Siets en Gijs op wereldreis!

Braille Without Borders

´Wees de verandering die je in de wereld wilt zien´
Mahatma Ghandi

Het komende jaar gaan wij onsinzetten voor Braille Without Borders. Dit is een ontzettend goed en mooi project in Tibet voor blinde weeskinderen en jongeren uit Tibet maar ook uit China en Nepal. Vooral nu Tibet zo in opspraak is geraakt hebben wij onze zinnen op dit project gezet. Een wereldreis is leuk maar tijdens deze reis ook nog iets kunnen betekenen voor de mensen is voor ons nog mooier.

Het project
Van de 2,5 miljoen inwoners in de Tibetaanse Autonome Regio (T.A.R.) zijn volgens officiële cijfers meer dan 30.000 blinden. Oorzaken van blindheid zijn te vinden in zowel klimatologische als hygiënische omstandigheden: stof, wind, hoge UV-straling en een tekort aan vitamine A op jonge leeftijd. Onvoldoende medische zorg speelt hierbij ook een belangrijke rol. Speciaal voor deze groep mensen en de overige blinden in de T.A.R. is het Braille Without Borders trainingscentrum in Tibet opgezet.

In de zomer van 1997 heeft Sabriye Tenberken, zelf blind, de mogelijkheid voor het opzetten van een opleidingsinstituut voor blinden in de T.A.R. onderzocht. Ze heeft ontdekt dat er geen programma's bestonden voor het opleiden of integreren van blinden in de T.A.R. en heeft daarom het initiatief genomen om een project voor slechtzienden en blinden op te zetten. Braille Without Borders heeft als doel blinde mensen op te leiden zodat ze in staat zijn om in de maatschappij te integreren.

Ons doel
De komende 1,5 jaar zullen jullie ons op zoveel mogelijk plaatsen in en rondom Venray tegen gaan komen om geld in te zamelen voor dit super project. We zijn ook druk bezig met het maken van een folder ter promotie van het project en het zoeken van sponsoren. Natuurlijk is het een druppel op de gloeiende plaat maar met helemaal niets doen wordt nog minder bereikt.

Voelen jullie je geroepen, geraakt of zijn jullie geinteresseerd in de inzamelingsacties van ons, mail ons dan op: braillewithoutborders@hotmail.com of als jullie overtuigd zijn van het goede initiatief dan kunnen jullie altijd een bedrag, hoe klein of groot ook, overmaken op het volgende rekeningnummer: 10 16 32 92 96 t.n.v. Gijs Jeuken, inzake Braille Without Borders, in Venray. Terzijnertijd zullen wij dan een cheque met het totaalbedrag persoonlijk aan Paul en Sabriye overhandigen.

Totaalstand opgehaalde bedrag:Per4 februari staat dit op €12.831,04.

Met een speciale dank aan Basisschool de Meent in Leunen voor het organiseren van een kerstmarkt waar€1234,-is opgehaald! Wij hebben een cheque met het mooie geldbedrag in ontvangst mogen nemen.

Klik hier voor alle foto´s die gemaakt zijn bij "De Meent".

Sander

En, gister overleefd? Prachtig dat jullie dit gaan doen! Reken maar op een bijdrage van mijn kant!

Tot snel x

Mandy

Hoi Sitske,
Wij gaan met de organisatie edukans op reis! edukans heeft gezegd dat we €1000,- pp op moeten halen. De organisatie ICCO die hierbij is aangesloten verdubbeld ons opgehaalde bedrag! Dit was van te voren allemaal al geregeld!
Wat leuk wat jullie gaan doen en inderdaad, elk goed doel moet zeker gesteund worden!

suc6 met alles.

Groetjes Mandy

Siets en Gijs

Op dit moment LIJKT de website niet al te actief maar achter de schermen begint het zaakje nu een beetje te lopen. We zijn druk bezig met het organiseren van verschillende inzamelingsacties. In een notedop:

25+26 oktober: Inzamelingsactie op Schuttersveld
13 december staat er een collectebus bij het Joekskapellenfestival van Krom dur dn Bocht in Leunen (http://www.kromdurdnbocht.nl)
5-6 juni: Collecte bij het Internationaal Judotoernooi in Venray
21-24 juli: Nijmeegse 4-daagse (sponsorloop)

Verder zijn we druk bezig met het verkopen van spullen via Marktplaats en zijn er verschillende initiatieven op touw gezet waar we jullie later nog meer over zullen vertellen.

