Siets en Gijs op wereldreis!

12 Days in Tibet

Ruim 44 uur treinen om in het, misschien wel, meest ontoegankelijke gebied van de wereld te komen: Tibet. Twaalf dagen touren we door Tibet met hoogtepunten als ons bezoek aan het project Braille Without Borders, het Potala Paleis en de Mount Everest maar ook de toewijding van de Tibetanen aan hun geloof, het lopen van de dagelijkse kora en de altijd vriendelijke lach die op hun gezicht verschijnt als wij ze begroeten met ‘Tashi Delek’. Tibet: een onherbergzaam en vergeten autonoom gebied maar wat een mooi gebied om doorheen te reizen.

Jullie hebben er even op moeten wachten maar ga er dan maar eens goed voor zitten…

Op 1 maart vertrekt onze trein vanuit Beijing naar Lhasa. We delen de coupé (hardsleeper bedden) met een leuk Chinees meidje van onze leeftijd en drie Chinezen waarvan één bijna te ranzig is om hier de details te beschrijven. De reis verloopt vrij snel en voorspoedig en halverwege de tweede nacht stroomt de extra oxygen onze coupé binnen omdat we ons boven de 4000 meter bevinden. Overdag schieten de mooie landschappen voorbij en gaan we over de hoogste pas van 5206 meter die tevens de hoogste pas ter wereld is waar een trein overheen rijdt.
Op 3 maart komen we laat in de middag in Lhasa aan en worden we opgewacht door een gids en chauffeur van Shangrila Tours die ons een witte sjaal omhangen en ons begroeten met ‘Tashi Delek’ wat iets betekent van: hallo, welkom en hoe gaat het. We duiken vrij snel het bed in want de hoogte is goed te merken en ook de dag erna blijkt de hoogte parten te spelen (en nee, het is geen gebrek aan conditie dat we bij het lopen van één trap al uitgeput zijn). We maken ons op voor vier dagen Lhasa…

Braille Without Borders
Eén van de hoogtepunten van onze reis naar Tibet is het bezoeken van het project Braille Without Borders. Na wat zoekwerk en het geluk dat onze medereizigster van de tour, Suin, vloeiend Chinees spreekt, vinden we de school in een klein straatje. We krijgen een ontzettend fijn en warm welkom door Kyila, een van de eerste studentes in het project, en zij leidt ons rond door de hele school. We pikken ook nog de lunch mee samen met de leerlingen. Het is bijna niet te beschrijven wat voor gevoel we hebben bij dit super project: aan alles is te zien dat er zo ontzettend veel en goed werk geleverd wordt door de medewerkers (en natuurlijk Paul en Sabriye) en dit uit zich ook in de lach die op het gezicht van elk kind te zien is.
Het is fascinerend om te zien hoe deze kinderen rennend hun weg vinden in het gebouw en ze blijken elke steen en elk hoekje van de school te kennen. Als we het bedrag bekend maken dat we hebben ingezameld worden we als dank minutenlang toegezongen en kunnen we alleen maar zeggen: elke cent is hier goud waard en we zijn dan ook erg blij dat we met zo’n mooi bedrag richting Tibet hebben kunnen gaan. ALLEMAAL BEDANKT DAARVOOR!
Lhasa

