Siets en Gijs op wereldreis!

Lovely Laos

Op het moment dat we de Mekong oversteken in een longtailbootje lijkt het alsof we in een totaal andere wereld terechtkomen: de Laotianen spreken geen woord Engels, het land oogt een stuk minder ontwikkeld, we ruilen de Thaise Bahtjes om voor de Laotiaanse kippetjes (het geld dan) en voor een appel en een peer zijn we in het bezit van een visum voor 30 dagen Laos. Na anderhalve week in Laos kunnen we in ieder geval zeggen: achterover leunen en loat goan loat goan. Lovely Laos...

Zip it like it's hot!
Het kostte ons een rib uit ons lijf maar dan hebben we wel een onvergetelijke ervaring te pakken. Drie dagen lang gaan we zippend als een volleerde aap door de jungle van Bokeo, een groot natuurreservaat in het noorden van Laos. De veelvoorkomende Gibbon (soort aap) hebben we niet gezien - zo veelvoorkomend was hij dus niet - maar door zelf voor aapje te spelen hebben we een goede vervanger gevonden.

De Gibbon Experience is een ecologisch verantwoord toeristenproject waarbij je gedurende drie dagen afwisselend door de jungle loopt, aan staalkabels op 80 tot 150 meter hoogte van de ene boom naar de andere ‘zipt' en slaapt in boomhutten op eveneens 80 meter hoogte. Nog nooit hebben we zo vaak ‘Whoehooeew' en ‘Whieehaaaa' geroepen want wat was het gaaf!! Je voelt je zo vrij als een vogel en het was erg bijzonder om op 80 meter hoogte met de geluiden van de jungle in slaap te vallen. Samen met een Nederlands stel en een Israëlisch meidje hebben we een toptijd gehad in de jungle en we vonden het dan ook alle vijf jammer dat het apenkooien voorbij was. Duizenden woorden kunnen we hier aan vuil maken maar het is gewoon beter om de foto's en de video hiervan te bekijken.
Rijstvelden en rieten hutjes
Na ons tweede jungleavontuur in korte tijd besluiten we om richting het noorden van Laos te trekken. Met een compleet geschifte en dolgedraaide buschauffeur beleven we onze vuurdoop in Laos. Hij vindt het nodig om in de bergen bij een bordje 30 km/uur niet af te remmen maar juist gas bij te geven! Blij dat we heelhuids in Luang Nam Tha aankomen ploffen we neer in een gezellig guesthouse dat vol zit met backpackers. Binnen no time zitten we dan ook verschillende reisverhalen uit te wisselen onder het genot van een Beer Lao. De dag daarna huren we twee fietsen en gaan we de bergdorpjes verkennen. We fietsen door een ontzettend groene omgeving waar rijstvelden en rieten hutjes elkaar afwisselen. We geven drie kleine meisjes een lift op onze fietsjes en maken meteen vrienden; Lovely Laos.
Niet alleen in Luang Nam Tha maken we vrienden, ook in een dorpje gelegen aan een zijtak van de Mekong, Nong Khiaw treffen we de supervriendelijke Laotianen aan. We verblijven in een bamboehutje aan de rivier en hebben hier drie heerlijk relaxte dagen. Samen met het Amerikaans-Engelse stel Gela en Megan gaan we een dagje netvissen. In een gammel longtailbootje varen we de rivier op waar we bij een eilandje gedropt worden. Hier leren we de basisbeginselen van het netvissen. Je zit zelf onderhand gevangen in je net en dan heb je het nog niet eens uitgegooid!
Na een aantal keren oefenen zijn we echte volleerde vissers en vangen we de ene vis na de andere (over de grootte laten we ons maar niet uit). Drie uur vissen en talrijke visjes later gaan we naar een ander onbewoond eilandje waar we de vissen fileren en roosteren in bananenbladeren boven een vuurtje.
Samen met de sticky rice *die echt sticky is want het kleeft aan alle kanten aan je handen* en Lao Lao (rijstwiskey) hebben we een prima lunch en hebben we het idee spontaan in een aflevering van Expeditie Robinson te zijn beland. De grootste lol komt dan nog als we in een oude tractorband de rivier afvaren onder het genot van wederom de nodige Lao Lao. De gidsen vinden het helemaal prachtig en na 2,5 uur dobberen met hier en daar een rapid zijn we terug in Nong Khiaw. We doen nog een after Beer Lao en een shake voordat we onder de douche springen want het water werkte dan wel verkoelend, schoon was het niet. 's Avonds eten we weer bij de favo Indiër in het dorp samen met Gela en Megan en maken we de plannen voor de volgende dag: een dagje bootje varen..
Maar liefst 6 uur hebben we met 16 man opeengepakt in een longtailbootje gezeten op weg naar Luang Prabang. We hadden ook gewoon de bus kunnen nemen, dat had de helft gescheeld, maar het scheen een mooie route te zijn tussen de limestone-mountains van Noord-Laos. En het was een mooie en gezellige route: ondanks de houten kont hebben we ons prima vermaakt met ouwehoeren, Uno spelen en mooie verhalen vertellen. Luang Prabang is een gezellig stadje aan de Mekong met een prima avondmarkt waar we dan ook terecht kwamen bij een van de vele barretjes. Inmiddels waren we met vijf: Daniel, een gekke Amerikaan die we op de boot hebben leren kennen kwam met ons mee en zo zaten we 's avonds wederom aan de Beer Lao en speelden we hilarische drankspelletjes. Omdat ze in Luang Prabang nog een echte avondklok hebben konden we kiezen: of na 11 uur een tuktuk nemen naar de bowling waar het feest nog tot 4 uur 's nachts doorgaat of gewoon verder keten en rond 12 uur naar huis gaan. Wij kozen toch maar voor het laatste...

