Siets en Gijs op wereldreis!

Winter Wonderland op het Zuidereiland

Het is even wennen als we meer dan 20 graden achteruit gaan wanneer we van Azië naar Nieuw-Zeeland vliegen en de eerste verkoudheidjes dienen zich na een paar dagen al meteen aan. In Christchurch halen we ‘Lady Luck' op; onze gepimpte campervan die ons de komende 42 dagen door Nieuw-Zeeland zal scheuren. In de week voordat Anny en Gerrit komen doen we het rustig aan en verkennen we een aantal schattige dorpjes, maken we verschillende wandelingen en genieten we van de vergezichten en schitterende natuur die Nieuw-Zeeland rijk is.

Blauwe meren en hoge bergen
Na het emotionele weerzien met Anny en Gerrit op het vliegveld in Christchurch proberen we in één avondje onder het genot van een heerlijke maaltijd 5 maanden bij te praten. De volgende dag halen we de camper van hen op *de luxere en niet gepimpte versie* en rijden we richting Lake Tekapo in het centraal gelegen gedeelte van het Zuidereiland, waar we een mooie zonsondergang over het meer zien. Hier maken we één van de vele wandelingen die we in de 10 dagen dat we samen gereisd hebben zullen maken, naar Mount John. Vanuit hier moet je een schitterend uitzicht over het felgroene Lake Tekapo hebben. Helaas is het erg mistig waardoor we af en toe een glimp opvangen maar desalniettemin is het een mooie wandeling. Gelukkig krijgen we een herkansing als we de dag daarna doorrijden naar Mount Cook; vanaf de top bij het Tasman meer kunnen we zowel de top van Mount Cook zien als ook de Tasman gletsjer die zich kilometers voor ons uitstrekt, inclusief ijsschotsen in het koudste meer van Nieuw-Zeeland.
Onderweg stoppen we verschillende keren om foto's te maken van het prachtige landschap en het is ook bij één van de vele stops dat een andere camper de spiegel van de camper van Anny en Gerrit afrijdt. Goed verzekerd is het motto, alleen tot op de dag dat onze wegen scheidden was de spiegel nog niet gemaakt. Een ongelukje, juist ja, zit nog steeds in een klein hoekje...
Live life to the fullest...
Zal ik wel, zal ik niet?! Dat was een aantal dagen lang de vraag die vooral Siets zich elke keer weer stelde maar uiteindelijk gaf het avontuur en de kick toch de doorslag. We gaan die sprong van 134 (!) meter aan een dun koordje tóch maken en wel op de dag van Gijs zijn 27e verjaardag. Gijs wordt door Siets wakker gezongen inclusief chocolademuffins met kaarsjes en een paar minuten later doen we dit nog dunnetjes over als we in de camper van Anny en Gerrit zitten. Na het ontbijt is het dan zover en vertrekken we met een busje naar de Nevis Bungy, net buiten Queenstown. De zenuwen gieren vanuit de tenen tot boven de wenkbrauwen en terug als we bij de bungy aankomen *wat is ie hoog zeg*. Bij de bungy aangekomen worden we in het harnas gehesen, nog een keer gewogen en dan worden we met een karretje via een kabelbaan naar het bungystation gebracht. Als we daar aankomen zien we de eerste van de groep zijn sprong al maken en het enige waar Siets op dat moment aan kan denken is: ‘Niet naar onderen kijken!' Gijs daarentegen kijkt lekker rond en geniet met volle teugen.
Bij allebei worden enkelbanden omgedaan waar even later het elastiek aan vastgemaakt zal worden. Eerst is het Siets haar beurt en redelijk relaxed gaat ze in de stoel zitten. Na wat slap geouwehoer met de man die haar zekert is het dan zover.. Of toch nog even niet! Alsof de man met de hamer voorbij kwam; het hele lichaam staat ineens stijf van de spanning en ze kan geen voet meer voor de ander zetten *ja, een stap terug ging wel maar vooruit was een stuk lastiger*. De Wim Jacobs look-a-like moet de nodige moeite doen om op haar in te praten. Keer op keer probeert hij het en elke keer krijgt hij een hoofdschuddend ‘nee' als antwoord. Uiteindelijk lukt het Siets toch om de hersens uit te schakelen, aan een zacht bed te denken en met een bescheiden sprongetje duikt ze de diepte van 134 meter in!! Er volgt een grote ‘aaaaaaaaaah' in de lucht en dan wordt het stil.. Met een ‘dit doe ik NOOIT meer' komt ze weer boven onder luid geklap omdat ze de sprong uiteindelijk toch gewaagd heeft en tijdens deze ronde de enige meid was die durfde te springen.