In Lhasa zelf doen we het de eerste dag rustig aan en de dagen daarna bezoeken we het gigantische en overweldigende Potala Paleis. In de 7e eeuw zijn ze begonnen met de bouw van het paleis en in de 17e eeuw was het klaar na bijna non-stop bouwen. In de 17e eeuw werd dit het winterpaleis van de 5e Dalai Lama. Er blijken drie verschillende ‘lama’s’ te zijn en de Dalai Lama gaat over de religie. Over een andere Lama (Penchen Lama) is het in China verboden om te praten omdat hij gaat over de politiek. Onze gids moet dan ook goed opletten dat hij in het paleis en daarbuiten niet afgeluisterd wordt. Fijn he, die Chinezen?!
Dezelfde dag bezoeken we ook de Jokhang Tempel midden in de Barkhor en zien we honderden Tibetanen tegelijk de Kora lopen. Dit is een soort pelgrimstocht die klokwijs gelopen wordt rondom de tempel. Tegenwoordig leven hier nog maar 125 monniken waar het er voorheen duizenden waren. China heeft ze bijna allemaal verbannen. Sowieso hebben wij het hier niet zo op die Chinezen die hier in grote getale aanwezig zijn in de vorm van het leger of politie en ontzettend belangrijk lopen doen terwijl het echt ‘mennekes’ van 18 zijn. Je mag bijvoorbeeld geen foto’s maken waar zij op staan omdat ze anders of je camera compleet napluizen op foto’s van hen of nog erger, ze gooien je camera kapot. Kansloze figuren omdat ze echt nul macht uitstralen maar goed, ze horen blijkbaar in het straatbeeld van Lhasa.
Naast het Potala en de Jokhang tempel bezoeken we in Lhasa nog 2, zogeheten, monasteries en zien we hoe de monniken hier leven voordat we afscheid nemen van Lhasa om richting ons tweede land van de reis te gaan: Nepal.

Van Lhasa naar de Nepalese grens met een 4x4
Op maandag start onze tour richting de Nepalese grens maar voordat we hier aan beginnen moeten we eerst Suin, onze medereizigster, naar het ziekenhuis brengen met een ernstige vorm van hoogteziekte. Ze wilde niet naar ons luisteren en heeft de afgelopen dagen nauwelijks gegeten en gedronken en dat vertaalde zich in een ernstige vorm van hoogteziekte. Wij hebben hier gelukkig nauwelijks last van gehad (op Siets na die één dag alles eruit gooide door waarschijnlijk verkeerd bereid jakvlees) en vertrekken daarom met zijn drieën richting Nepal. We gaan over verschillende hoge passen en passeren ook het immens blauwe Yamdrok meer halverwege de reis.
De afgelopen dagen hebben we wederom verschillende monasteries bezocht en slapen we in prima hotels in verschillende steden voordat we aankomen bij het hoogtepunt van de tour: Mount Everest Base Camp!
Het is erg vroeg als we richting het Base Camp vertrekken en we zijn het over één ding unaniem eens: respect voor degenen die de Everest beklommen hebben want het is KOUD! We blijven dan ook maar een paar minuten op 5200 meter hoogte omdat we onze tenen niet meer voelen maar wat een ervaring (en Gijs stuurt Bart vanaf die hoogte een sms voor zijn verjaardag)
De rest van de dag zitten we lang in de jeep om naar het grensstadje Zangmu te reizen. Een stadje dat ons allebei totaal niet bevalt omdat ze een avondklok (7 uur) voor toeristen hebben en Siets vindt het persoonlijk na 8 dagen met zijn vieren en daarna met zijn drieën wel genoeg en is blij dat Nepal voor de deur staat. Een nieuw avontuur maar dan weer lekker met zijn tweeën! Tot snel… Kale Shoo (Haije Wah in het Tibetaans)

* Om te zien wat het uiteindelijke bedrag is dat wij gedoneerd hebben aan Braille Without Borders zul je de video hiervan moeten bekijken.
* En Daan, sorry dat er weer wat informatieve aardrijkskundige praat inzit ;)

Japio

Kom maar op met die video! Ben wel benieuwd wat het uiteindelijke bedrag is geworden!

Ps: Gijs heb je die chinezen nog niet kunnen overhalen om een potje te voetballen?! En ik heb tegenwoordig weer een maatje erbij bij het keeperstrainen, Brutus doet vanaf nu mee, dus zit niet meer alleen met Vullings opgescheept ;) haha

Elke & Thomas

Ha Gijs en Siets

Jullie zien wel dat Jaap en ik overdag alle tijd voor jullie vrijmaken door al zo snel op jullie nieuwe verhaal te reageren! ;)

Ik zie dat jullie de treinreis met de Chinese Veolia goed zijn doorgekomen!
Erg mooi dat jullie het project Braille Without Borders nu ook echt financieel hebben kunnen steunen. Zoals de foto's laten zien zal elke cent daar zeker goud waard zijn en zo kunnen ze daar weer verder aan dit mooie project!

