Siets en Gijs op wereldreis!

Nihao Beijing!

De afgelopen vijf dagen hebben we ons verbaasd over de Verboden Stad en haar fanatisme rondom Mao, gelachen met de Chinezen, geen fatsoenlijke menukaart gevonden, gehiked over de Chinese Muur, gefietst door en naar het Olympisch dorp en de hutongs en gerelaxed in ons hostel. Kortom: Nihao Beijing!

Op 23 februari was het dan eindelijk zover: ready to go! Na een snelle vlucht vanuit Weeze en daarna een super relaxte eersteklas vlucht door een upgrade met British Airways kwamen we al snel in Beijing aan. Op het vliegveld nog snel door de paspoortcontrole en de temperatuurmeter en op naar de trein die ons in no time naar het hartje van Beijing bracht. Het hostel ligt bijna aan het Tiananmen plein (het plein dat eind jaren ‘80 het toneel was van bloedige studentendemonstraties en waar Mao Zedong, de communistisch leider van China, begraven ligt) en is erg relaxed. Voor nog geen 5 euro pppn slapen we samen met nog 2 anderen op een kamer met 2 stapelbedden. Meteen maar de stad in maar de jetlag en de enorme smog helpen niet echt mee. We duiken dan ook vroeg ons bed in en de volgende dag staat de Verboden Stad op het programma.

De Verboden Stad is een gigantisch complex van 32 hectare groot en was vroeger het thuis van de Ming en Qing-dynastieën. Tot 1911 was deze stad verboden terrein voor het gewone volk. Meteen bij binnenkomst maken we iets aparts mee: Chinezen die massaal met ons op de foto willen en wie kent het gezegde ‘wanneer er één schaap over de dam is' niet? Met andere woorden: de ene na de andere Chinees wil met ons op de foto.
We dwalen 3,5 uur door de verschillende gebouwen, straatjes en gangen als we het wel genoeg vinden en naar het tegenoverliggende park lopen voor, hopelijk, een mooi uitzicht over de Verboden Stad. Helaas ligt de halve stad gehuld in een dikke laag smog dus ook de Verboden Stad is nauwelijks te zien. We lopen door het park richting de Drum en Bell Towers. In het park zie je verschillende Chinezen op leeftijd aan Tai Chi doen, verschillende bordspellen spelen, badmintonnen en ook een of ander spel waarbij je een soort constructie van veren moet hooghouden. We staan even te kijken als we tegen elkaar zeggen: zullen we ook effe? De komende minuten doen ook wij, tot hilariteit van de Chinezen, met hen mee.
Als we bij de Drum en Bell Tower aankomen en besluiten naar binnen te gaan sluit deze voor onze neus. Helaas pindakaas maar dan maar een hapje eten in een restaurant waarvan de menukaart, verrassend, alleen in het Chinees is. We leren wat Chinese woordjes samen met de medewerksters van het restaurant en na het kopen van wat bekers en lepels voor de trein van maandag gaan we terug naar het hostel. Wat is China leuk!

Chinese Muur
Ongeveer 170 km ten noorden van Beijing ligt Jinshanling, de beginplaats van onze 10 km lange hike over de Chinese Muur. Het kost nog wat bloed, zweet en tranen om daar te geraken omdat de taxichauffeur niet mee wil werken en wij erg hardnekkig zijn in het onderhandelen maar uiteindelijk brengt hij ons toch voor een schappelijk prijsje. Tijdens het ritje zien we de muur al opdoemen en wat is die gigantisch! Boven op de muur blijken we de enige te zijn en ook de komende 3 uur die we over de muur wandelen (en op sommige stukken met handen en voeten omhoog klauteren, zo steil is deze) komen we op een aantal verkoopsters niemand tegen. Bijzonder om dit mee te maken en dan ook nog met zijn tweeën. Het is een ongelofelijk mooie tocht maar ook een pittige. We zijn dan ook best blij dat we na 3 uur lopen in Simatai aankomen waar onze taxi al op ons staat te wachten. De oogjes kunnen amper open blijven en we vallen dan ook meteen in slaap als we na een snelle hap terug zijn in het hostel. En Mao had in die zin wel gelijk: He who has not climbed the Great Wall is not a true man. Dus...