Love and Peace in Luang Prabang
We zijn natuurlijk niet alleen voor de Beer Lao en de drankspelletjes naar Luang Prabang gekomen maar wilden ook wat tempels en andere hoogstandjes bezoeken. Het enige probleem was dat het op dit moment ontiegelijk warm is dus de eerste volle dag in Luang Prabang doen we niks op het drinken van verse fruitshakes en het eten van sandwiches met ‘La vache qui rit' na (hier komt de vroegere Franse kolonialisatie om de hoek kijken). De andere twee dagen zijn we een stuk actiever. 's Morgens in alle vroegte staan we langs de kant van de weg om naar de almronde van de monniken te kijken. Monniken mogen namelijk hun eigen eten niet kopen, zij krijgen hun eten in de vorm van een gift van de lokale bevolking. Elke morgen gaan zij daarom met een grote bowl op pad om hun eten te verzamelen. Vooral het respect, de stilte en sereniteit vallen hierbij op, nadeel zijn alle toeristen die bijna met de camera bovenop de monnik kruipen.
Na een kleine powernap springen we in de tuktuk die ons samen met Gela en Megan en een leuk Argentijns stel (weer een slaapplek veroverd in Argentinië) naar de watervallen, 26 kilometer buiten Luang Prabang, brengt. We brengen hier de hele dag door met zwemmen, Uno spelen en nieuwe mensen ontmoeten.
Dezelfde avond besluiten we voor een herkansing van de Hotpot te gaan *zie het verhaal van Beijing* en deze keer slaagt de opzet wel. Samen met Gela, Megan, Eda en JB (een idioot Noors stel die allebei acteurs zijn en dat is te merken ook want de hele avond voeren ze een toneelstukje en rare stemmetjes op waar we erg om moeten lachen) pruttelen we de hele avond aan de rivier in een klein bamboe-hutje. Misschien niet al te veel cultuur maar zeker zo gezellig is Luang Prabang.
Toch proberen we ook nog iets cultureels te ondernemen, al lopend op ons eigen zweet. We bezoeken een tempel die op de UNESCO World Heritage lijst staat maar van ons mogen ze die er best vanaf halen want onderhouden doen ze het niet echt. De andere tempels die we bezoeken en waar we geen entreegeld voor hoeven te betalen zijn het bezoeken meer waard dan die ene. Op die manier sluiten we het gezellige Luang Prabang af en komt er ook een einde aan een leuke week samen met Gela en Megan...
Vannacht hebben we onze eerste nachtbus gehad vanuit Luang Prabang naar Vientiane, de hoofdstad van Laos en vanavond vertrekken we met de volgende nachtbus richting het zuiden van Laos: Pakse. Even bikkelen dus... Hier zullen we een motorbike huren en het Bolaven Plateau gaan ontdekken. Hoe dat zal verlopen dat lezen jullie de volgende keer...