Geniet nog van al het moois dat op jullie pad verschijnt en we zijn al benieuwd naar de video en naar het volgende verhaal!

Groetjes Elke & Thomas

Els

Hey Siets & Gijs,

Wat hebben jullie toch weer mooi geschreven. Het lijkt me geweldig ook die gezichten van die kindertjes te zien...De dankbaarheid..
Ga weer genieten van al het bijzonders en moois wat komen gaat.
En ik wacht met smacht weer op foto's en een mooi verhaaltje.

Dikke knuffel
Els

Janny

Een belevenis om nooit meer te vergeten Sietske en Gijs, dáár hebben jullie samen met alle andere gulle gevers het voor gedaan. En nu van het koude Tibet lekker genieten in de warme zon in Nepal. Ben onder de indruk van jullie mooie foto´s.
KIjk uit naar jullie volgende belevenis.

Liefs mam.

Daan

Heee! Ik zei dat ik die achtergrond info juist leuk vond! Maar mooi verhaal weer, fijn om weer wat te horen. Ik ga me dan toch altijd zorgen maken na een paar dagen... Je kent me!

Bas&Mel

Heej kanjers!
Wat een mooi verhaal weer zeg! Super, genieten!! Maar.. ik (=Mel) ben toch nog steeds erg benieuwd naar het bedrag want ik kan het filmpje maar niet vinden....?!! Have fun, time flies!

Liefs Bas&Mel

Inge

jaloers.....

Riny en Louise

Hoi Gijs en Sietske
Leuk om samen met jullie zo op reis te gaan en alles met jullie mee te beleven
Super leuk om te weten waar jullie steeds zijn
Veel plezier en geniet er maar van

Annemiek

Hoi Gijs en Sietske!
WOUWW!!! Wat hebben jullie het geweldig! Dit is toch puur genieten!
Ik zat al te wachten op jullie verhaal, vind het super om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
Wat een natuur! en mooi om te zien hoe de bevolking daar is en leeft.
Geniet van al het moois en laat maar gauw weer iets van jullie horen, ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.
Liefs Annemiek

Ria en Sjaak

Wat een indrukwekkende foto's, geweldig.
De Potala / jokhang tempel moet in werkelijheid wel gigantisch groot zijn, schitterend. En dan natuurlijk de Mount Everest met zijn grilligheden.
En wat ontroerend en mooi daar bij die kinderen.
Verstoken van onze westerse luxe beleven jullie daar toch maar mooie avonturen. De kleurenpracht die zij daar gebruiken is prachtig. Wel een uitkomst zo'n jongetje met een gat voor z'n gat. Misschien iets hier voor de kinderopvang. Ik had al de hele week zitten reikhalzen naar een nieuw verhaal. Ik kijk nu ook al weer uit naar het volgende avontuur van jullie. Geniet weer met volle teugen samen. Super.

Vele groeten vanuit klein America

anja

wow echt een geweldige belevenis!!!
Ik hoop dat jullie keer op keer verbaasd staan van de mooie dingen in de wereld en dan doen wij dat daarna als we jullie verhalen lezen.

grpetjes uit venray Anja

Zwenk

Wooow te gek en bedankt voor je mail!!

Wat een mooooie verhalen!

En die foto van dat menneke op de grond.. Zo heb jij (siets) ook wel eens ergens gelegen toch? Grotestraat ofzo. Maar kneem aan dat die ECHT last heeft van blaren..

veel plz xxxxx

Niek

Schitterende belevenissen, hoop op te slaan tussen jullie oren!! Mooie foto's.

Pleunie

Weer een heerlijk verhaal! tibet is echt prachtig zeg!

De video staat er niet op! Ik kan hem tenminste niet vinden...

Blijven genieten!

x

Roel en Marieke

Sawadee Siets en Gijs,

Wij zijn de mensen in Thailand aan het waarschuwen dat jullie er aan komen. Ik heb vast de tuktuk-drivers in Bangkok verteld dat ze "the girl with short yellow hair", maar mee moeten nemen naar de "special jewelry-shop".