Gijs gaat het een stuk gemakkelijker af en heeft gewoon zin om te springen; hij wordt in de stoel gezet, krijgt het elastiek om zijn benen, lacht, poseert en zwaait naar de camera en met een mooie sprong springt hij zijn verjaardagscadeau tegemoet. Acht seconden vrije val lijken een eeuwigheid te duren maar met een smile van oor tot oor komt hij na een paar minuten weer boven bij het jumpstation. Een spectaculairder verjaardagscadeau kun je je niet wensen dachten wij! De rest van de dag giert de adrenaline nog door het lichaam en bekijken we onze foto's en filmpjes (nou ja, Gijs geniet er keer op keer van en Siets durft het niet aan om haar eigen haperingen te bekijken) tientallen keren.
's Avonds gaan we ter ere van Gijs zijn verjaardag uit eten in een gezellig restaurantje aan de scheepswerf en wordt Gijs aangenaam verrast door alle telefoontjes op zijn verjaardag. Bedankt daarvoor! Met een biertje en een wijntje wordt deze spectaculaire dag afgesloten.
De Nevis Bungy (de nummer 3 van hoogste bungy's ter wereld) stond op het ‘Try Before You Die'-lijstje en we kunnen na deze dag zeggen: CHECK!! (het wordt voor Siets duidelijk géén dubbelcheck)
Still cruisin'
Kilometers asfalt zagen we de afgelopen dagen langs ons heen schieten om bij één van de mooiste gebieden van het Zuidereiland aan te komen: Fiordland en dan speciaal Milford Sound. In de ochtend maken we een 2 uur durende schitterende cruise langs de fjorden waar we getrakteerd worden op geweldige uitzichten, rotsformaties, watervallen, pinguïns, zeeleeuwen en als klap op de vuurpijl zien we ook nog tussen de 10 en 15 dolfijnen langs onze boot voorbij springen. Dit was meer dan we verwacht hadden en al helemaal omdat je in deze tijd van het jaar maar 10% kans hebt om de dolfijnen van zo dichtbij te zien. Machtig mooi en wat een prachtige natuur heeft Nieuw-Zeeland toch!! Een echt kippenvel momentje... De laatste avond samen met Anny en Gerrit koken wij voor hen en leggen we nog een kaartje voordat we aan onze laatste nacht samen beginnen.
Southern Scenic Route
Na het ontbijt is het dan zo ver om weer afscheid te nemen en elkaar een goede reis te wensen. Met een aantal keren tuteren als we naast elkaar rijden nemen we afscheid voor de komende 6 maanden, gaan Gerrit en Anny in 2 dagen richting de Fox Glacier en draaien wij de Southern Scenic Route op; een route die helemaal door het zuiden van het Zuidereiland gaat en die ons langs verschillende landschappen brengt. We passeren groene heuvels, duizenden grazende schapen en dorpjes waarbij het Veulen nog een grote stad is (ja echt, Zwets) en waar je de brievenbussen langs de kant van de weg ziet staan maar het huis kilometers verderop ligt. We bezoeken de grootste stad van het zuiden, Invercargill, waar we een stadswandeling maken en even later een Argentijnse lifter in onze Lady Luck meenemen *waren wij degene die in Azië veelvuldig langs de kant stonden, nu zijn wij in de gelegenheid om mensen mee te nemen* Overnachten doen we, enkele uitzonderingen daar gelaten, in het wild en zo komen we op de meest uiteenlopende plaatsen te staan; van een rugbyveld, naast een vuurtoren tot in het bos en op een parkeerplaats achter een vrachtwagen. Gelukkig is het laagseizoen wat betekent dat de locals en de politie er eigenlijk geen bezwaar van maken en dat is maar goed ook want het scheelt aanzienlijk in de portemonnee (ja, we zijn nog steeds op een budget).
De Southern Scenic Route is een route van 440 kilometer lang die je van Te Anau naar Dunedin brengt en waar wij bijna drie dagen over gedaan hebben om aan de oostkust uit te komen bij het leuke stadje Dunedin.

