Siets en Gijs op wereldreis!

Patagonië en het Lake District

Een echte reisdip... Dat is waar we in terecht kwamen na onze onvergetelijke Antarcticareis. Beter kan het niet meer worden toch?! Het kostte ons de nodige dagen om weer te wennen aan het leven als backpacker, om deze ervaring achter ons te laten en weer door te gaan voor onze laatste maand. Dat we Ushuaia niet uitmochten bleek wel want eerst was de grens naar Chili gesloten en daarna werd onze vlucht eenmaal gecanceld *met als gevolg één nacht in een vier sterren hotel* maar uiteindelijk vertrokken we met dikke vertraging alsnog naar El Calafate. En daar werden we super ontvangen door Willem, Paulien, Nikkie en Marèse!!

Nog meer vallend ijs
Tot diep in de nacht hebben we met zijn zessen geborreld voordat we de volgende dag alweer afscheid namen van Nikkie en Marèse *met hen zijn we in Buenos Aires naar de tangoshow geweest en hebben we Oud&Nieuw gevierd*. Willem en Paulien hebben voor de komende dagen een auto gehuurd en na wat hilarische opstartproblemen (in El Calafate hebben ze alleen maar eenrichtingswegen en die staan niet of nauwelijks aangegeven) gaan we met zijn vieren op weg naar de Perito Moreno. Eén van de grootste gletsjers ter wereld met een breedte van bijna 7 kilometer, 30 kilometer lang en ongeveer 60 meter hoog.
Omdat we tegen het einde van de middag bij de Perito Moreno aankomen zijn de grote groepen toeristen al weg en hebben we het uitzicht bijna voor ons alleen. Het weer wisselt een beetje tussen regen en zonneschijn en als de zon zich laat zien licht het ijs echt felblauw op. Ongeveer 2 uur staren we ons blind op de gletsjer en zien we verschillende ijsbrokken, groot en klein, afbreken van de gletsjer. Doordat de gletsjer per dag zo'n 2 meter groeit hoor je hem voortdurend kraken en komen er constant brokstukken met een knal naar beneden. Tegen het einde van de middag rijden we weer terug naar El Calafate en 's avonds koken we met zijn vieren waarna we nog gezellig nakletsen in ons leuke hostel voordat we de volgende dag definitief afscheid nemen van Willem en Paulien *'Tot in Nederland, manneke en vrouwke'*
Bariloche: Circuito Chico, chocola en relaxen
Wij doen even een andere route dan de normale backpacker want die gaan allemaal hiken in Torres del Paine *wat ook onze planning was voordat de grens met Chili dichtging* en beklimmen de Fitz Roy. Met nog een maand te gaan besluiten wij het echter gewoon rustig aan te doen en de bergschoenen alleen uit de tas te trekken voor een paar korte hikes. Vandaar dat we voor de laatste keer voor een lange busrit van 30 uur gaan die ons naar Bariloche brengt. Bariloche is een erg gezellig stadje dat een beetje Oostenrijks aandoet met al haar houten huizen met op de achtergrond bergen en vele meren. Zelf verblijven wij de dagen in Bariloche in eenzelfde soort chaletje, 7 kilometer buiten Bariloche. Een week lang verblijven we hier samen met Barbara, die we op onze Antarctica trip ontmoet hebben. Heerlijk tussen de bossen en aan het Lago Nahuel Huapi.
Eén dag beklimmen we de Cerro Campanario vanwaar we een schitterend uitzicht hebben over Bariloche en omgeving met al haar meren. Niet voor niets dat ze dit het Lake District van Argentinië noemen. Na het beklimmen van deze berg huren we twee mountainbikes en gaan we het Circuito Chico fietsen. Een pittig tochtje door de bergen die je langs verschillende pittoreske dorpjes, meren en mooie baaien brengt. De Argentijnen hebben op dit moment ook vakantie en dat is wel te zien aan de drukte op de stranden en in de restaurantjes. Zes uur lang fietsen we door de bergen waar we geregeld stoppen om van de mooie uitzichten te genieten. Op de weg terug stoppen we nog bij een bierbrouwerij voor een biertje en natuurlijk hoort daar, à la Argentinië, een wafel met dulce de leche bij.
Bariloche staat zelf bekend om haar chocola en samen met Barbara gaan we ons één dag op een terras in het zonnetje helemaal te buiten aan alles wat met chocola te maken heeft in de vorm van chocolademelk, bonbons, chocola gevuld met Cointreau en Baileys en grote brokken chocola! Dat is nog eens cultuur proeven en opsnuiven...
