Siets en Gijs op wereldreis!

Wereldse watervallen en bueno Buenos Aires!

HAPPY NEWYEAR ALLEMAAL! Op deze eerste dag van het nieuwe jaar schrijven we een beetje licht in het hoofd een nieuw verhaal...

Het was even afzien met in totaal 4 bussen die ons in 61 (!) uur door Bolivia, Paraguay en Brazilië naar het noorden van Argentinië brachten. Hier gingen we een heus waterspektakel bekijken voordat we Kerst en Oud & Nieuw gingen vieren in de hoofdstad van Argentinië en tevens dé stad van de tango: Buenos Aires.

Wie heeft die kraan open laten staan?
Ondanks dat we er net 61 uur aan busritten op hebben zitten gaan we, na onze spullen in Puerto Iguazu *de Argentijnse kant* gedropt te hebben, meteen weer de grens over naar Brazilië. We beginnen aan de Braziliaanse kant met het bekijken van 's werelds grootste en langste watervallen ter wereld; de watervallen van Iguazu. In totaal 237 watervallen met een breedte van ruim 2700 meter. En wat dit voor natuurgeweld veroorzaakt kunnen wij jullie nu zeggen. De reden dat we aan de Braziliaanse kant beginnen is vanwege het aanzicht: deze kant laat een mooi panorama zien van de gigantische watervallen. Wat een power, kracht en gebulder komt er van deze watervallen af! Via een trail van een dikke kilometer komen we steeds dichterbij de watervallen tot we op het einde bijna onder de watervallen staan. Zeiknat komen we hier onderuit maar verfrissend is het wel omdat het behoorlijk heet is die dag.
De volgende dag trekken we de hele dag uit om de Argentijnse kant van de watervallen te bezoeken. Als we het busstation oplopen zien we vanuit een lokale bus een raampje opengaan en worden onze namen geroepen: Erik, een oud-collega van Siets van het casino zit in die bus. Hilarisch! Probeerden we in Zuidoost-Azië al 100x af te spreken zonder succes, hier kom je elkaar per toeval in een lokale bus tegen! Met zijn vieren, René een vriend van Erik is er ook bij, bezoeken we de watervallen van dichterbij. Gisteren hadden we al het idee dat de watervallen gigantisch waren maar als je er maar een paar meter vanaf staat wordt het helemaal een wauw-gevoel.
We besluiten om het van nóg dichterbij te gaan bekijken door in een speedboot te stappen die ons tot onder de watervallen brengt. Het gevoel dat je dan krijgt; hou het maar op gewoon kicken om zo dicht bij die reusachtige watervallen te komen. Je ziet geen hand voor ogen omdat er zoveel water op je af komt. Helemaal doorweekt tot op het bot stappen we 20 minuten later weer uit de speedboot. Kan het nog gekker? Ja hoor, het meest spectaculaire hebben we voor het laatste bewaard als we met een klein boemeltreintje naar de Garganta del Diablo *de Devil's Throat* gaan; verschillende watervallen die bij elkaar komen en ruim 80 meter naar beneden kletteren. Dit was duidelijk de kers op de taart en het beschrijven is onmogelijk. Vandaar dat we dit ‘afdoen' met één van de vele foto's die we daar maakten.
Op de terugweg vanaf de Devil's Throat wordt het nog even flink rennen omdat er noodweer uitbreekt en we over een metalen brug boven het water lopen. Voor de zoveelste keer vandaag komen we doorweekt bij het treinstation aan en kunnen we zeggen dat dit die 61 uur bussen meer dan waard was!
Warme kerst...
Voor ons dit jaar geen sneeuw en witte kerst maar kerst in een korte broek en bij 30 graden. Erg wennen omdat de enige kerstversiering die we konden vinden drie megagrote kerstballen waren langs de grootste highway hier in Buenos Aires. Ondanks dat we niet echt in de kerststemming waren hebben we toch een verrassend leuke kerst gehad. Op eerste kerstdag zijn we met zijn vieren (Erik en René waren ook weer van de partij al zaten ze achter ons aan een tafel omdat het hele restaurant volgeboekt zat) ontiegelijk luxe gaan uit eten. We kregen een persoonlijke ober en die kon je door middel van het drukken op een knopje roepen. Die avond hebben we een volledig en uitgebreid drie-gangen-menu gegeten inclusief dure fles wijn. Het grappige was dat wanneer we de rekening vroegen we er een glas champagne bij kregen. Duidelijk boven ons budget maar de rekening die we aftikten bedroeg uiteindelijk toch slechts €60 in totaal! Die avond zijn we nog in het Hollywood van Buenos Aires op stap geweest en rolden we om 5 uur 's morgens ons bedje in.
Tweede kerstdag waren we tot niet veel in staat maar tegen het einde van de dag hebben we twee grote cateringbakken spaghetti klaargemaakt die we aan de daklozen uitgedeeld hebben. In het begin was het een beetje vreemd omdat iedereen hier, dakloos of niet, op straat ligt te relaxen maar uiteindelijk hebben we aan 11 daklozen een heus kerstmaal kunnen uitdelen. Vooral de waardering en dankbaarheid die we kregen maakte onze tweede kerstdag meer dan geslaagd.
