Siets en Gijs op wereldreis!

Namaste Nepal

Wat een verademing als we de Friendship Bridge overlopen van Tibet naar Nepal! Geen militairen, geen duizenden regels waar we ons aan moeten houden maar wel: de verschillende geuren van eten, de vriendelijke en kleurrijke Nepalezen en de mooie groene vallei waar we ons in bevinden.. Namaste Nepal!

Samen met vijf Chinezen uit Beijing zitten we de komende vijf uur opeengepakt in een jeep die ons over hobbelende en vol met gaten zittende wegen door een groene vallei naar de hoofdstad van Nepal brengt: Kathmandu. Het valt ons meteen op dat alles hier zo veel frisser ruikt, de kinderen vriendelijk naar ons zwaaien en ze ons allemaal verwelkomen met Namasté of gewoon het Engelse Hello.

Wanneer we in Kathmandu aankomen krijgen we meteen een voorproefje van het verkeer. Dachten we dat het hectisch was in Beijing, nou dan nemen we bij deze onze woorden terug: wat een chaos! Links, rechts, rechtdoor en vooral stoppen kennen de Nepalezen in het verkeer niet. Gewoon overal en altijd toeteren is het motto; of je nu stilstaat, rijdt, wilt dat degene voor je doorrijdt of dat de voetganger links van je uitkijkt, je toetert gewoon altijd! We worden midden in Thamel, de toeristenwijk van Kathmandu, uit de jeep gegooid met al onze tassen en dan is de vraag: waar is ons hostel?? Uiteindelijk brengt een arme riskjafietser ons voor het luttele bedrag van €0,50 (!) naar ons mooie hostel met eigen badkamertje en een heel relaxte tuin waar we elke dag ontbijten. De komende vijf dagen ontdekken we wat Kathmandu ons te bieden heeft.

Garden of Dreams
De eerste dag doen we het lekker rustig aan zodat we de indrukken van China en Tibet eens rustig kunnen verwerken. We lopen naar de Garden of Dreams die net buiten Thamel ligt. Wat een verademing: stel je het Amsterdamse Vondelpark voor maar tel daar nog een klein wit kasteel, talrijke fonteintjes en een relaxte ligweide bij op waar je, in plaats van toeterende auto's en motoren, fluitende vogels hoort en dan weet je hoe relaxed het daar is. We houden het hier dan ook met gemak een volle dag vol en totaal relaxed duiken we 's avonds ons bed in.
Tempels en stupa's
Kathmandu staat bekend om een aantal belangrijke en bekende tempels of stupa's zoals ze hier heten. De eerste tempel die we bezoeken is de Monkey Tempel (oftewel de Swayambhunath Temple), een van de belangrijkste tempels in Nepal. Na honderden treden komen we boven bij de tempel aan en hebben we een mooi uitzicht over Kathmandu. De tempel staat bekend om al zijn apen maar we kunnen ze met gemak op twee handen tellen.
De andere twee tempels die we bezoeken maken meer indruk op ons. De Pashupatinath tempel is voor de Hindoes de allerbelangrijkste tempel omdat hier een beeld incl. het hoofd van Shiva, de godin van de Hindoes staat. Bij deze tempel zien we ook de zogenaamde ghats, de lijkverbrandingen. In het Hindoe geloof (maar ook bij de Boeddhisten) is het zo dat elke dode binnen 24 uur gecremeerd dient te zijn aan de Bagmati Rivier. Deze rivier mondt uit in de heilige rivier de Ganges. Als we bij de rivier aankomen zien we een dikke rookpluim opstijgen vanaf één van de ghats en zien we nog net twee benen op de brandende stapel liggen. Heel apart om dit mee te maken. De student die ons de nodige informatie geeft zegt dat dit de manier is om in het reine te komen: je wordt naakt geboren en je verlaat ook naakt weer het aardse leven. Nadat een lichaam volledig is opgebrand wassen de mannen (vrouwen mogen hier, bij de Hindoes, niet bij aanwezig zijn) zich bij een naastgelegen bron, scheren allemaal hun hele lichaam kaal en dragen witte kleding ter ere van de gestorvene. Het is erg indrukwekkend om dit te zien maar wel mooi om te zien hoe de Hindoes hier met de dood omgaan.
Behoorlijk onder de indruk lopen we naar de top van de berg om via de andere kant weer naar beneden te gaan om naar de Bodnath Stupa te lopen. Dit is de belangrijkste stupa voor de Boeddhisten in Nepal en dient als toevluchtsoord voor Tibetaanse monniken die vanuit China naar Nepal gevlucht zijn. Om deze grote en hoge stupa zien we ook hier weer verschillende monniken de kora lopen en de geur van Tibet dringt onze neus binnen. Na al deze indrukken besluiten we weer terug te gaan naar Thamel en komen we in een fikse hagelbui terecht met hagelstenen zo groot als knikkers. Het koelt hierdoor flink af en de temperatuur gaat naar aangenaam in plaats van snikheet.
Gisteravond skypen en relaxen we nog wat voordat we onze tas inpakken en ons opmaken voor een 8-daagse trekking door het Annapurna-gebergte in de buurt van Pokhara. Vanmorgen vertrok om 7 uur de bus naar Pokhara en stond ons wederom een hobbelige en lange reis te wachten.. De volgende keer meer over onze trekking door de Annapurna.