En de andere dagen: die vullen we met het wandelen naar een waterval *die vergeleken met de Iguazu-falls natuurlijk helemaal in het niet valt*, een klein schattig dorpje en chillen aan het water of in de ligstoelen bij ons chaletje. Het is maar goed dat we op zondag 30 januari een busticket naar San Martin de los Andes geboekt hebben want anders hadden we hier zo tot het einde van de reis kunnen verblijven...
De laatste dag samen met Barbara chillen we in de ligstoelen bij ons chalet en eten we bij een ondergaande zon onze antipasta op het dakterras. En dan komt er weer een einde aan bijna 3 weken samen reizen omdat wij de dag daarna vertrekken naar San Martin de los Andes, weer een stuk noordelijker richting Santiago.
Adrenaline in Pucón, Chili
Voordat we na lange tijd Chili weer ingaan blijven we eerst nog 3 nachten in het pittoreske en kleine bergdorpje San Martin de los Andes waar we heerlijk op een terrasje zitten en aan het meer en in het park relaxen voordat we het Lake District van Chili ingaan naar dé activiteitenstad van Chili, Pucón. Er komt een einde aan relaxen en chillen in een ligbedje want de komende 10 dagen zitten we in een echte adrenalinerush.
Het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan want na het beklimmen van de vervloekte Huayna Potosi in Bolivia gaan we het er weer op wagen en beklimmen we de Villarrica vulkaan. Deze vulkaan is één van de meest actieve in Zuid-Amerika en er komt nog steeds een constante rookpluim uit deze vulkaan. Om half 7 's morgens staan we bij het kantoortje en bepakt met jas, broek, ijsax, crampons, helm en genoeg eten en drinken gaan we op weg naar het begin van de trekking.
We zijn met een klein groepje en het tempo omhoog gaat prima. Wanneer we bij de 2000 meter grens aankomen binden we de crampons onder en doen we de helm op wegens vallende stenen en naar beneden schuivende rotsblokken. Met behulp van onze ijsax klauteren we onze weg omhoog naar de top. Het weer is schitterend en onder een strakblauwe hemel lopen we naar onze eerste break op 2200 meter.
We zitten net een goede 10 minuten als de wind ineens aantrekt en er een heuse hagelstorm tegen ons aan klettert. Binnen no time begint het nog harder te stormen en zoeken we dekking achter een paar rotsen. Hier blijven we 10 minuten zitten maar de hagel en het ijs kletst zo pijnlijk tegen ons aan dat we helaas niet verder kunnen en de terugweg in moeten zetten. En dit tafereel; we hebben het vaak in films gezien maar hoopten het niet zelf mee te hoeven maken! Het stormt zo hard en de hagelstenen snijden zo hard in je benen als duizenden messen *of als het krijgen van tien ijsbeentjes gedurende een half uur* dat we niks anders kunnen als plat op de buik op het ijs liggen met onze ijsax in het ijs gehakt.
Je ziet geen hand voor ogen en de hagelstenen komen sneller en harder naar beneden en je hoort ze met een oorverdovend lawaai op je helm kletteren. Het is echt een worse case scenario want er glijden en vallen mensen naar beneden en wij kunnen niet veel anders dan al vallend en weer opstaand naar beneden strompelen. Wat is dit heavy en eng!! Compleet doorweekt en met ontzettende pijn in de knieën en bovenbenen van al dat ijs en hagel komen we onder aan het begin van het ijs aan en schuilen we achter een oude skilift die verwoest is door de laatste uitbarsting, 26 jaar geleden. Raar genoeg gaat de wind vanaf dit stuk liggen maar helaas kunnen we de tocht niet volbrengen. Afgepeigerd van dit laatste energievretende stuk komen we onder bij ons busje aan.
Eén ding is in ieder geval duidelijk: Gijs & Siets en bergen/vulkanen is ab-so-luut géén combinatie. Stug als we zijn besluiten we bij terugkomst in Pucón het deze week gewoon nóg een keer te proberen. Maar morgen niet want dan gaan we de hele dag onze benen en spieren rust geven in één van de thermale baden.
Deze tweede poging om de vulkaan te bedwingen houden jullie nog van ons tegoed. Net zoals de andere activiteiten die we hier in Pucón willen gaan doen; hydrospeed, raften, mountainbiken en een eendaagsetrekking lopen. Maar daar zullen jullie op moeten wachten tot ons laatste verhaal van Zuid-Amerika. The countdown has started! Nog maar twee weken en dan zetten we weer voet op Europese bodem na een onvergetelijke reis rond de wereld in een jaar... Hasta luego!

