Siets en Gijs op wereldreis!

The Antarctic Dream!!!

Save the best for last... En dat is wat we deden. Het kostte ons een paar ribben maar wat een ervaring! Voordat we op de Antarctic Dream stapten gingen we in de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld, Ushuaia, couchsurfen bij twee geweldig gastvrije Argentijnen: Maria en Ricardo. Drie dagen sliepen we op een zolderkamertje, dansten we de tango in de woonkamer, maakten we muziek met ze en kookten we Oer-Hollandse wortelstamppot met gehaktballen en vlaflip voor ze. Wat een gastvrijheid! En het mooiste moest toen nog komen...

The Antarctic Dream
‘They called it a ship of dreams and it was, it really was' (10 punten voor degene die het goed raadt uit welke film deze zin komt...). Ons schip kon geen toepasselijkere naam hebben dan de ‘Antarctic Dream'. Ondanks dat we een lastminute geboekt hadden kozen we wel het meest luxueuze schip uit dat er in de haven van Ushuaia lag. Met 50 anderen voeren we op 7 januari om 19.00 onder het geluid van blazende hoorns de haven van Ushuaia uit. Op het expeditieschip is plaats voor 74 personen maar, geluk voor ons, dat halen we tijdens onze expeditie niet.
We hebben weer mazzel want we krijgen een queen size bed toegewezen en dat terwijl we een lastminute hebben. Het eten is geweldig en haalt bijna een Michelin-ster. Elke maaltijd opnieuw, het ontbijt uitgezonderd, krijgen we een volledig driegangen menu voorgeschoteld inclusief de keuze uit mojito's, wijn of gewoon een frisje. Tijdens de dagen op zee krijgen we elke morgen en middag een lezing over de geschiedenis van Antarctica en de verschillende dieren die we hier kunnen zien; van albatrossen, walvissen tot orka's en pinguïns. Voor Siets weer genoeg stof tot lesgeven...
Drake Passage
Nadat we het laatste stukje van het Beagle Kanaal achter ons gelaten hebben waar we door een klein bootje door de nauwe doorgangen geloodst worden komen we op open zee terecht. En wat voor een zee! In dit gedeelte komen de Grote en de Atlantische Oceaan samen wat kan zorgen voor golven tot wel 10 meter hoog. De Drake Passage staat bekend als wildste ter wereld. De naam is afkomstig van Sir Francis Drake; hij was de tweede man ter wereld die de wereld rond zeilde. De naam is dus vriendelijker bedoeld dan dat het klinkt.
De ‘Drake' (zoals de crew het noemt) kan nogal onheilspellend zijn en fluiten *dat zorgt voor wind* en praten over het feit dat de Drake ‘zo rustig' is zijn verboden. Of dit oude zeemanspraat is of niet, wij willen de Drake in ieder geval niet wakker maken dus houden we ons maar gedeisd. En gedeisd houdt driekwart van de reizigers zich want die bevinden zich allemaal gestrekt in bed. Duidelijk geen zeebenen...
Wij hebben mazzel want alleen Gijs is een ochtendje misselijk op de Drake maar verder hebben we er weinig last van. Zo weinig zelfs dat we, terwijl we midden op de Drake zitten, gewoon een bezoekje brengen aan de gym. Het toeval leert dat degene die niet ziek in bed liggen allemaal Nederlanders blijken te zijn. Toch gewend aan al dat water misschien?!
Landings, zodiacs en heel veel dieren!
De crew had het al een aantal keer aangekondigd maar voet aan wal zetten op Antarctica is als voet aan wal zetten op een andere planeet! De eerste landings op het Antarctisch schiereiland waren al adembenemend; honderden pinguïns (er zijn in totaal vier verschillende soorten pinguïns op Antarctica en in deze 11 dagen spotten wij er drie), verschillende soorten zeeleeuwen en zeehonden en zelfs enkele walvissen zien we voorbij komen. Je kunt op nog geen paar meter afstand van de pinguïns komen en ze lijken totaal niet bang voor je.
Als je op dezelfde hoogte als de pinguïns gaat zitten dan komen ze zelfs nieuwsgierig op je af. We hebben super geluk met het weer want de laatste 30 dagen heeft de crew niet 1x zon gehad en wij hebben tijdens onze eerste vier landings schitterend weer!