Pleunie

Wow! Gaaf verhaal weer! Wat maf om een mens op die brandstapel te zien liggen. Maar hoe zij daar met de dood omgaan kunnen wij nog wat van leren hoor. Daar wordt tenminste gerouwd ipv het wegstoppen van gevoelens waar wij in Europa zo goed in zijn!!!

Lieverds, zeer waarschijnlijk tot in Cambodja! Mijn planning komt al in de richting! haha!

x

Niek

Hoi guys, wat een verhaal, en al die indrukken! En dan smakelijk op "papier"zetten. Op een kleine 13.000 km geniet ik met julie mee!
Groetjes uit Mokum

Moniek

Woow, wat een leuk stukje weer. Wat maken jullie mooie en bijzondere momenten mee!
Wat ziet het er daar mooi uit en wat een verschil in zo'n korte tijd!
Ik kijk alweer uit naar de volgende verhalen..
Veel plezier en blijf genieten! ;)

X Moniek

Els

Hey Lieverds,

Wat een skön verhaaltje en foto's weer.En al zoveel mee gemaakt in korte tijd.
Verschrikkelijk om te zien hoe de mensen daar verbrand worden lijkt me zo.
Nu maar weer lekker genieten van de actie en de mooie natuur in Annapurna!
De skype moet ik nog even downloaden.

X

Ron

Hier is het regenachtig. Geniet van het weer en de fluitende vogeltjes!

Janny

Het ziet er relaxt uit daar, ik ben vooral onder de indruk van al die mooie kleuren. Wens jullie een mooie trekking door Annapurna.

Liefs xx

Mieke E

Volgens mij is het een geweldig mooi land. De foto's zijn weer heel erg mooi. Vooral die kleuren op de markt. Wens jullie een mooi tocht door Annapurna.

Marieke en Frank

Mooi verhaal weer Gijs en Sietske, heb het idee dat jullie geen dag stil zitten. Ook de foto's zijn prachtig met al die kleuren. Geniet ze!

Nicole en Johan

Helemaal geweldig wat jullie allemaal mee maken! Had de vorige keer al het plan om een berichtje achter te laten, dus nu maar meteen doen...
Wat is ons dagelijks leventje dan toch saai he als je deze verhalen van jullie leest, alhoewel ik heb vanmiddag nog brandjes geblust bij de BHV herhaling :-))
Leuk hoe jullie alles op je site zetten, genieten ervan om het te lezen.
Tot het volgende verhaal!
Groetjes uut Rooj Johan en Nicole

Annemiek

Mooi om te horen hoe de bevolking daar leeft, haast niet voor te stellen dat daar gewoon iemand op die brandstapel ligt en iedereen toe kijkt. Bijzonder.
Vind het ontzettend gaaf om jullie verhalen te lezen, dus ik kijk weer uit naar de volgende ;) Tot gauw! Liefs Annemiek

Wies Luijten

Hier zit ik dan, stikjaloers, in een lux kamertje jullie reisverslagen te lezen.
Was ik nog maar jong, dan wilde ik dit ook nog wel.
Siets en Gijs, geniet ervan.