Hier sla je steil van achterover...
Als we 's morgens vroeg Dunedin inrijden hebben we het idee eindelijk uit het ei van 1988 gekropen te zijn *wat op zich niet slecht zou zijn, want dat zou betekenen dat er in Nederland in ieder geval een feestje aan de gang zou zijn in plaats van het afdruipen na een verloren WK-finale van een paar weken geleden* want dit is het eerste punt waar ze draadloos internet kennen. Welcome to New Zealand! Dunedin is een echte studentenstad en de ene universiteit na de andere zien we voor onze ogen verrijzen. In Dunedin maken we weer eens een stadstour die ons langs mooie kerken, the Sports Hall of Fame, een weekmarkt, chocoladefabriek (niet van Sjakie), winkelstraatjes en de steilste straat van de wereld brengt. Met een hellingspercentage van 45% (zoals Rudy L. zou zeggen) heb je het idee dat je schots en scheef op de weg staat terwijl je dan toch echt recht staat. Best bizar en nog goed voor de conditie ook. Dunedin is verder een erg gezellige stad met leuke kroegjes en barretjes en die gaan we vanavond verkennen voordat we verder trekken met onze Lady Luck...
De komende twee weken zullen we via de westkust van het Zuidereiland langzaamaan naar het noorden trekken om vanuit daar de ferry te pakken naar het Noordereiland. Maar daarover meer de volgende keer...

Niek

Milford-sound, Christchurch, Dunedin ik weet wat jullie hebben gezien. Ook het schitterende spoorstation van Dunedin? Ontmoeting met Maori's gehad? Nog héél véél plezier down-under! Niek.

Nicole

Zo herkenbaar, ook in de chocolade fabriek geweest? Wij hebben in Dunedin ook een trip met een trein gemaakt....
Geniet, geniet, geniet!
Groetjes uut Rooj!

Wies Luijten

O, o, wat een schitterende natuur. Vanwege de verre reis trekt Nieuw Zeeland me niet zo, maar als ik die foto's zie, wordt het wel erg aantrekkelijk. Gijs en Siets, geniet ervan. Dit neemt niemand jullie meer af.
Fijne reis. Gr. Wies

Moniek

Heej,

Leuk verhaaltje weer, en ook wel wat herkenbare dingen (behalve die bungyjump dan:) Slapen jullie niet op de DOC sites, die zijn ook gratis dacht ik??
Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal over NZ! Geniet ervan,
x Moniek

Gela and Megan

Love the van you guys! Hope the trip is going well. Stay warm!!!

Nathalie

Hey Siets, zo te horen bevalt NZ tot nu toe :-)...is het niet een top-land?! Echt heel stoer dat je die bungy hebt gedaan...ow en ik had ook zo'n campervan hehe cool he zijn ze! Nou geniet er nog van en als je toevallig in Hamilton bent...ik woondde in Naylor Street ;-) nr. 77 haha!! Geniet ervan...je mist niks hier in NL!! Groetjes, Nath.

nelly- lej

Als je het zo leest zou je willen dat je het met eigen ogen zag. Wat geweldig toch, en wat een landschap. Fijn te horen dat ook gerrit en anny genieten,maar de tijd gaat snel, nog even en dan zit het er voor hen weer op.
Geniet maar lekker verder en weet dat wij dan ook genieten van de gezellig en levendig en sprankelende geschreven reisverhalen, het ga jullie goed.

Erwin, Martijn, Joep, Loes, Janny en Roland

Vanuit Frankrijk in een plaatselijk kroegje jullie fantastische verhalen gelezen! Helemaal super! Geniet lekker verder en we lezen de rest!
Groetjes, Loes (ps, je oud-collega, Gijs ;) ) en de rest!!

ivo

Weer een geweldige story. Voelen jullie je niet een beetje frodo en sam die door middle earth lopen? Of is het LOTR gehalte niet zo hoog daar? Nou, ik kijk weee uit naar het volgende verhaal. Liefs ivo

Annemiek

Lieve Gijs en Sietske!
We hebben voor jouw verjaardag Gerrit gesmst maar kregen een afleveringsrapport dat de sms niet was aangekomen.
Dus als nog van Harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat heb jij een ontzettend gaaf cadeau gekregen!Wat een JUMP!! Dat moet een flinke kick zijn geweest.

Groetjes van ons allemaal!

Pleunie

Hey lieverds!
Wat een verschil zeg! Ineens gijs en siets in spijkerbroeken en dikke sjaals om! Haha!

Maar weer een lekker verhaaltje! Lijkt allemaal wel een beetje op Zwitserland! Ik ben die bergen inmiddels wel gewend! haha!