Verhalen, foto's en video's zien er geweldig uit. Alleen mis ik nog een beetje de speciale actiefoto's. Graag zie ik daar meer van terug bij de volgende foto-sessie.

Veel plezier in de gouden driehoek!

Groetjes Roel en Mariek

Tom en Suzan

Hoi Gijs en Sietske,

Wat een geweldig bedrag hebben jullie opgehaald!!! Echt super!! Kreeg kippevel van de video en het lezen van jullie tekst. Goed bezig!!!

X Tom en Suus

Ria Wijnhoven

Hallo Gijs en Sietske
Hiervoor hebben jullie alles 1 jaar aan de kant gezet.
Zo te zien hoeven jullie er geen spijt van te hebben.
Iedere dag iets nieuws beleven, en dat een jaar lang.
Fijn dat wij op deze manier met jullie mee mogen genieten. Wij genieten hier van jullie verhalen, foto's en video's. Genieten jullie daar van alles wat nog komen gaat.
Goede reis verder, we horen wel weer!!

Leonieke en Pouwel

Vette foto's!
Wat zien jullie veel mooie dingen!
Ik ben ook hartstikke jaloers!
En leuk om allerlei foto's te zien van Braille without Borders...... Fijn dat ons geld zo goed terecht is gekomen.

Hier alles z'n gangetje..... komende weekenden gaan we flink verhuizen en t kamertje klaar maken!
We misten jullie al op de verjaardag Bart... maar gelukkig stond er een prachtige foto van jullie twee op de tv! ;-)
Hebben jullie daar "Lang zal hij leven gezongen"... drie keer?

Veul schik in Nepal! Tot het volgende geweldige verhaal!

Liefs van ons

Mieke

Hoi Sietke en Gijs.

Weer een mooi verslag. En wat een geweldige mooie foto's.

Van het Braille without borders, heeft heel veel indruk op mij gemaakt, hoe dankbaar de kinderen waren. Geweldig goed van jullie.

Ik wens jullie verder nog een mooie reis en geniet ervan. Ik kijk weer uit naar de volgende foto's en verslag.

Groetjes Mieke Ew.

Dorien

geweldig die verhalen en die mooie foto"s. Geniet ervan en het volgende verslag!

heel veel groetjes van Dorien en the boys!!

susan

hoi luitjes wat een geweldig bedrag hebben jullie geschonken, ben heel trots op jullie!!!
volg jullie verhaal met veel plezier en geniet van de mooie foto's...
jullie zullen zeer zeker ook enorm genieten!!

groetjes susan

Sean

Your photographs look absolutely amazing, guys! I'm really jealous. Me and cold weather don't tend to get along very well and so maybe the closest I'll get to Mt Everest is your photo! The scenery must have been breath-taking (literally).

The work at the Braille Without Borders sounds fantastic - your fundraising and efforts there are really inspirational. It is a difficult time around Tibet at the minute and I am not surprised to hear there are extra police and spies everywhere!

Stay safe and enjoy the Taj Mahal :'-(

PS I can't reply on here while I have it translated. No worries though, my Dutch is really good.

Maria S

Sieske en Gijs, wat een geweldig reisverslag én mooie foto's. Wat hebben jullie een geweldig bedrag ingezameld. Ook leuk om te zien én te horen dat ze er blij mee zijn. Wij kijken uit naar het volgende verslag. Veel reisplezier en groeten uit Wanroij.

Nelly en Lej

hoi jullie saampjes
Wat ziet het er goed uit allemaal. Indrukwekkend en wat een ervaring om daar tussen die kinderen te zijn die zo blij en spontaan jullie toezingen, daar smelt je toch bijna van?? Wat een hoog bedrag, ik wist dat het ongeveer 12.000 zou zijn maar toch nog meer! Fantastisch.
De foto,s zijn super, wat een mooie wereld hebben we toch en welke indruk laat het na als je er op deze manier deel van uit mag maken. Dank voor al dat moois waarvan we ,ver van jullie vandaan, van mee mogen genieten.
Goede reis verder en we blijven jullie volgen. Doei!!!

opa en oma

Namens opa en oma dit berichtje, ik (Janny)heb jullie verslagen voor ze uitgeprint zodat ze jullie reis ook kunnen volgen. Heel veel groetjes en doe voorzichtig!

kim & rob

he siets en gijs!