* Klik hier voor de foto's van Argentinië en voor de foto's van Pucón klik je hier.

Janny

Wat een "ijzingwekkend" verhaal, ben blij dat jullie het er heelhuids afgebracht hebben en petje af dat jullie de moed op kunnen brengen om het nog een keer te gaan proberen. En wat een prachtige foto´s weer. Geniet er nog maar lekker van!

Liefs mam xx

Hollie

Hello, echt vallen en opstaan dus. Maar wat zijn jullie bikkels en
doorzetters. Echt TOP!
Het is weer een topverhaal met leuke uitdagingen en avonturen.
Heel veel succes met de volgende en laatste beklimming. Hoop dat het weer meewerkt en dat jullie de top mogen bereiken.

Geniet van de laatste weken en tot snel in nederland.

X hollie en sanne

susan ( uit sittard )

weeeeeer schitterende foto's en een geweldig verhaal, jeetje wat eng om zo'n storm met dat ijs en hagelstenen mee te maken brrrr... ik hoop dat de tweede poging onder goeie omstandigheden mag lukken!!!
succes en geniet ervan!! gr. susan

Pleunie

Hey dappere reizigers!
Want dat vind ik het! Dapper! Dat jullie gewoon nog een keer zo'n berg gaan killen! Echt vet!
Maar behalve dat er geen milka koeien stonden konden jullie bijna in mijn achtertuin hebben gestaan! Hahah!
Weer een mooi verhaal en foto's!
Geniet van die laatste weekjes en nog super bedankt voor jullie info over Peru! Hoop snel een keer te skypen!
Liefs Pleunie

Koenijn

Yes, 1

Farmer

Hey toppers!!

wat een uitzicht! ik ben jaloers! :)
maja aan alles komt een eind, geniet er nog even van!!
tot snel ;)

xx

Ron

Het ziet er weer prachtig uit! Ik word wel moe van al dat gesport. Wij gaan zometeen lekker aan de vlaai, soesjes en koffie. Ook niet verkeerd. Haha

Inge

Succes met de herkansing! Hou vol en kijk blij!

Mia

Hé bikkels,
Na een korte relax, toch maar weer voor de uitdaging gegaan. Jullie laten je blijkbaar niet door een flinke tegenvaller van slag brengen. Echte toppers, woh!

Maar weer prachtige foto's, geweldig die natuur daar

groetjes en geniet nog van de laatste weekjes daar!!

Gela and Meg

Only two weeks!!! Sorry, but we do not have any mountain or volcano hiking planned for London......Just a lot of walking!

be safe and see you soon xx

ank roording

alweer zo,n geweldig verhaal. En wat een avontuur!!!
hoop dat jullie 2e poging succesvol is, hebben jullie dik en dik verdiend.
Succes ermee en fijne laaatste weken van jullie groot avontuur....geniet er nog van.

Lyn

Hey wereldsterren!
Lang geleden dat ik nog iets van mij laten horen heb, dat gaat zo als je ergens in een fantastisch werelddeel zit zonder gratis WiFi ;)
De max de fotos, jullie doen echt wel ALLES, ik hou het bij snorkelen, laat de kou nog maar even uit, het zal al koud genoeg zijn terug in Belgenland!
See you soon guys!!!
xxx

José

Ha mopkes,

Wat is het toch een avontuur! Ik heb weer zitten lezen en ach wat kan het dan toch kriebelen! Geniet er nog van !!!

Heel veel Liefs!

vivian, bram en sven

antartica was mooi, maar dit was ook weer super! nou, zo te zien gaan jullie ook de laatste maand nog bijzonder mooie dingen zien en genieten! daarna even acclimatiseren.... aj

Sanne

Hey hey,

Het blijft maar doorgaan: jullie avonturen, Geweldig! Heb jullie verhalen weer met veel plezier en bewondering gelezen.

