaar int voorjaar ergens dus weer een feestje!

Ank Roording (vijverhofsch)

Hallo "wereldreizigers"

Geweldig wat een belevenissen, zeker zo,n trektocht super om te doen. (ook soms afzien, dat hoort erbij)
De foto,s erbij zeggen al een heleboel. Ongelooflijk wat jullie in een korte tijd al gedaan en beleefd hebben. Mocht je in India onze zoon René tegen komen doe hem de groeten ( loopt stage vanuit de PABO )van mij.
Voor jullie nog veel reis plezier.

Namaste ank

els

Hey Bikkels,

Weer even geleden dat er een berichtje van mij is geweest!! Vorige week hebben wij namelijk door gebracht in de sneeuw!

Maar ik was blij dit schitterende avondtuurlijke verhaal van jullie weer te mogen lezen..
Ik stuur je van de week even een mail.

Genietze bikkels.

X

Els

Hey Bikkels,
Het is weer even geleden dat ik een berichtje achter heb gelaten. Vorige week zaten wij heerlijk in de sneeuw.

Maar wat heb je toch weer schitterend en avondtuurlijk geschreven...
Ik verheugme altijd weer op het lezen van de spannende verhaaltjes van jullie;)!! En de mooie foto's.

Ik ga je morgen avond even een uitgebreide mail sturen.

Blijf lekker genieten lieverds.

Dikke knuffel els

chris poels

Hey kanjers,
als je jullie verhalen leest reis je even met jullie mee SUPER VET.
Geniet er samen van en laat ons zo nu en dan maar met jullie mee reizen(wij werken wel)
Groetjes van mij en de rest van de Kleur club.
Groetjes Chris.

Lotte en Jaap

Fantastisch weer die verhalen en de dingen die jullie hebben meegemaakt?! ben weer benieuwd naar de foto's die jullie gamaakt hebben. Neem aan dat er binnenkort ook een bij zit met het keepersshirt aan :)

Have fun in Delhi, want hoorde van Gerrit dat jullie daar nu zaten en hij jullie via de Skype had gesproken!

xxx Lotte en Jaap

marly

hey vakantiegangers

manman wat een reis zijn jullie aant maken zeg.
in een woord wauw!!
echt super gaaf man wat jullie samen mee maken.

en wat een geweldig hike man, echt super gaaf! jaja je mag idd echt zegge dat jullie bikkels zijn naar zo'n tocht man, wat een ervaring om mee temaken!

En idd appart om te zien dat ze iemand daar zo in het openbaar aan het cremeren zijn.(zal het maar even netjes zegge..) lijkt mij echt bizar. ma als dat idd hun cultuur is.. dan hoort dat zo he.

ma geniet er ma van want hier ishet weer op dit moment ook echt niet bepaald lente!! voor de verandering regent het hier!!

en over het kapsel, ziet ernog goed uit ben benieuwd hoe het eruit ziet als je daar een keertje bent geweest haha. dan wil ik wel een foto zien he van je nieuwe look.

groetjes
marly

Wies Luijten

Gijs en Siets,

Wij wandelen regelmatig door Zuid-Limburg, maar vergeleken met Himalaya, zijn onze heuvels slechts molshopen. Ik weet echter dat zulke gigantische beklimmingen ontzettend veel voldoening geven, die nog lang in jullie geheugen gegrift staan. Je wordt namelijk altijd beloont met schitterende vergezichten. Petje af voor deze puike prestatie.
En nu op naar het volgende reisdoel. Het land van het "kastensysteem". Dit heeft uiteraard niets te maken met de verhuizing van Daan.
Ik ben weer zeer benieuwd naar het volgende reisverslag. Moeten we trouwens 'n extra familieweekend organiseren, om alle kaartspellen te leren???
Het ga jullie goed.
Groeten, Wies en Ton

Lori

Echt zoooo CRAAAAAAZZYYY!!
Ik hou d'r van hoor. Diepe respect, doe ik je zekers niet na. Ben al blij als ik een helft heb kunnen ballen bij oastrum city. Keep on going!!!

