Siets en Gijs op wereldreis!

El fin del Sudamérica!

Bizar! Dat is misschien het beste woord voor ons laatste reisverhaal op de site over onze belevenissen in deze vijf maanden Zuid-Amerika. Bizar ook omdat we over een paar dagen, na 370 dagen reizen, weer terug zijn in ‘ons' Nederland. En nog eens bizar omdat we zoveel beleefd, gezien en meegemaakt hebben in dit afgelopen jaar dat bijna niet is samen te vatten in een paar zinnen. El fin: het einde van onze reis om de wereld maar voor de laatste keer.. Genieten met hoofdletter G!

Chillin' in Chili
In ons vorige verhaal zeiden we dat jullie nog een aantal adrenalinerushes van ons tegoed hadden. Nou, die adrenaline hebben we gehad. Door de eerste mislukte poging om de Villarrica vulkaan te beklimmen waren we zo gedreven dat we besloten het nog een tweede keer te proberen. Wanneer we 's morgens om half 7 de deur van het hostel uitlopen zien we een strakblauwe hemel en ook uit de vulkaan stijgt een rookwolk recht omhoog op wat betekent: weinig wind. Met een goed gevoel vertrekken we weer naar de voet van de vulkaan en besluiten we als één van de enige groepen niet de skilift omhoog te nemen maar de eerste 400 steile meters te voet te doen.
De vorige keer hadden we de crampons nog nodig vanwege het ijs op de berg, deze keer konden we het zonder crampons af. Ook de dikke truien en jassen waren niet nodig want het zonnetje brandt al vroeg op ons hoofd. We hebben een klein groepje en we hebben zelfs zo'n tempo dat we veel groepen die met de skilift gegaan zijn alsnog inhalen. Het uitzicht is adembenemend en na vier uur klimmen zijn we bijna 1500 meter gestegen en staan we aan de rand van de krater! Wauw! Boven op de top hebben we een 360º view over Pucón en haar omgeving en kunnen we in de krater kijken.
Helaas zien we het lava niet door de dikke rookpluim die uit de vulkaan komt maar machtig is het wel. En het wordt nóg machtiger als we een uur later ons pak en een soort plastic pamper aantrekken die dienst doet al slee. We gaan namelijk vanaf de top naar beneden sleeën! In minder dan een half uur tijd glijden we met flinke snelheid de steile vulkaan af en komen we onder aan het einde van het ijs terecht. Heerlijk kleuteren en wat een gave activiteit is dit!! Absoluut één van de vele hoogtepunten van dit jaar.
Tijd om bij te komen van deze activiteit hebben we niet want de dag daarna staat er een mooi rafttochtje op het programma. Hadden we in Ecuador al een paar mooie rapids te pakken, hier in Pucón hebben ze klasse 3, 4 en 5 rapids. Samen met een knettergekke gids en een boot vol Australiërs gaan we de Rio Trancura op. De gids heeft al snel door dat wij actie willen en pakt bij elke keuze de moeilijkere rapid.
Onderweg stoppen we nog een keer omdat er een rapid met categorie 6 aankomt en die mogen we helaas niet over. Wel springen we van een 8-meter hoge rots naar beneden in het water en komen we in een ‘wasmachine' terecht: een trechter waar verschillende stromingen bij elkaar komen. We houden het ook niet droog en voor Siets wordt het een keer zwemmen wanneer de boot flipt en zij eruit valt. Dit is de actie die we willen!! Na dik 1,5 uur op het water met tientallen rapids komen we heelhuids bij het kamp aan en wat staat er dan op je te wachten: bier en koekjes. Het kon slechter kunnen we jullie melden...
Tussen de adrenalinerushes door zorgen we voor een mooi kleurtje op onze huid door op het strand te vertoeven wanneer het zelfs zo heet is dat je je voeten brandt als je naar het water rent. En wat denk je? Op Antarctica zagen we helaas niet één orka maar hier in Pucón hebben we er wel één gespot! Wat een machtig beest!!! Check de foto voor het resultaat... Naast het strand relaxen we in de hangmatten bij ons hostel, eten we heerlijke sorbets en shoppen we er helemaal op los.