Die landings zijn al een spektakel op zich; in een soort rubberboot *een zodiac* schiet je over het water heen en tussen de ijsschotsen door om een paar minuten later voet aan wal te zetten tussen al het wildlife dat op Antarctica voorkomt.
Het meest spectaculaire komt dan nog als we op het vasteland van Antarctica aankomen:
Tussen de gletsjers door lopen we naar een uitkijkpunt met een schitterend uitzicht op de baai waar ons schip voor anker ligt. Als we bij dit uitkijkpunt aankomen horen we een oorverdovend lawaai en komt er een mega groot stuk van de gletsjer naar beneden dat in het water valt! Het veroorzaakt een kleine tsunami in het water en is indrukwekkend om te zien.
Na deze landing stappen we in de zodiac voor onze zodiac-cruise die ons zo dicht bij de ijsschotsen, pinguïns en verschillende zeehonden- en leeuwen brengt dat je ze bijna kunt aanraken.
's Avonds bbq-en we op het dek van het schip met de besneeuwde bergen op de achtergrond en worden we omringd door ijsschotsen. Die avond wordt memorabel om we een goed feestje bouwen op de boot en we moeten zeggen: je merkt weinig van de golven als je maar genoeg drinkt!
En dan de omslag...
Misschien hebben we het te hard geroepen met het mooie weer maar na deze twee schitterende dagen sloeg het weer volledig om. De derde dag van de landings stormde het een klein beetje waardoor we met de zodiacs toch aan land konden om een Britse basis te bezoeken maar op de terugweg trok de wind zo hard aan dat we zeiknat van de hoge golven bij het schip aankwamen.
De twee dagen daarna trok de wind aan tot 120 km/h met golven van 5 tot 6 meter. Helaas voor ons geen landings meer maar we kregen wel een andere kant van Antarctica te zien. Doordat het weer echt stormachtig werd *golven van 8 meter en de kopjes schoven van de tafels en stoelen gingen aan de wandel* besloot de kapitein eerder koers terug te zetten naar Ushuaia. Omdat we de beruchte Drake Passage nog over moesten en we in snelheid gehalveerd waren door het slechte weer deden we er 2x zo lang over. Het aantal mensen bij het eten verminderde snel, terwijl de golven hoger en hoger werden.
Deze dagen vullen we met bezoekjes aan de sauna, lezen, en films kijken met de andere reizigers en de crew, terwijl we er 's avonds nog een aardig feestje van maken.
Na 11 dagen op zee, ontelbare pinguïns, walvissen, zeevogels, zeeleeuwen en ijsbergen gezien te hebben bracht de Antarctic Dream ons weer veilig over de Drake Passage terug naar de haven van Ushuaia. Het schip heeft zijn naam in ieder geval helemaal waar gemaakt en deze Antarctica trip is een reis die we ons leven lang nog zullen herinneren als één van de mooiste ooit.
We hebben diep respect gekregen voor de crew die 5 maanden achter elkaar non-stop op het schip werkt en er alleen op de dag van de wisseling een paar uur van de boot afgaat. Het afscheid van de crew en de andere reizigers valt erg zwaar want in die 11 dagen zijn we één grote familie geworden.
Op dit moment zitten we na te genieten van deze geweldige en emotionele reis en hebben we het tijdens de laatste diapresentatie ook niet droog kunnen houden. Het is zo ontzettend moeilijk om te beschrijven hoe het voelt om op Antarctica geweest te zijn.
Hoe nu verder?! Doordat er stakingen in Chili zijn kunnen we de grens per bus niet over dus vliegen we morgen naar El Calafate om daar de bekende gletsjer Perito Moreno te gaan bekijken. Het zal de afgelopen reis waarschijnlijk niet gaan overtreffen, maar mooi wordt het zeker weer...

Janny

Wat een fantastische belevenis was dit voor jullie. Heb zojuist op skype genoten van jullie verhalen. Lijkt me grandioos om meegemaakt te hebben. Schitterende foto´s ook. Geniet van jullie laatste weken in Argentiniê. Wij gaan aftellen!