Geniet ze nog!

x

dorien

Wat een mooi verhaal en mooie fotos erbij.
geniet ervan,wij doen het met een weekje Duitsland.!!

groetjes Dorien

Lyn

Hey superkoppel!
Wow, wat een verhaal! En wat een foto's!! Super!! Ik zit hier te bakken en te verdampen op Ko Pha Nang, en jullie hebben gewoon een muts en dikke trui aan! Siets, die sprong, respect girl! En Gijs, gelukkige verjaardag! Beter laat dan nooit :)
Vele groetjes vanop een tropisch eiland, met palmbomen en prachtige zonsondergangen, zend maar een beetje sneeuw op aub ;)
xxx

Carolien FSH

Heerlijk om te lezen, heel herkenbaar... 3-2-1 JUMP!!! Wij hebben de Soutern scenic route ook gereden... Heb je ook het stuk gehad wat grotendeels over onverharde wegen loopt???
Wat zou ik graag terug gaan als ik dit allemaal lees... GENIETEN..... Abel Tasman Park niet overslaan he ;) En de pancake-rocks en de gletsjers...
Enne ik zeg 't nog maar een keer, de tongariro-crossing lopen op 't noordereiland!!
Have Fun...

Carolien FSH

Apart trouwens dat jullie precies in het tegenovergestelde seizoen daar zitten, in de sneeuw enzo... moet ook echt de moeite waard zijn!

Carolien FSH

Ik zie het al aan de foto's, die hobbeldebobbelweg hebben jullie ook doorstaan hahaha! Wij mochten toen oficieel geen onverharde wegen rijden met de campervan, maar ach... kleinigheidje hou je toch... Het blijft een ontzettend mooi land...

pap & mam

He jullie,

Bedankt voor de super leuke tijd samen in het prachtige Nieuw Zeeland. Jammer dat wij geen 6 weken vakantie hadden; we hebben nog niet de helft gezien maar wij kunnen nog lang nagenieten van al het moois wat we wel hebben gezien. We hebben een goede reis terug gehad; het laatste stuk van Dubai naar Düsseldorf zelfs business-class.
Jullie nog veel plezier samen en weer tot horens !!!

Liefs pap & mam

Andere pap en mam

Hoi Sietske en Gijs,

Ook wij zijn weer terug van onze vakantie en hebben zojuist even bijgekletst met Gerrit die lading spullen kwam af leveren. Hij heeft er nog net geen hernia aan over gehouden. We hadden en hebben in elk geval nog steeds zonnig weer en dat heb ik liever dan mutsen, dassen en wanten.
Geniet ze!
Liefs uit Venray

Erik

Heeey Siets en Gijs!

wowowow! Dat ziet er weer prachtig uit zeg :) Damn, wat is het daar mooi! En die verhalen zijn zo leuk, haha. Ook wel behoorlijk jaloersmakend! Ik denk dat ik daar toch nog maar eens heen ga, binnenkort :P

Trouwens, het is echt raar om jullie in winterkleding te zien!! hahahaha ik ken jullie alleen maar in de zomer :P

Hier gaat het verder wel prima. Ik ben zelf nog even 2 weken op vakantie naar Israel en Jordanie gegaan, ook wel bijzonder hoor! :O

Hahaha, die bungeejump! prachtig :) Ik heb het zelf ook gedaan... ik was meer zoals jou gijs ;)

Nou hey, geniet nog lekker daar!! Hoelang mogen jullie nog?

Groetjes en een kusje, Erik

Diana Cremers

Wow, dolfijnen in de milford sound, wij hebben ze alleen op grote afstand gezien. Jaloers hoor!!
zo te horen bevalt nieuwe Zeeland jullie wel. André en ik zijn er ook helemaal verliefd op.
Wij zijn inmiddels 1 dagje terug uit Thailand, Cambodja.
Inderdaad de Killing Fields maakt op mij een enorme indruk. Verschrikkelijk wat hier allemaal gebeurd is.
Het angkor was helemaal geweldig. De laatste week verbleven we op het eiland Kho Tao, heerlijk snorkelen en relaxen. Maar helaas zit het er voor ons weer op voor dit jaar.
Jullie nog heel veel plezier in Nieuw Zeeland, maar dat gaat zeker lukken.

Groetjes Diana.

Carmen

Hey guys!! How are you?? Are you still in New Zeland??? Now I'm in Salta (Argentina) and planning to going to Bolivia and Peru in the next days... Do you think that is possible to meet each other in some place? Anyway, I wish you all the best in your travel and adventures, I still remember the days we spent together in Hoi An!!! Lots of kisses and keep in contact!!