De laatste adrenalinerush komt een dag voordat we Pucón, na 10 dagen, gaan verlaten. Hydrospeed is de activiteit die we in de late namiddag ondernamen in de stromende regen. Gehesen in een 5,3mm wetsuit en flippers duiken we op onze bodyraft *een soort bodyboard waar je op ligt maar waarbij je handen in het bodyboard zitten* het heldere maar ijs- en ijskoude water in. Deze keer geen rapids 4 en 5, rapids met categorie 3 waren voldoende om een adrenalinekick te krijgen en geregeld water te happen. Omdat je met je hele lichaam in het water ligt merk je pas hoe sterk de stroming is en hoe hoog de golven zijn! Een aantal keer gaan we compleet kopje onder en komen we proestend weer boven maar hoe vet is dit!!
Als we 's avonds aan het avondeten zitten begint ons hostel ineens te schudden en gaan de tafel en de lamp heen en weer. We kijken elkaar aan: aardbeving.. Het nieuws had ons 's middags al bereikt van een zware aardbeving in Chili en dit was dus één van de vele naschokken die we gevoeld hebben. Bizar! Tien dagen lang hebben we in Pucón gezeten en al deze activiteiten waren een mooie afsluiting van Chili voordat we met onze één-na-laatste bus de grens zullen passeren en naar onze laatste bestemming van Zuid-Amerika gaan: dé wijnstad van Argentinië; Mendoza.
The Grape Escape in Mendoza
Voor onze laatste week in Zuid-Amerika laten we ons backpackers bestaan achter ons en ruilen we het in voor het flashpackers bestaan (de luxere vorm van backpackers). In Mendoza hebben we een hostel geboekt met zwembad en gym en daar hebben we volop van genoten. Mendoza staat vooral bekend om haar goede Malbec-wijnen en lekker eten en drinken.
Eén avond gaan we gezellig wat mojito's en biertjes drinken met Amina en Neil, twee Engelse Kenianen die vijf jaar geleden samen met Siets in Thailand in het vrijwilligersproject gezeten hebben en die ook aan het reizen zijn. De andere avonden spenderen we lekker chill en al barbecueënd bij ons eigen hostel aan het zwembad.
Natuurlijk zijn we gekomen om de vele goede wijnen van Mendoza uit te proberen en vandaar dat we een dag een tandemfiets gehuurd hebben om het zogeheten ‘Wine Disney' van Argentinië te gaan ontdekken. Een tandemfiets hadden we in dit jaar nog niet uitgeprobeerd en het is echt hilarisch!
Het duurt even voordat we de slag te pakken hebben maar daarna fietsen we de hele dag tussen de wijngaarden door en bezoeken we het wijnmuseum, een olijf- likeur- en chocoladefabriek, een biergarden en onderweg proeven we de nodige wijntjes bij verschillende wijnhuizen. Deze Malbec-wijntjes gaan er prima in en na ongeveer vijf likeurtjes en tig verschillende wijnen geprobeerd te hebben worden we op de terugweg behoorlijk melig op ons tandemfietsje; een heerlijke dag...
Op Siets haar 28e verjaardag doen we exact hetzelfde als alle andere dagen *de wijntourdag uitgezonderd* en slapen we uit, ontbijten op ons gemak en plonzen en chillen de hele dag heerlijk aan ons zwembad. 's Avonds nemen we het er voor de laatste keer goed van als we in één van de meest levendige straten van Mendoza een heerlijke Argentijnse steak naar binnen werken samen met een fles wijn (nu zijn we de kenners...).
Vooral voor Siets apart om haar, normaal toch vrij winterse, verjaardag in een korte broek op het terras tot middernacht te vieren! Voor ons allebei ook meteen een heerlijke en prima afsluiting van veelzijdig Argentinië én Zuid-Amerika...
Morgen zal een rare dag voor ons worden want wanneer we op het vliegveld van Santiago staan zullen we beseffen dat onze onvergetelijke reis van een jaar er bijna op zit. In Londen gaan we eerst nog vier dagen genieten met Gela en Megan, het knettergekke en gezellige stel die we in Laos ontmoet hebben, en doen we een drankje met Dominic, Rich en Johnny waar we op de Perhentians in Maleisië al wat feestjes mee gevierd hebben, voordat we onze laatste vlucht naar huis pakken. Nu kunnen we echt zeggen: tot over een paar dagen... in NEDERLAND!