Bueno Buenos Aires
In totaal hebben we 9 dagen in Buenos Aires doorgebracht en die dagen vulden we met verschillende activiteiten. In de hoofdstad van Argentinië maakten we een mooie wandeling door de volksbuurt Boca met haar kleurrijke huizen en het stadion van Boca Juniors. Helaas was er in de periode dat wij er waren geen wedstrijd maar het stadion van dé volksclub hebben we wel van binnen gezien. Imponeren is het codewoord bij Boca als je het stadion van binnen bekijkt. Zo is de hele rechterkant van het stadion voor de Populares; de fans die helemaal los gaan wanneer Boca een goal maakt (ze klimmen tegen de hekken omhoog en schreeuwen heel Buenos Aires bij elkaar) en stampen ze uren voor de wedstrijd al op de banken omdat precies onder hun vak het kleedlokaal van de tegenstander zit (dat er vergeleken met het kleedlokaal van BJ beroerd uitziet. SVV zou hier nog niet trots op zijn).
Boven de tribune van de Populares zit vak 12; de 12e man en ook die maken een lawaai van jewelste. In totaal kunnen er 57.000 mensen in het stadion maar voor het uitvak zijn slechts 2600 plaatsen beschikbaar en dan op de bovenste ring, lekker irritant tegen de zon inkijken. Mooie gasten daar die van Boca. Aan alles in en rondom het stadion kun je zien dat de club echt leeft en juist daarom baalden we een beetje dat het zomerstop is. We hebben zelfs de privébox van Maradona gezien.
We bezochten verder het plein van de dwaze moeders *ook wel Plaza 25 de Mayo genaamd en wereldberoemd om de balkonscène van Evita Péron*, het voormalig huis en museum van Evita Péron en tenslotte eindigden we bij de bekende begraafplaats Recoleta waar Evita Péron ligt. Begraven kun je het niet noemen want het lijken allemaal grote mausolea en wat erg bijzonder was om te zien. Toch apart dat deze vrouw, die er mede voor zorgde dat Argentinië weer opkrabbelde uit een crisis, vaak vervloekt is door een deel van de Argentijnse bevolking toentertijd.
Buenos Aires staat vooral bekend om de tango en haar tangoshows en ook die zijn niet aan ons voorbij gegaan. Samen met Willem en Paulien die we hier weer gezellig ontmoetten gaan we naar een tangoshow. Voordat de show begint krijgen we eerst zelf een uur les in tangodansen en na een uurtje hard oefenen kunnen we de basisstappen van de dans al is het wel hilarisch! Hierna gaan we naar de echte tangoshow waarbij we een drie-gangen-menu voorgeschoteld krijgen en ook de wijn blijkt ineens inclusief te zijn. We zitten aan een tafel met 6 Nederlanders en de wijn vliegt bijna over de tafel waardoor we meliger en meliger worden. De show is geweldig en de avond duidelijk een TOPPER! Behoorlijk lallend duiken we 's nachts ons bedje weer in...
Natuurlijk hoort bij de nodige inspanning ook ontspanning en daarom hebben we heerlijk 2 dagen aan een megagroot zwembad gelegen terwijl de vliegtuigen rakelings boven onze hoofden vlogen. We moesten wel even een medische keuring ondergaan om te kijken of we wel geschikt waren om te gaan zwemmen. Hoe krijgen ze het verzonnen?! Gelukkig kwamen we heelhuids door de keuring en kon het relaxen beginnen...
Knallend 2011!!
De tangoshow bleek ook een heuse reünie te zijn want de ene na de andere bekende kwamen we daar tegen. We spreken voor oud en nieuw met zijn allen af in een hostel waar een knallend oudejaarsfeest georganiseerd wordt. Snel werken we bij de lokale pizzeria een pizza naar binnen omdat alle restaurants volgeboekt zijn en dan gaan de voetjes van de vloer in het grootste partyhostel van Buenos Aires. Het is een whiteparty en wat een feest zeg! Het nieuwe jaar hebben we al dansend, champagne knallend en behoorlijk feestend ingeluid met een hele hoop backpackers maar ook Argentijnen. Voordat het oudejaarsdag was waren we een beetje huiverig of het wel leuk zou gaan worden maar we kunnen nu zeggen dat het echt een MEGA feest was! Tegen de ochtend stuiteren we ons bedje in en als dit een voorteken is voor 2011 dan wordt het een mooi jaar...
Ondanks dat we 9 dagen in Buenos Aires verbleven hebben bleef de mooie stad (en voor ons de modernste van Zuid-Amerika) ons elke dag boeien. Of het nu ochtend, middag, avond of nacht is. Hier is altijd wel iets te doen! Nog behoorlijk brak van de mooie avond stappen we vanavond weer diehard een bus in die ons in 50 uur helemaal naar het zuiden van Argentinië brengt waar onze rondreis door Patagonië kan beginnen. Eén van de mooiste natuurgebieden van Zuid-Amerika waar we erg naar uit kijken. Of we het gehaald hebben tot Antarctica dat lezen jullie de volgende keer...