Marielle

WAUW!
Wat leuk toch om jullie verhalen te volgen.
Kijk al uit naar het volgende!

Lieve de Roon

Wat gaaf om jullie verhalen te lezen zeg!! Wat hebben jullie in korte tijd al veel gezien.
Vooral het stuk over Nepal is leuk om te lezen, aangezien ik daar in september voor 9 maanden naartoe ga om te werken.
Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal en blijf jullie volgen............en veel plezier met de trekking!

Sportieve groeten van een oud klasgenootje

Siem

Hallo Sietske en Gijs,
Ik heb van jouw vader, Gerrit dus!!!, een kaartje gekregen met de internet-adressen en toen ben ik maar eens gaan kijken waar jullie toch helemaal mee bezig zijn En als ik dat zo zie aan de hand van foto's en video's dan moeten jullie toch wel echt aan het genieten zijn. Ik zou zeggen geniet er nog veel van en blijf gezond en we kijken nog wel eens waar jullie dan weer zitten. Groetjes vanuit het "Knollenriek".

Leon - Lotte - Fleur - Jesse

Heej!
Wauw! Wat maken jullie in die korte tijd al veel mee...
Leuk om al die verhalen en foto's mee te kunnen volgen... tis in ieder geval goed voor m'n culturele ontwikkeling! Krijg er zelf helemaal zin van...
Blijf genieten!!!!
Groetjes!!!

Hetty

Heee lieve Siets en Gijs,

wat een gave verhalen en foto's!! Een hoop indrukken...geniet!!! Dat doe ik hier ook nog steeds iedere dag!!! En het grappige is dat je echt gaat wennen aan alles om je heen...

Veel liefs vanuit het tropische Uganda!!

Dikke kus Hetty

Coen

Gave reisverslagen en foto's zeg! Jullie maken t wel allemaal mee daar. Leuk om te lezen hoe die mensen daar leven. Moet toch wel genieten zijn om in zo'n korte tijd al zoveel te hebben gezien. En laat staan dat je nog een hele tijd voor de boeg hebt. Hier heeft PSV dit weekend slechte zaken gedaan, maar selectie-B daarintegen goede!

Zie jullie volgende verslag wel weer verschijnen.
Have fun! Groetjes van Joanne en Coen

Carolien

Wowww heavy verhalen zeg... Andere culturen, andere geloven, andere gewoonten... Heel erg indrukwekkend om een keer live mee te maken allemaal lijkt me. Ik zie op de foto's dat jullie al aardig bijgebruind zijn, hier begint dat zo langzamerhand ook al wat te lukken, met 20 graden in 't vooruitzicht!
Veel succes met de trektocht, bikkelen!!!
Groetjes Carolien

Leentje

Hallo Sietske en Gijs,

Ik wens jullie heel veel plezier, heb samen met Janny de foto´s bekeken. Mooi hoor!
Groetjes van mij.

Familie Smedts, Meterik

Gijs en Sietske,

Wat hebben jullie in deze korte tijd al een rijkdom verzameld aan herinneringen!! Wat een mooie, prachtige maar ook indrukwekkende en hartverscheurende foto's zeg.
Moet wel 'n fantastisch gevoel zijn deze kinderen zo blij te kunnen maken door jullie inzet!
Geniet van alles wat op jullie pad komt en van elkaar natuurlijk!

Joan & Truus, Martijn, Jeroen en Judith

Rabin

Gijs, heb je wel gemist vorige week bij de diploma uitreiking! ;) Ik blijf jullie volgen!