Niek

Hoi Siets & Gijs, Weer zo'n ongelooflijk verhaal; waar halen jullie de tijd en het en geduld allemaal vandaan?
Wie van jullie is DE auteur? Grinnn. Van Luang Prabang en Vientiane had ik al eerder gehoord ten tijde van de Vietnamese oorlog, maar jullie belevenissen geven er weer een bijgesteld beeld voor anderen en mij van. Ik kijk uit naar het volgende journaal en wens jullie heel veel plezier en geluk onderweg! groetjes uit Mokum! Niek

Marieke en Frank

Hoi Sietske en Gijs,

De verhalen die jullie schrijven blijven prachtig en boeiend geschreven, ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit allemaal in zo'n korte tijd mee kan maken. Veel plezier in Pakse!

Erik

Heej Siets en Gijs!
Tja, herkenbare verhalen... Zeer vet! Is alweer meer dan een half jaar geleden dat ik er was... Vet dat jullie af en toe de moeite nemen een reactie te plaatsen. In azie zijn de computers nie altijd even goedwerkend, ma dat is geen excuus...
Veel te veel bezig geweest met mezelf, dus 't is echt pas de eerste keer (behalve 1x voordat jullie weg waren) dat ik op jullie site kijk. Slecht he! Ma goed, nu. Meeten.. Hoop 't niet eigenlijk, want dat betekent dat jullie huiswaarts keren. AAAAAAAAAa! Ja, ik ben sinds een week weer thuis. Gepland. Familie en vrienden compleet verrast en ook ik, toen ik een flinke cultuurschok kreeg! Ben nou halfziek hiervan en plan ondertussen het vervolg van de wereldreis, want dat gaat 't worden! Yes yes, eerst ff wat meer van europa zien deze zomer (denemarken, zweden, zwitserland, luxemburg, frankrijk, bulgarije,...) en daarna wil ik toch eigenlijk naar zuid-america, ma of dat er echt van komt? Laten we 't hopen. Ma, helaas dus geen meeting voorlopig... Heel veel plezier in zuid-laos.
xx, erik (of zoals ze in azie zeggen: Alex..)
Tip van de dag: Huur een scooter en ga naar Tad Lo. :)

Janny

Hallo Sietske en Gijs,

Het was weer leuk om jullie verhaal te lezen (en horen) Ik zou zo terug willen naar Thailand nu het hier zo koud is maar ja...
Ben blij dat jullie zo ontzettend genieten!

Liefs mam

Leonieke

Ha aapjes! ;-)

Weer een enorm leuk verhaal... complimenten aan de schrijver(s)!
En vooral het eerste verhaal spreekt me erg aan! Erg gaaf: lekker apenkooien en op 80m hoogte in boomhutjes slapen. De brandtoren op de Veluwe is er niets bij! ;-)

Hier alles goed en rustig. ;-)
Kreeg via jullie mam de groetjes...
Hoop dat het geboortekaartje en de foto van Ward is aangekomen bij jullie!

Op naar de volgende! ;-)

Dikke kus, Leonieke

Tom en Suus

Ha Gijs en Siets,

Wat een geweldig verhaal! Wat een ervaringen jullie mee maken, echt super!!! We hebben met open mond jullie verhaal gelezen en foto's/video gekeken.
Hoeveel maanden kunnen jullie nog zo genieten?

X Tom en Suus

Maurice

Hey zwiebel,

gast lesje volgend jaar op UC? Moet erg lachen om jullie capriolen! Gijs, hebben ze daar ook paardenrennen? Have fun kids!

Houdou! (is Haije wah in het Brabants ;))

Maurice

moet zijn: houdoe natuurlijk he

Ron

Hoi Sietske en Gijs,
Wat maken jullie weer mooie avonturen mee. De jungle blijft toch prachtig en vliegen als een Gibbon is voor Gijs niet moeilijk. Ik bedoel hier niets negatiefs. Hij blijft maar zweven!! Ik nu weer een beetje heimwee . Ik ben niet de enige zag ik.