Liefs mam en pap

Josien

Heey Siets en Gijs,

Ik moet zeggen dit gaat te ver!! Ik ben echt te jaloers op die reis naar Antartica, wat zal jij dadelijk een goede lerares worden Siets. Geweldige ervaring weer. Wij hebben veel bij te praten, maar dat komt zeker op het hennieweekend!! Tot snel!!

liefs Josien

Niek

Wat een belevenissen; lopen jullie hoofden nog niet over van al die avonturen? Wat een machtig jaar beleven jullie. Van al die werelddelen die jullie bezocht hebben, lijkt mij Ant Artica het meest indrukwekkend.
Goeie en veilige voortzetting gewenst!
Gr. Niek

Nathalie

Jeetje zeg Siets wat ongelooflijk - dit is echt een droom om om Antartica te zijn geweest....ik ga (lees: ga er ooit) voor sparen haha...echt te gek! Alleen ik weet niet of ik die hoge golven zou overleven haha!!! Have fun nog jongens...jullie missen hier niks! ;-) groetjes

Ria en Sjaak

Wat moet ik hier nog op zeggen. Ik val toch steeds in herhaling, zo van, wauw, schitterend enz. Maar ja het is ook gewoon zo. Mijn "reislustige" zus zei afgelopen zondag nog dat ze STINKEND jaloers is op jullie.
Jullie verhalen en belevenissen gewoonweg super.
Geniet nog een dikke maand en behouden vaart zou ik zeggen.
Liefs vanuit de Peel.

Roel

Ik gok "The titanic". Ga ik door voor de koelkast? Overigens zul je die vast niet nodig gehad hebben op de boot.

Carolien fsh

WOUWWWWW, ik zit het met tranen in m'n ogen te lezen... Wat een geweldige ervaring moet dat zijn!!! Wat hebben jullie veel meegemaakt het afgelopen jaar zeg, IK WIL OOOOOK!!!!!! En ik zeg 't nog maar een keer: poepjaloers......

Maarten & Claire

Echt ontzettend vet! Goede keus om daar toch nog heen te gaan.
Geniet nog van de laatste weken en groeten uit Hong Kong!

Bertje

Hoi,,

Geweldig verhaal! Is het makkelijk om dit last-minute te boeken. Wij willen dit in maart evt doen als onderdeel van onze wereldreis.

Hoor graag of je me meer info kan geven, over kosten en hoe te regelen.

Groetjes

ps. mijn mail is bollie64@gmail.com

Rian

Hee explorers,
Niet normaal zeg!! Ik heb er geen woorden voor hoe prachtig dit er allemaal uitziet! En geweldig om in het filmpje die pinguïns te zien springen! Dit is ook mijn favoriete onderdeel van jullie reis, haha. Geniet nog van de laatste weken Argentinië en misschien nog Chili en tot de 26e!
Liefs Rian

Jeroen van Schijndel

¡Qué hijos de puta!

Jullie zullen inmiddels wel weten wat dit letterlijk betekent. In deze context betekent het echter: Wat een geluksvogels! Stikjaloers dus....

Heel veel groeten uit Oviedo en nog een mooie tijd voor jullie teruggaan.

Jeroen

Fenneke

WAUW!!! Echt super mooi, wat een ervaring! Beetje jaloers ben ik wel (alweer!!)
Zoiets vergeet je nooit meer, en Sietske jij hebt straks inderdaad voldoende lesstof voor je leerlingen!
Geniet nog van de laatste weken
Groetjes Fenneke

Dorien

Echt geweldig , geniet nog van de laatste weken!het einde komt in zicht!!

Pleunie

Hey schatties
Sorry dat ik zo laat met reageren ben! druk druk druk hiero! Maar potdikkie wat een avontuur weer! Heel wat anders dan wat jullie tot nu toe gezien hadden! Echt gaaf! Ik heb vooral om het filmpje aardig dubbel gelegen! Zeker tijd over gehad? haha!
Geniet nog van de laatste weekjes! Daarna moet ik jullie ff uithoren over Peru, want Tom en ik gaan daar in April heen!!!
Liefs x

Wies Luijten

Zoals ik bij het videofilmpje al gezegd heb: ik word er helemaal stil van en krijg een brok in m'n keel.
Het einde!!!!!!!!!!!!

groetjes

Janny

Maar die foto´s hebben jou wel mooi de hele avond van de straat gehouden Koenijn, heb je het niet koud gehad vannacht van het turen naar al die ijsbergen enzo? En ja, het wordt tijd dat ze richting de Peel komen.