* En voor de laatste keer... Hier staan de overige foto's van ons avontuur in Pucón (effe naar beneden scrollen) en voor ons weekje Mendoza moet je even hier klikken.

Inge

Wat een vette afsluiting van dit mooie jaar! Veel plezier en ontspanning in het mooie Londen en tot heel snel!

Ron Clevers

Hoi Sietske en Gijs, Wat weer een super mooi verhaal en foto's. Wat hebben jullie een mooie wereldreis "bijna"achter jullie liggen. Ben ook zeer benieuwd naar jullie volgend verhaal en foto's!!!

Gr, De Clevertjes

Laurens

Wow, wat een reis en mooi einde!

Janny

Sietske en Gijs, jullie hebben werkelijk een top jaar achter de rug, een ervaring om nooit te vergeten al denk ik dat, aan het reizen van jullie geen einde zal komen. Wij hebben genoten van jullie leerzame en hilarische verhalen en kan nu alleen nog zeggen, een goede reis terug en wij zullen jullie met open armen ontvangen a.s zaterdag. Tot dan en nog veel plezier in Londen. Liefs van ons.

susan ( uit sittard ) ;-)

hoi luitjes
wat een super geweldige fantantische ( kan nog wel meer woorden verzinnen ) afsluiting van jullie wereldreis, toppie!!!!
nog veel plezier in london en en goede thuis reis naar ons kikkerlandje ;-)

groetjes susan

Els

Siets en Gijs,

Geniet van jullie laatste dagen!!
Jullie kunnen terug kijken op een geweldig jaar!!
Ook nu hebben jullie weer een geweldig verhaal geschreven.Tot over een paar dagen.

Liefs,

ank roording

wauw! dat het toch nog gelukt is de top van de vulkaan!!
Wat een reis wat een ervaringen voor jullie samen.
Om vaak samen naar terug te kunnen kijken, blijft helemaal geweldig.
Hele goeie terugreis en een hartvverwarmende thuiskomst gewenst.

Groetjes Ank Roording (Vijverhof)

José

ha mupkes,

Wat hebben jullie ons fijn op de hoogte gehouden van al jullie avonturen! Geniet van jullie afsluiting van de geweldige reis! Het zal waarschijnlijk even wennen zijn voor jullie als je weer in Nederland bent. Maar dat komt helemaal goed iedereen denkt aan jullie!

Tot gauw,

XXX José

brechtje

ha siets en gijs!! t zit er weer bijna op een jaar is zo
voorbij! maar wat een super jaar ben wel jaloers op al wat jullie gezien hebben! en jullie mooie foto's geniet
er nog van en we zien elkaar snel weer denk ik!!!
dan kunnen jullie onze harrie ook ontmoeten ha ha tot snel groetjes brech en Fen

vivian

hee sietske,
nog gefeliciteerd! wat lekker om op zo'n manier je verjaardag te vieren! tot zaterdag!

Lotte en de rest

Ha Siets en Gijs,

Wat een afsluiting zeg!
Nu de laatste week nog even goed op jullie zelf passen en dan staan jullie zaterdag weer veilig op Nederlandse bodem!

Geniet van de laatste dagen!!!

x Lotte en de rest

Diana

Weer een prachtig verhaal. Ik zal ze gaan missen.
Geniet nog van de laatste dagen voordat het normale leven weer gaat beginnen.

Groetjes en ik heb genoten van alle verhalen en foto's.
Diana.

Daan

Mag ik er ook een foto van mijn kont op zetten?