Veel plezier same

Inge

PAK SE!!!!
t gaat jullie goed af in t bos aan touwen en hindernissen zo te zien, misschien toch roeping gemist??? ;-)
Hou vol en kijk blij!
tschussna!

paje

Gijs.... Wat zou je moeten zonder je maten hier, in het altijd stille Venray / Leunen.... Aangezien jij zonder een geldige reden verstek laat gaan op een belangrijke dag zoals Moederdag, hebben wij (lees; Rob en ik) maar voor het bosje bloemen en de "verplichte" ;) bak koffie gezorgd! De kosten verrekenen we wel bij terugkomst. Oh ja.. en ... ooh wat een mooie verhalen!!!!!!! ;)
Ga jullie goed! pak ze..

p.s. Simon.. Chef.. Bij deze zal ik deze keer de groeten namens Gijs z'n homies. Je mag volgende x weer.

Gijs! Je krijgt nog de groeten van die maten van je!

Groetjes,

Paje & Pauper & Simon & Zwets & Gussen & Saffie & Buus.

Annemiek

Heej avonturiers!
Weer een prachtig verhaal!
Wat gaaf in de jungle! en het slapen in die hutjes, super leuk en wat lijkt mij Laos toch prachtig!
Sprak gister jullie pap en mam, hoorde het verhaal van het hand lezen en dat sietske haar moeder/buurman waren geweest.Lijkt me heerlijk om weer even gewoon hollands te kunnen praten.
leuk om te zien dat jullie zoveel mensen ontmoeten die ook aan het reizen zijn!
Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verhaal!
Gijs je krijgt heel veel groetjes van je oud- collega' s van de KVO!

Liefs je nichtje Annemiek

Ria Wijnhoven

Hallo Sietske en Gijs.
Wat fijn dat we weer een stukje met jullie mee mochten genieten van de geweldige reis die jullie aan het maken zijn. Het is iedere keer weer genieten van jullie verhalen en kijk weer uit naar het volgende. Heel veel plezier en op naar Nieuw-Zeeland!

Carolien

WOUW!!!!!!!!!!!!!
Ik wil ook!!!!!! haha... ben poepjaloers :)
Wat is het daar ontzettend mooi en wat een avontuur in de jungle, super foto's, en in 't echt is het waarschijnlijk nog 30 keer mooier...
Kijk weer uit naar jullie volgende verhaal.
Groetjes en have fun...

Eelke

Jeeh! Dat klinkt echt gaaf zeg. Vond Laos al leuk, maar na t lezen van jullie avonturen, mn die Gibbon Experience, begint t toch wel heel erg te jeuken om weer terug te gaan. Echt super cool! Ben benieuwd wat jullie v t Bolaven Plateau vinden. En daarna nog Cambodja?? Geniet van al jullie belevenissen! En drink nog ff een lekker beer Lao voor me (daarmee heb ik nl bier leren drinken, serieus ;-0 ) Xx

Fenneke

hey Sietske en Gijs, echt supergaaf door de jungle heen vliegen!!!!! Beetje jaloers ben ik wel!
veel plezier bij de rest van jullie avonturen!!!!!!!
Groetjes Fenneke

nelly en lej

he jullie 2daar!!
Weet je .... ik kom er nog niet eens meer toe om mijn leesboek uit te lezen, zit meer op jullie site dan in mijn eigen lectuur..... Wat zegt dat wel niet???
Rotweer hier, absoluut geen meivakantieweer, maar goed ....mogelijk wel in de zomervakantie.
Wat fijn dat alles zo geweldig is bij jullie, maar wij voelen natuurlijk niet de moeheid, de spanningen en misschien ook wel angstige momenten. En al die warmte!!! Heel veel succes verder en we volgen jullie verder op de reis, groetjes van ons.

Janny

Leuk stuk in de Peel en Maas, nog even en jullie mogen handtekeningen uit gaan delen ;-)) want nu gaat heel Venray en Leunen jullie site natuurlijk lezen. (al heb ik soms het idee dat dat al gebeurd) Maar één ding is zeker, wij zijn trots op jullie!

Liefs pap en mam

Irene van mil

Hoi Sietske en Gijs,

Ik las in Peel en Maas en het leuke verhaal van de wereldreis die jullie maken, ben gaan kijken op julie site, geweldig zo'n reis en heel knap van jullie, dit moet het mooiste moment zijn wat jullie meemaken.
Sietske Ik weet dat Jeannie bij jullie is geweest. Ze moet vast een mooie reis hebben gehad, ik denk te kort zelfs. Zo'n reis kan je alleen maar doen als je jong bent. Wat is het daar mooi, de natuur landschap alles. Wat is ons land daartegen kaal en vlak. Ik hoop dat julllie nog een mooie tijd hebben en veel mag genieten samen. Veel plezier samen en geniet er van Sietske en Gijs.