lej en nelly

Ik had al eventjes niet meer op de site gekeken. Ofschoon ik vind dat we hier ook vanalles beleven, moet ik zeggen dat het allemaal niets is in vergelijk met jullie. Geweldig zeg wat een inspanningen die ruimschoots beloond worden door de geweldige omgeving. Fijn dat alles zo goed gaat en super al die mensen van verschillende nationaliteiten die je ontmoet en waar je het (on) nodige van leert. Houden ons aanbevolen om over een jaartje nieuwe kaartspelletjes te leren van jullie. Oke dan .. groetjes van ons en veel succes met jullie vervolgen van de reis. lej en nelly

Carolien

Wandelen niets voor jullie??? nou zeg... petje af?!!
Als je nog in nieuw zeeland komt:
- Tongariro Crossing (dag track, of een meerdaagse)
-Abel Tasman park (helemaal langs de kust (dag of 5) of een deel met de watertaxi)
-en ik geloof dat je vlakbij de Milford Sound erg mooi kunt wandelen...
Veel plezier!!!

Inge

...beter gewoon reundje Geijsterse Bossen... ;-)

Jeroen en Bernie

Heeey Gijs en Sietske,

Het is goed om te zien en te lezen dat jullie het goed hebben daar! Het is zeer leuk om jullie foto's te bekijken en jullie verhalen te lezen.
En wat een wandelingen zeg...Jullie leggen heel wat kilometers af. Doen we jullie niet na :).

Hier in Luuëne gaat ook alles goed. Het weertje gaat weer de goede kant op, dus het ziet er allemaal weer wat zonniger uit.
Enne Gijs met de kapel gaat het ook goed met het nieuwe nummer Umbrella in het verschiet. Merken wel dat de twee eerste trompetjes je missen :)....

We wensen jullie veel succes en plezier met de dingen die komen gaan...Geniet ervan!!

Groetjes,
Jeroen en Bernie

Hi Sietske en Gijs,

We kennen elkaar niet en geen idee of jullie deze site nog checken, maar ik probeer het maar gewoon:)
Ik ben bezig een vakantie naar Nepal te plannen en kwam al zoekende naar info op jullie blog....wat een coole reis is dat geweest! Heb zelf veel in ZO-Azie gereisd en een jaar door Z-Amerika, dus zie veel bekends, heerlijk!
Nepal is nieuw voor me en ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben voor een organisatie om een de Annapurna trekking bij te boeken? Goede/ leuke gidsen zeg maar. Wie weet ook enig idee of de gids/porters goed worden betaald?
Ik ben benieuwd!

Groeten

Sietske

Hallo Maryse,

Gaaf dat je ons een beetje 'gevolgd' hebt! Maar wat betreft de trekkings in Nepal. In Kathmandu hebben wij bij een tourist office (weet zo niet meer waar precies) de TIMS gehaald voor de trekking. Dit is een soort trackingsystem; je registreert jezelf en geeft aan wanneer je de trekking in het Annapurna wilt gaan lopen. Daarna zijn wij vanuit Pokhara gewoon met een lokale bus naar Nayapul/Birethani gegaan en hier 'check' je jezelf in met die TIMS en daar krijg je een kleine routekaart mee. De route die wij gelopen hebben is op zich goed te doen en wij hebben dat zelfstandig gedaan. Weet zo ook niet echt een goede organisatie maar in Thamel (toeristenwijk van Kathmandu) kom je er wel een hele hoop tegen. Ook over de porters heb ik geen idee of ze goed betaald worden. Sommige organisaties laten hun porters veel en veel te veel sjouwen..... Tip is om gewoon in Thamel eens rond te lopen, te praten met reizigers en veel bureautjes daar af te gaan!

SUCCES in ieder geval... :) Nepal is zeker een superaanrader wat ons betreft.

Groetjes Gijs en Sietske

Hoi!

Wat leuk dat jullie nog reageren, dank! Goed te weten van dat TIMS. Had idee dat trekking altijd georganiseerd waren, maar dat hoeft dus niet. Best een optie om het zelf te doen dan. Loopt vast los als we daar zijn:)

Groet!