Niek

Eén grote lange, mooie happening die een vol jaar geduurd heeft die niemand jullie kan afnemen. Natuurlijk ontelbare foto's, videos en wat al niet meer kunnen jullie laten zien, maar t mooie waardevolle draag je voor altijd mee in je hart! Nu mogen jullie ff een beetje afkicken in Londen en daarna homeward bound, welkom in Holland en speciaal in Venray! Bedankt voor de schitterende foto's en prachtige verhalen! groetjes uit Koog a/d Zaan. Niek

Dorien

Hallo maffies,weer een mooi verhaal als afsluiting, wij wensen jullie een goede thuiskomst,en hopelijk tot snel!
heel veel groeten Dorien en de mannen!!

Dorien

Siets,nog van harte met je verjaardag,we hebben er bij Janny een glas water op genomen!!!!!!!!Ha,Ha

Ria

Sietske en Gijs

Aan alles komt een eind zo ook aan jullie wereldreis.
Dank je wel dat ik over jullie schouder mee mocht reizen. Ik heb met veel plezier jullie verhalen gelezen, foto's en video's gekeken.
Maar ook de reactie's van familie en vrienden waren fantastisch.
Geniet nog van de laatste dagen en een goede terug reis gewenst.

Ria Wijnhoven

Pleunie

Hey lieverds,
Ik zit gewoon een beetje sip op de bank! Jullie reisavontuur is bijna afgelopen, en daarmee dus ook al die prachtige verhalen! Maar wat moet het stiekem toch ook fijn zijn om weer naar huis te kunnen en weer in het oude vertrouwde te kunnen zijn!

Geniet van jullie laatste daagjes london en hopelijk spreek ik jullie snel een keer op skype om nog ff over Peru te kletsen! hihi!

Liefs uit Zwitserland! x

marielle

Bedankt vur de prachtige verhale, krege weej ok ut gevuul ofdat weej mit op reis ware!!Hiel veul plezier nog ien Londen!!Gijs ik zie ow wer gow op de repetisie!!!

Juul

Hoi Gijs en Sietske.
Super om jullie verhalen te lezen en mooie foto's te zien. We spreken elkaar snel weer. Haal de keeper handschoenen maar snel weer uit de kast, kunnen we wel Gebruiken;)
Gr Juul Swikels

Hallo samen

geniet van de dagen in Londen,hopelijk zien we jullie snel.

groetjes Dorien en de mannen!

Ron

Wat wederom een geweldig avontuur! Ik hoop jullie een keer te treffen om al jullie verhalen te beluisteren! Geniet straks ook weer in Nederland!

Ria en Sjaak

Hee Gijs en Siets,

Siets proficiat met je 28ste verjaardag!!! Wel wat laat maar we wisten niet dat je jarig was.
En wat een avonturen weer, dat daar nu bijna een einde aan is gekomen is even slikken voor jullie ook al wist je het van te voren. Na zo'n jaar zoveel meemaken op de toppen van alles zal het wel een beetje tegenvallen om weer gewoon aan de slag te gaan.
Maar ook weer heerlijk om iedereen thuis te zien.
Graag horen we tzt jullie verhalen.

Liefs,
Ria en Sjaak.

Carolien (fsh)

En dan zit het er al weer op.....
Ik heb ontzettend genoten van al jullie verhalen! Heel veel nieuwe plaatsen en activiteiten op mijn verlanglijstje geschreven! Ondertussen zijn jullie volgens mij al weer terug op de hollandse bodem? Het zal niet meevallen op de dagelijkse sleur weer op te pikken hier... Maar, je kunt niet goed genoeg beginnen: Carnaval!!!
Ik weet zeker dat je van deze reis nog heel je leven kunt genieten...
Groetjes Carolien

lilian

hoi siets en gijs...jullie kennen mij helemaal niet, maar ik heb GENOTEN van al jullie fantastische avonturen en geweldige foto's en verhalen!!! ik zat regelmatig (lichtelijk jaloers..hihi) aan de pc gekluisterd om te kijken waar jullie nu beland waren en wat er daar allemaal gebeurde..ik vond het geweldig om alles vanuit jullie een beetje mee te beleven...bedankt!!
groetjes van lilian ( van koffer)