Siets en Gijs op wereldreis!

Genieti naast Tahiti

Ondanks dat onze vlucht maar vijf uur duurt passeren we de tijd- en datumgrens waardoor we vertrekken op 9 september en aankomen op 8 september. Knap staaltje werk van Air Tahiti Nui. Het grappige aan de vlucht is dat zij niet alleen toveren met de tijdzones maar ook met hun eigen kleding: strak in het pak verwelkomt de crue ons tijdens het boarden en een aantal minuten later paraderen ze vrolijk door het vliegtuig in een bloemetjesjurk. Op het vliegveld zitten mannen in Hawaii-blousjes vrolijke deuntjes te tokkelen op hun gitaar en binnen no time zijn we door de douane omdat Frans-Polynesië onder Frans gezag valt en je als EU-burger dus zo door kunt lopen. We bikkelen de nacht door op het vliegveld met het Nederlandse stel, Maarten en Claire, voordat we in de vroege morgen de ferry pakken naar Moorea.

Chillen met die billen...
Frans-Polynesië staat bekend als ‘Paradijs op aarde' en daar hebben ze helemaal gelijk in! In de vier volle dagen die we op het eiland Moorea doorbrengen verblijven we heel luxe... op een camping! Tja, ook aan het paradijs op aarde hangt een prijskaartje maar heel rouwig zijn we daar niet om. Camping Nelson heeft namelijk een gigantisch mooi uitzicht op een baai met privéstrand en wij slapen dan wel in een dorm *voor 2 personen wat normaal dus doorgaat voor een tweepersoonskamer* de zonsondergangen zijn aan deze kant van het eiland duidelijk de mooiste!
De dagen op Moorea brengen we door met zonnen, zwemmen, boekje lezen, slapen, naar de supermarkt lopen voor een vers stokbrood met sardientjes en vooral luieren. Het water rondom Moorea is abnormaal helderblauw: azuurblauw, babybadjeblauw, donkerblauw en ga zo maar door. Een echt paradijs waar we volop van genieten!
Haaien, roggen en veel koraal!
Van de vier dagen is er één dag dat we een lagoontour maken die erg spectaculair is. In een bootje varen we door verschillende baaien en langs een Duits scheepswrak voordat we bij het meest avontuurlijke van deze dag aankomen: we gaan roggen voeren!! Onze kapitein verzekert ons dat het niet het soort roggen zijn die Steve Irwin fataal werden maar helemaal gerust zijn we er niet op. Als we het water instappen worden we binnen een paar seconden omringd door meer dan 10 roggen...
In het begin voelt het een beetje raar en bizar aan maar later is het erg leuk. We voeren ze en het zijn echte gezelschapsdieren want als je niet oplet kruipen ze zo je nek in. Ze zijn erg aanhankelijk en voelen zelfs zacht (en een beetje glibberig) aan. Siets geeft één van de roggen een afscheidszoen en dan is het tijd voor het volgende avontuur: snorkelen tussen black-tipped sharks! We mogen ze (gelukkig of helaas) niet voeren maar er mee zwemmen gaat wel. De haaien zijn ongeveer 1,5 meter lang maar het is gewoon kicken om tussen kleine en grote haaien in te zwemmen en dat in het wild.
Na deze bijzondere ervaring varen we naar een motu *een klein onbewoond eilandje* waar we een heerlijke BBQ voorgeschoteld krijgen. We hebben de keuze uit gebraden kip, vis, pittige worstjes, beef en dat met een hele hoop lekkere salades en vers fruit. Als dit niet genieten is dan weten wij het ook niet meer!!!
Als we onze buik rond gegeten hebben nemen we de snorkel mee en gaan we tussen het prachtige koraal een uur lang snorkelen. Ook hier zien we de meest bontgekleurde kleine en grote visjes voorbijkomen en weten we één ding zeker: wat een schitterende onderwaterwereld heeft Frans-Polynesië. Tot slot krijgen we van de kapitein nog een demonstratie kokosnoten openmaken dus mochten we ooit op een onbewoond eiland terechtkomen dan weten wij ons wel te redden. Deze schitterende dag eindigt recht voor onze camping als het bootje ons hier persoonlijk afzet dus ook al waren wij op een budget, we hebben volop en met luxe genoten van deze en de andere dagen op Moorea!
Het eiland was zo relaxed dat zelfs de bussen met retraite waren en ze niet reden zondag.. Gelukkig zijn wij ondertussen ervaren lifters en zo kwamen we, twee liften later, een kwartier voordat de laatste ferry naar Tahiti vertrok bij de ferry aan en konden we met een gerust hart ‘s avonds het vliegtuig naar Paaseiland nemen.

Bij zo'n paradijs zeggen foto's meer dan duizend woorden dus vandaar dat we jullie trakteren op een aantal mooie foto's en we het hierbij laten....

Laurens

Topfotos, geweldige ervaringen en mooi eiland!!

Janny

Heerlijk lijkt het me daar vertoeven ipv hier met ons herfstige weer.
Geniet van jullie laatste continent, de tijd vliegt!

Liefs mam

Niek

Puur vakantie in de zuiverste vorm!!! lucky devils! (:-))))

Gela and Meg

You guys rock!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Miss ya and hope you remember to drink one for us ;)

vivian

dat ziet er ook niet verkeerd uit!!

ellen poels

Haa gijs en siets!! hoe gaat t? Dit is echt niet normaal, geweldig! ik denk dat het goed is dat jullie je ervaringen allemaal zo goed opschrijven en er veel foto's bijzetten, want jullie maken zoveel mooie dingen mee! Hier gaat t verder allemaal goed, heel veel plezier nog samen! Veel groetjes van Ellen

Moniek

Wow wat een paradijsje!! En dat water! Echt mooi, ga nu gauw de foto's kijken.
Liefs,
Moniek

Marieke

Hoi Gijs en Sietske,

Wat een verhalen weer! Echt leuk om te lezen en ook die foto's! Echt waaw! Hier alles ok. Morgen zit onze vakantie er helaas weer op, 3 weken gaan veel te snel. Aruba was geslaagd! Het fotoboek is klaar, gaan het morgen halen, ben benieuwd!
Jullie nog flink genieten van de laatste 5 maanden en voor je het weet sta je weer in het Hollandse weer (carnaval te vieren?!), maar dat is nog ver weg. Eerst Zuid- Amerika!

Veel plezier!

Lieve groetjes, Roy en Marieke

Diana Cremers

Wat een mooie foto's. Geweldig hé zwemmen tussen de haaien. Naderhand had ik wel zoiets van wauw.
Wij hebben dit gedaan in Bora Bora. Ook peperduur maar we hadden dit niet willen missen.
Ga dadelijk ook jullie avonturen op paaseiland lezen. Misschien worden we op ideeën gebracht voor onze volgende vakantie in de buurt.

Groetjes en geniet ze nog.

Pleunie

Potdikke, en denk ik dan bamboo Island paradijs is! Smullen dit!!!!
x

Ron