Olympisch Park en de Hutongs
Met een paar kleine gehuurde fietsjes voor 3 euro per dag crossen we half Beijing door op weg naar het Olympisch dorp met als hoogtepunt het Birdsnest, het stadion waarin de opening van de Olympische Spelen van 2008 verricht werd. Het is koud op de fiets maar we trappen flink door en binnen een uur hebben we dik 15 km afgelegd door het hectische verkeer van Beijing en passen we ons snel aan de verkeersregels aan (ogen dicht en gaan). Er hangt nog steeds een apart sfeertje bij het dorp en het is bijna niet voor te stellen dat Nederland hier zoveel gouden medailles gehaald heeft. Met bevroren tenen lopen we een rondje en springen dan weer op de fiets naar een restaurantje. In het restaurant kunnen ze geen woord Engels en met handen en voeten maken we duidelijk wat we willen hebben: Hotpot. Tot grote hilariteit van de Chinezen omdat zij ons niet begrijpen en wij geen idee hebben wat we met al dat eten en die grote stomende pot voor onze neus moeten. Nadat ze ons een handje geholpen hebben, hebben we toch erg lekker gegeten. Nu op naar de hutongs, de kleine nauwe straatjes waar de lager geschoolden van Beijing wonen. Door de ijskou fietsen we een aantal rondjes door de hutongs maar de tenen en handen willen niet meer, snel terug dus naar het hostel waar we eten samen met Sean, onze roomie. De rest van de avond praten en lachen we met hem onder het genot van een biertje en een thee en skypen we ook nog met het thuisfront voordat we ons bed in duiken.
Paleis van de Hemelse Vrede

Ons laatste doel in Beijing is het bezoeken van het Paleis van de Hemelse Vrede. Dit paleis ligt in een park dat 267 hectare groot is. Overigens is alles hier in Beijing groot. We lopen door dit immense park en bezoeken drie verschillende paleizen binnen dit park. Aan de bouwstijl kunnen ze in Nederland nog een puntje zuigen. Nadat we het metrostation gemist hebben besluiten we om maar meteen helemaal terug te lopen naar de winkelstraat in de buurt van ons hostel. Inmiddels hebben we honger en lopen we een klein straatje in. Het restaurant ziet er niet al te best uit en het eten is nog erger. We lepelen de soep naar binnen en gaan meteen weer weg. Terug naar het hostel waar we Sean weer tegenkomen en samen met hem vanavond naar het Lantern Festival gaan even verderop in de stad. Nu de rest van de dag lekker relaxen in het hostel met een dvd'tje erbij.
Morgen nog een laatste dag Beijing die in het teken staat van relaxen, de was doen, een Lonely Planet van Nepal kopen en inkopen doen voor de treinreis van 48 uur die ons naar Tibet zal brengen. We kijken erg uit om in Tibet eindelijk het geldbedrag te gaan overhandigen aan Braille Without Borders. De volgende keer meer hierover.... Zai Jian

Marleen en Wout

Hey Siets en Gijs, zo te zien zijn jullie goed begonnen! Ziet er cool en indrukwekkend uit. Heel veel plezier en succes daar, we zullen jullie volgen.
Gr. Marleen en Wout

Nadine Hendriks

Het is nu al heerlijk om jullie verhaal te lezen.. En wacht dus ook vol spanning meteen af op de komende verhalen. (Ondertussen krijg ik nu een email met foto's, dus die ga ik even op me gemak verder bekijken). Ik wens jullie heel veel sterkte met de treinreis van 48 uur. Hopelijk is het een beetje een luxe trein, (Maar als ik er aan denk hoe de "luxe" trein van Thailand was... Prima voor 1.60 mensen ;)) En verder heel veel succes en plezier bij Braille Without Borders.. Tot snel!!

x Nadine

Bas en Melanie

Hey Gijs en Sietske!

Fijn om van jullie te horen! Al meteen een heel verhaal, erg gaaf! Geniet ervan!

Liefs Bas&Mel

Suzan

Wat geweldig om te horen dat jullie het daar zo goed naar je zin hebben. Super die foto's!
Veel succes en plezier bij Braille Without Borders!

Gr. Suus

Diny Vervoort

Nihao Sietske en Gijs,
jullie kennen mij niet maar ik ken jullie een beetje want ik volg de verhalen via jullie mooie reisblog. Ik ben de zus van jullie tante Ria uit America. Zelf had ik ooit het voorrecht deze Chinese bezienswaardigheden te bezoeken en dus spreekt alles nog meer tot de verbeelding. Mooi geschreven verhalen en mooie foto's. Ga zo door en vooral; geniet met volle teugen van dit voor jullie bijzondere jaar. Goede reis, Diny

susan

heeeeeee leuk om jullie eerste verhaal al te lezen... en mooie foto's :-) kijk al uit naar het volgende verhaaltje...
een goeie reis met de trein en ben benieuwd hoe het verhaal vervolgd wordt vanuit tibet

groetjessssssssss en have fun

Rian & Rudy

Super vet!!!!! Vooral leuk dat er ook Chinezen zijn.
Nu ff volhouden in de boemel en op naar jullie project.

Später
Rian en El

Janny

Hoi Sietske en Gijs,

Al dat fietsen en lopen is in elk geval goed voor jullie conditie, luie zweet zal er toch ergens uit moeten :P Maar ik heb in elk geval genoten van jullie eerste verhaal. Kijk uit naar jullie belevenissen in Tibet.
Have fun.