Hetty

He Siets en Gijs,

Wat geweldig...word er stil van! Geniet nog lekker van alle mooie dingen en als ik ooit weer in Nederland ben, gaan we even samen een biertje drinken!

Een hele dikke knuffel uit Uganda

Ron Clevers

Hoi Siets en Gijs,

Wat een verhaal en en wat een schitterende foto's. Hier wordt je gewoon stil van. Geniet er nog lekker van!! Want voor je het weet sta je weer in de Hubertusstraat.

De Clevertjes

tonnie

Fantastisch !!!!!!!!!!!!!!!!!! Geniet nog van de tijd die komen gaat,want het is zo 26 febr. Wat is n jaar toch snel voorbij... groetjes uit wanroij van ons allen

Ron

Wow. Wat een verhalen weer. Het einde nadert... Geniet nog in Chili. Wie weet moeten jullie daar nog even blijven vanwege de stakingen...
Ik had trouwens nooit voor mogelijk gehouden dat het in de kou zo mooi kan zijn!

Marieke

Ha Gijs en Siets,

Gaaf zeg! Net of ik naar een natuurfilm zit te kijken! Enne; die zin komt uit de Titanic; toch?! Heb ik nu punten gescoord??? Nog ff lekker genieten he en tot over 4 weken en een 1/2 dag!

Liefs, Marieke

Diana Cremers

In één woord geweldig. Wat een belevenis. En wat een prachtige foto's en beelden.
Weer stikjalours.

Groetjes en geniet nog van het staartje.
Diana

lej- Nelly

Waawh... mooooooiiii!!!!
Maar ook... je zojuist gesproken via internetje mobiel. Wat geweldig allemaal, hoeveel boekwerken gaan jullie maken van deze verhalenbundel en massa,s foto,s???
fijn dat het jullie zo goed gaat en dat het steeds maar weer genieten is van al dat mooie op onze wereld.
Dank maar weer voor het mooi geschreven verhaal en fantastische foto,s
Geniet nog verder en tot ziens groetjes Lej-Nelly

Ria

Hallo Sietske en Gijs

2011 is voor jullie wel heel spectaculair begonnen.
Er zal heel wat moeten gebeuren om dit mooie moment nog te overtreffen.
Geniet nog van de laatste 5 weken.

Groetjes, Ria Wijnhoven.

Marleen en Wout

Ha Siets en Gijs,
We hebben net jullie verhalen en foto's nog eens bekeken en kunnen concluderen dat we erg jaloers op jullie zijn! Antartica, gaaf hoor! Geniet van de laatste weekjes. Hopelijk zien we elkaar met carnaval, kunnen we fijn gaan sjoenkelen (??)!! Polonaise is overigens ook goed hoor.
Groetjes Marleen en Wout

Eelke

Jezus, wat ontzettend cool zeg!!! Wat n kers op de taart van deze meest waanzinnige reis van jullie leven. Dit vergeten jullie nooit meer. Poef, wat n wijze woorden v deze oude taart ;-) Xx

Meg and Gela

So JEALOUS!!!!! Can't wait to hear more stories in ONE month! Bought you guys a air bed and have been planning things to do :)

Safe travels!

Jurjen & Hetty

Verdorieeeee! Dat ziet er deksels uut! Wat een mooi picá's! Wij zetten zo cours naar de grand canyon!! Volgende week Hawaii & dan 10 dagen Japan!!!
Veel pleziert jullie laatste weken!!!!
Adioso!

Geert

Wauw Gijs en Siets,

Heb weer met verbazing jullie laatste avonturen gelezen!! Veel plezier en nog goede reizen

Mucho Saludos desde Venray

susan ( uit sittard )

pfffffffffffff wat ongelooflijk, een fantastische ervaring weer voor jullie, hier word je stil van!!!
geniet van de laatste weekjes

groetjes susan

Yo Gijs en Sietske,

Nog drie weken! Geniet er nog maar lekker van!
Vraagje aan Gijs: welk video-bewerkingsprogramma gebruik jij? En weet je of dat ergens te downloaden is?
Ben benieuwd!
Veel groeten uit China,