Groetjes van Irene Venray

pleunie

Hey lieverds!
Heb niet eerder de tijd gehad om jullie verhaaltje plus de foto's te bekijken! internet in Cambodja wilde de eerste dagen niet echt!
Maar wat een trip! Laos komt langzaam wel een beetje boven aan me lijstje hoor!

Ma ik hoop echt dat ik jullie ga zien! Ik ben nu in Siem Reap! Morgen de tempels bekijken! Ik denk dat ik wel wat rek zodat ik jullie iig wel n avond of n dag ga zien!

We keep in touch!

x

Zwank

Hehalloooooo dan!

Wat een genot om op heerlijke slippertjes te wandelen :))))

He, maar te gek! wieeeewaaaaaaaaaaaaaa kan t me helemaal voorstellen. Hele jungle ontregeld, alle Gibbons uit de zomerslaap, zag ze al in kolonne bij de grens staan. Beter switchen van continent zei de dikste aap! Ik zeg, ohhh beter, ik ook switchen dan voor effe. Kan die rood-witte kleuren niet zolang missen natuurlijk!

Wat een lol! Doet me goed om te zien dat het ok is daar!!!
Siets, ben op moederdag bij jullie mam geweest en heb 1/8 ste deel van de foto's bekeken. Echt super! Ik zeg, gooi die datumprikker dr maar in!

NICE te KNOW: Perry is nog steeds zoals jullie hem niet kennen... haha volslank en getraint!!

LFS ZWANK!!!
xxxxxxxxxxxxx

Meta

Hallo daar robinsons, het ziet er werkelijk uit als uit een reclamereisgids.Het is super om een tikkeltje mee te genieten. Hier is net een eind gekomen aan de meivakantie dus rek ik die nog een beetje door jullie verhalen te lezen. Misschien heb je inmiddels gehoord dat Julia een dochter heeft gekregen Levi! Veel groeten uit Venray en de vijverhofcollega's.

kim&rob

he mensen...

Fijn dat jullie he tnog zo mooi hebben en gijs: goed te zien dat jij nog af en toe traint op de fiets (dat belooft wat als je terugkomt ;)

Hier in NL missen jullie niets, dus ga vooral door daar! Laos ziet er een stuk beter uit en een boomhut heeft ook wel wat...

Leuk om de foto's te zien en tot het volgende berichtje!!

gr. kim&rob

Marjolein Kuenen

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en om het filmpje te zien van het bedanklied! Fijn om te zien dat het geld op zo'n mooie bestemming terecht gekomen is! Ik zal het filmpje ook op school laten zien. Vinden de kinderen ook wel leuk!

Mooie foto's van Thailand, krijg je weer meteen zin om terug te gaan! Nu alleen misschien niet zo'n slim idee.

Nog heel veel plezier van jullie reis en geniet ervan!

Gr. Marjolein

susan ( uit sittard ;-)

hoi hoi heerlijk om jullie verhalen te lezen, de beelden te bekijken.. wat een geweldige belevenissen toch...
geniet maar lekker verder!!!!

ik geniet van jullie berichten hier...

groetjes susan

mariet jeuken

ha siets en gijs uit de verhalen gaat het jullie goed en nu lees ik dat jeanne weer terug wil naar jullie maar ze moet nou ook weer niet overdrijven want ze is pas geweest en er moet toch ook geslenderd worden anders worden de spieren te stijf maar ik hoor van jeannie dat jullie het geweldig naar jullie zin hebben en nog even en gaan jullie naar nieuw zeeland gijs let jij goed op sietske.oke lieve groeten van mariet jeuken

Dorien

WAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUUUUWW!
Geweldig!

groetjes

Mia

Hallo samen,
ik loop nog wat achter met mijn mail, want ook wij hebben vakantie gehad. 2 Weekjes Andalusië was ook heerlijk, maar van een heel andere orde als jullie prachtige reis. Wat weer een indrukwekkend verhaal en een prachtige foto's, echt superrrr.............. Geniet ervan met volle teugen en wij kijken alweer uit naar jullie volgende belevenissen.

Adios