Vandaag is er een nieuw initiatief bijgekomen: (S)TEUN waarbij jullie varkentjes kunnen krassen voor het goede doel en hier kortingsbonnen voor terug krijgen..

Anyway, er wordt genoeg gedaan maar zo hebben jullie een idee dat we niet op onze luie reet zitten tussen het werken, sporten en studeren door!!

Tot de volgende update,

Groetjes Siets en Gijs

ps: KOM DUS ALLEMAAL JE STEENTJE BIJDRAGEN VAN HET WEEKEND BIJ SCHUTTERSVELD!

Petra

Hallo Sietske en Gijs,

Leuk dat jullie ook van die enthousiaste plannen hebben!

De trekking die ik gedaan heb, was de Jomsom trekking. Ik ben net een paar uur terug, ziek, en ga mijn weblog morgen of overmorgen bijwerken. De foto's zullen waarschijnlijk moeten wachten want ik heb al 1 geheugenkaartje met virus hier opgelopen, dus de plaatjes bij de verhalen zul je over 2 weken ongeveer kunnen zien.

En gelukkig gaan jullie nog niet 'volgende week' dus we hebben nog tijd genoeg om e.e.a. aan verhalen uit te wisselen!

We houden contact,

Groetjes, Petra
www.namaste.reismee.nl

Webmasters

Bij deze willen wij iedereen een knallend, spetterend, gelukkig en vooral liefdevol 2009 wensen. We hopen dat iedereen kan terugkijken op een mooi 2008 en dat in 2009 alles goed mag gaan wat er in 2008 minder goed ging!!

Feliz ano nuevo
(de eerste lessen Spaans gaan zijn vruchten afwerpen bij Gijs)

Besos y abrazos

Martijn

Hi!

Ik zal me even voorstellen; ik ben Martijn en begin april ga ik samen met mijn vriendin een wereldreis maken voor onbepaalde tijd, waarschijnlijk wel korter dan een jaar. Hiervoor ben ik onder andere op zoek naar praktische informatie over reis- en ziektekostenverzekeringen. Aangezien jij al ervaring hebt met het maken van een wereldreis wil ik graag een paar vragen stellen.

Welke reisverzekering kan ik het beste nemen en waarom? Wat zijn jou ervaringen daarmee? Daarnaast vraag ik mij af of de Nederlandse ziektekostenverzekering in voldoende mate dekking biedt in het buitenland. Is het wellicht niet verstandiger om deze af te schaffen? Hoe heb jij dat opgelost?

Is het bijvoorbeeld niet handig om te kiezen voor een wereldreis & ziektekosten verzekeringsproduct, zoals die van World Nomads. http://www.worldnomads.com/

Graag verneem ik jouw reactie.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Groet, Martijn

Annelies Pierrot-Bults

Hoi Sietske en Gijs,
Leuk jullie belevenissen te lezen en zien, ik heb ook de Taj Mahal gezien en zei toen dat het misschien gezonder was geweest voor de favoriete vrouw van de maharadja als ze minder geliefd was geweest, dan was ze vast niet zo vaak zwanger geweest en misschien wat ouder geworden. De gids vond het geen passende opmerking!

engbert en ria

Aangezien we nu alle tijd hebben en onze eigen reislog hebben bijgewerkt hebben we nu ook even kort de tijd genomen die van jullie te bezoeken. Nadat we elkaar net, inderdaad weer toevallig! weer hebben gesproken. jullie hebben een zo uitgebreid reislog dat we daar meer tijd voor willen nemen. Dus we hebben nu even kort de foto's bekeken en zagen inderdaad de voor ons bekende foto's van o.a. de Taj Mahal in india.
Het ziet er allemaal prachtig uit en zal voor iedereen natuurlijk en voor jullie ook een prachtig iets zijn om te volgen. We zullen elkaar zeker weer treffen, dat kan haast niet anders. Tot dan veel plezier en tot gauw.!!

goeuendag emm.

hoe is het met jullie? Hoe ver zijn jullie inmiddels gekomen? Wij zouden afgelopen donderdag, de 22e vliegen naar Nederland maar toen is het dus niet doorgegaan. Inmiddels hebben we positief bericht ontvangen dat wij a.s. maandag, de 26e, vliegen!! Gelukkig, Ben de rijst, noodles en witte toast wel al zat en verlang naar onze aardappelen, groente en gehaktbal!!
Veel plezier en we blijven jullie wel volgen.
Lieve groet, engbert en ria