Geniet ze nog even. Voor je het weet zijn jullie weer back in Venray! Er zullen een hoop etentjes gepland moeten worden om al jullie reisverhalen in live te horen.
Jullie moeten in ieder geval maar snel bij ons komen eten.

Groetjes Sanne

Ria en Sjaak

Hee "die hards". Gaan jullie nog een keer die berg beklimmen na deze helse tocht? Dan moet je wel stront eigenwijs zijn maar ook een doorzetter natuurlijk.
Nog een maand flink avonturieren en dan zien we jullie wel een keertje. Geniet nog ff lekker van alles.

Tot ziens.

Diana

Wat een ervaring. Had het jullie niet na willen doen. Veel plezier nog met de laatste 'lootjes'. Al hoe wel ik denk dat jullie er nog lang geen genoeg van hebben.
Jullie antartica foto's vond ik helemaal geweldig, wat een beleving.
Gelukkig kijken wij ook weer uit naar een vakantie. Costa Rica deze keer. Maar dat duurt nog wat maandjes.

Groetjes maar weer.
Diana.

Niek

Jullie zijn zo langzamerhand goed getrainde commando's geworden!!!! Schitterende belevenissen! Ben héél benieuwd hoe lang het duurt dat jullie weer "gewone"Hollanders te worden? Succes, pas goed op elkaar en op je zelf!
Niek.

Carolien fsh

Wouw... het jaar is al weer bijna om zeg! Wat een eng verhaal, komen jullie wel veilig weer naar holland. Nie in die laatste weekjes nog gekke fratsen uithalen wa ;)
Geniet van de laatste weekjes...

Annemiek

Heeej Gijs en Siets,
Nog 1,5 week en dan zit jullie mooie en ontzettend gave reis er helaas op. Geniet nog van de laatste dagen!
en alvast een goede terugreis gewenst!!
Liefs van ons allemaal

Opa en Oma

Sietske, Hartelijk Gefeliciteerd met je 28 e verjaardag en heel veel plezier vandaag samen met Gijs. Wij kijken uit naar zondag 27 februari. Alvast een hele goede reis terug!

Liefs Opa en Oma

Janny

En natuurlijk van ons ook de gelukwensen met je verjaardag en nog een fijne laatste week in oa Londen. Wij kijken uit naar 26 februari. Goede reis terug!

Liefs van ons xxx

Jurjen en Hetty

Hoi reisgenoten,

Wat een mooie plaatjes allemaal. En wat komt het ons bekent voor!!!! Alleen wij waren er in de winter, dat geeft toch een ander beeld........ Maar wat zijn jullie toch een sterk tweetal dat je die vulkaan gewoon voor een tweede keer wilt gaan beklimmen! Wij hebben bewondering! Het zal ook best vreemd zijn dat dit alweer jullie laatste week op reis is. Wij hopen dat jullie reis alles heeft gebracht wat jullie er van hoopten en misschien wel meer (moet haast wel, met jullie doorzettingsvermogen)!!! Wij wensen jullie alvast een goede thuiskomst en dat het maar niet tegen valt om thuis te zijn, want daar is het ook fijn!!!

Fenneke

Happy Birthday Sietske!!!
Groetjes Fenneke

Jurjen en Hetty

Wij hebben nog even een vraagie: welke Gibbon experience hebben jullie gedaan? Classic/waterfall of spa?? En hadden jullie van te voren geboekt? Hoe was het? Veel hiken (voor jullie natuurlijk nooit genoeg:)!) Let us know, want wij zitten nog f te denken welke t gaat worden!
Geniet van de laatste dagen!

Grtz uut Japan!

Maria

Sietske,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er samen met Gijs maar een fijne dag van. Wij gaan het vanavond een beetje vieren bij je ouders in Venray.
Geniet van jullie laatste week en tot volgende week!

Groeten van Herman, Maria, Han en Stijn

Anke Gielen

Prachtig verhaal en foto's! Wij willen graag in November die kant op voor een reis in een camper of met auto met daktent. Hebben jullie toevallig ervaring met Cultura Gaucho? Andere tips ook welkom.
Dank voor het delen van jullie avonturen!