* Klik hier voor de foto´s van Foz de Iguazu en hier voor de foto´s van Argentinië.

Janny en Roland

Jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar, wij hadden er al minstens 4 uur opzitten toen bij jullie het feest los brak, maar zo te lezen was het een geweldige happening. Het was weer een genot om jullie verhaal te lezen en de prachtige jaloersmakende foto´s te bekijken ;-)) Heel veel reisplezier in Patagoniê, wij kijken uit naar jullie volgende story.

Liefs pap en mam

Mia en Hay

Jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar gewenst. Weer een mooi verhaal en geweldige foto's van die watervallen. Met de kerst de medemens niet vergeten... super gedaan.
Wij hebben traditiegetrouw samen met An en Gerrit het nieuwe jaar ingeluid, deze keer op de Hooipas. Wij gaan er hopenlijk weer wat moois van maken.

liefs uit Leunen.

Niek

Argentinie zoals jullie het beleefd hebben, lijkt één groot feest. Maar ook een schitterend land, en de afstanden zoals 61 uur in een bus zijn nauwelijks voor te stellen. Een héél gelukkig nieuw jaar gewenst; en wie schrijft die blijft. Dank voor het verhaal en demooie foto's.
Niek

sjef

Gelukkig nieuwjaar en de allerbeste (reis)wensen
voor het nieuwe jaar. Dat we nog maar van veel mooie foto's en reisverhalen van jullie mogen genieten!
Dat jullie ervan genieten dat is wel te zien!
Heel veel plezier nog samen de komende tijd !
sjef en ans

pap en mam

Jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar!!
2011 Zal voor jullie waarschijnlijk niet zo spectaculair worden als het afgelopen jaar maar hopelijk wordt het wel een heel mooi jaar.
Op zoek naar een appartement en op zoek naar een baan..........
Voor ons is het aftellen begonnen. Jullie nog heel veel plezier in Patagonië.

Liefs
pap en mam

Nikkie en Marèse

Ha Gijs en Sietske! Leuk om jullie avonturen te lezen. Was erg gezellig om oud&nieuw met jullie te vieren... De foto's volgen later! Liefs

susan

wat een geweldige ervaring weer voor jullie, schitterend mooi!!! voor jullie een heeeeeel gelukkig en liefdevol 2011

groetjes susan

Fenneke

Happy newyear!!!!!!
Geniet nog van de laatste weken!!!!!
Groetjes Fenneke en Roel

Dorien

Een heeeel gelukkig nieuwjaar,geniet van de laatste weken!!!!
groetjes Dorien en de Mannen!!!!!!!!

Wies Luijten

Ein glueckseliges neuijaar ( zo zeggen ze dat hier in Landgraaf). Wat een geweldige watervallen. Zo immens dat ik het me niet kan voorstellen.
Ik ga strakjes voor de eerste keer onder de regendouche en zijsproeiers van onze net verbouwde badkamer. Niet zo sensationeel, maar toch verheug ik me er al op.
Veel plezier nog op jullie reis.
Groetjes

Ron

Wat een mooi natuurgeweld weer. Jullie zullen straks moeten afkicken in het kale Nederland. Geniet nog even!

Pleunie

Gelukkig nieuwjaar lieverds!
Ik wil ook zon!!! Naja, gister was het hier behoorlijk zonnig in Zwitserland, maar blijft toch aardig fris. (zeg ma -5)

Geniet nog van de laatste maandjes! Voor je het weet ben je weer thuis!

x

Opa en Oma

Sietske en Gijs, Geniet van het mooie Antartica de komende 10 dagen, wel warm aankleden daar. En veel plezier. (uitspraak van oma ; wat gaan ze het toch zo ver zoeken)

Liefs van opa en oma

lej en Nelly

Hup de voetjes van de vloer, ge kunt er enne van jukku zien maar ien het biezonder van ow vader, jao ok van anny. Gijs as ge terug ziet doe ik mit ow de basis van de tango, en... rokpas terug, zijachter zij sluit. En vuut optillen en nie schuven mar stappen, dat wette now dus.
Wat een prachtige verhalen en geweldig kerst en oud op nieuw, wij genieten met jullie mee, hou je goed en succes met de laatste ronde, gr en liefs Lej en Nelly

Frank

jammer dat boca tegen river plate niet op de agenda stond dat zou wat zijn geweest!!