Zo te lezen zien jullie behoorlijk veel en het klinkt allemaal gaaf! Vanuit hier zijn we natuurlijk nogal jaloers maar goed te zien dat jullie ervan genieten.... Leuk dat de kinderen van de school voor jullie zongen trouwens, maar waar was de joekskapel?? Nee geintje, goed te zien dat het geld niet voor niets is geweest en dat jullie er niet alleen vliegtickets van hebben gekocht ;)

Hier heeft psv zojuist behoorlijke klop gehad van ajax en zijn wij een weekendje winterberg geweest met de snowboards :) Maar goed, voor de rest gebeurt er niet zoveel zoals jullie wel zullen begrijpen.....

Hopelijk gaat het jullie goed daar en we lezen het volgende stukje wel weer... Veel reisplezier door Tibet!!

Ovi

Fantastisch om al jullie belevenissen te lezen/zien! Een beetje China was dit weekend in Venray. Yoki en Peter waren in Venray, om tijdens een gezellig etentje, alsnog hun bruiloft met ons te vieren.

Ben zeer benieuwd naar jullie volgende reportage!

Groetjes Ovi

Roy en Marieke

Hey Gijs en Siets,

Zo te lezen gaat het hartstikke goed met jullie, fijn! Echt super die mooie verhalen en foto's en ook leuk dat filmpje! Ik vind alle achtergrond info wel erg leuk om te lezen , leer je weer wat van.... Veel plezier nog en we kijken uit naar jullie volgende verhaal!

Groetjes Roy en Marieke

Ron

Wat super om te lezen dat het geld goed is besteed of gebruikt gaat worden! Dus de Tibetanen hadden wel een beetje gelijk tijdens de Olympische Spelen? Jullie verhaal leest super weg. Geniet in Nepal!

El Payos

Graag wil ik even gebruik maken van deze mogelijkheid om mijn ongenoegen te uiten. In tegenstelling tot elke andere reactie ben ik minder positief! ;) Wat ben ik jaloers als ik dit alles lees. Damn! En wat maken jullie een prachtige tijd mee! Was ik toch maar in de koffer/bagpack meegegaan! Goed bezig Gijs en Siets. Super om te zien wat een avondje bios wel niet teweeg kan brengen. Prachtig dat jullie je hiervoor hebben ingezet! Hier... nou wordt ik toch nog positief... pfff... ;) Blijf de verhalen zoveel mogelijk posten hier, zodat we allemaal keer op keer weer een beetje jaloers kunnen worden. Ik geniet in ieder geval van jullie prachtige woorden!

Cheers.

En super die foto's!!!

Groetjes Lori

Hollie

Siets en Gijs,

Het zijn echt super verhalen en mega mooie foto's. Zoals Ovi al aangeeft hadden wij ook beetje China afgelopen weekend. Het was erg gezellig.

Heel veel plezier nog.

Hollie

Lennie

Hey!
wat een supergave foto's en verhaal.
wat hebben jullie nu al veel meegemaakt!
Veel plezier nog en blijf kiekjes knippen.

groetjes Lennie

Carolien

Heerlijk!!! Wat hebben jullie nu al veel gezien en ervaren zeg, poehpoeh, en dan wat er nog allemaal op de planning staat... Wat een ontzettend mooie foto's, ook van jullie samen! In het echt zal het allemaal wel NOG indrukwekkender zijn!!!

Fam Drabbels

Wij hebben jullie reis met bewondering gevolgd,wat zijn jullie Siets en Gijs een paar ,geweldig houd dit vol.
Wat een mooie reportage met beelden . Groeten van Annie en Jeu uit Wanroij.