Liefs Mam xx

Hennies vanuit Barça

Hola
Todavia estamos en Barcelona con un tiempo increible. Era un fin de semana muy bien, con muchas risas! Tambien fuemos a un partido de Barça, ECHT TE GEK!! Ahora tomamos un poco de sol a Holanda.
Disfrutaos!
Besitos, Lotte, Inge, Kim, Anke, Stef

Pleunie

Hey hey!
Goed om te horen dat jullie goed aangekomen zijn! Nog even lekker winters weer voordat de zon te voorschijn mag komen?! haha!

Ben erg benieuwd naar Tibet! Heb er al vele mooie verhalen over gehoord!

En misschien tot in Thailand? ;)

Groetjes Pleunie

farmer

hallo dan,
wat een lang maar leuk verhaal om te lezen.
het lijkt me een mooie ervaring om over die chinese muur heen te lopen en dan ook nog wanneer er zo weining mensen zijn.
leuke, mooie foto's trouwens. ik had trouwens wel eens willen zien hoe jij Siets dat veren ding ging hooghouden.
nou ik wacht op jullie volgende verhalen.
bye bye

Juul

He enne!!
Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen.
Het weer hier is ook bagger, voetbal is al afgelast.
Geniet ervan, we wachten op jullie volgende bericht en foto's.

Gr Juul en Anouk

Ria en Sjaak

Hallo Sietske en Gijs,

prachtig jullie verhalen en zo levendig geschreven.
Met de foto's erbij maakt het nog sprekender.
Wij wensen jullie vele mooie momenten en een goede reis. We blijven jullie volgen.

Groetjes, Ria & Sjaak, Evi & Mick, Remi.

Leonieke

Ha neef en 'nicht',...

Wauw!
Ik beleef mijn trip naar China weer helemaal opnieuw!
Behalve het Olympisch deel dan... dat was er in 2005 nog niet... ;-)
Erg gaaf! De hotspots wel te pakken gehad ja!
Peking Eend nog gegeten?

Fijn om te lezen dat jullie goed aangekomen zijn en het enorm naar jullie zin hebben!
Heel veel plezier in Tibet maar allereerst succes in de trein... 48 uur!

Liefs Leonieke

Dorien

Fijn dat het goed met jullie gaat, veel plezier in Tibet, ben benieuwd wat jullie opgehaald hebben.

groetjes Dorien

jos en maria

hoi Gijs en Sietske

Wat leuk dat we jullie reis op deze manier kunnen volgen!! En op de hoogte blijven van jullie belevenissen. Een goede reis naar Tibet en een relax e reis met de trein!
Groetjes Jos en Maria

Ron

Het kijkt en leest allemaal super! Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Coen

Wie wil er nou niet met jullie op de foto! Gaaf om jullie eerste avonturen te lezen.. Succes met de treinreis van 48uur. Gr's Coen.

nelly en lej

Geweldig interessant jullie eerste reisverhaal. Fijn dat alles zo voorspoedig is gegaan en wat jammer dat je hier in Nederland zo bekend bent met de afhaalchinees en dat dat voedsel verre is van de ware chinese hap. We wensen jullie een goede reis toe en zijn benieuwd naar het volgende verslag. Doei!!!!!!
!!!!

Roy en Moniek

Heej!

Als je de verhalen zo leest lijkt het net alsof jullie al veel langer dan 6 dagen van huis zijn. Goed om te horen dat alles goed is gegaan met de reis.
Veel succes met de lange treinreis die jullie voor de boeg hebben en veel plezier bij jullie goede doel!
Groetjes
Roy en Moniek

Lennie

Hey,
leuk verhaal en mooie foto's. Veel succes en plezier in Tibet!

groetjes lennie

Elsje

Hey Lieverds,

Geweldig om jullie eerste reis verhaal te lezen en de mooie foto's erbij.
Ga door met genieten.En ben benieuwd naar jullie verhaal in van Tibet.

Dikke knuffel uit Rooy.

Dionne en Joost

Hey Sietske (en Gijs natuurlijk)

Ik heb je met carnaval niet eens meer een geweldig, mooi, avontuurlijk en onvergetelijk jaar toegewenst!! Dus bij deze!!!!!! Heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel plezier en genieten genieten genieten!

We blijven jullie volgen.. ;)

Kus Dionne en Joost

Annemiek

Haaa Neef en 'nicht!'
Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen!
Fijn dat jullie goed aangekomen zijn en het zo naar jullie zin hebben!
Heel veel succes met de lange treinreis!
Maak maar veel foto's, vind het super om te zien waar jullie allemaal heen gaan!
Jullie kunnen ook vast niet wachten op Tibet!
Ik kijk uit naar jullie nieuwe verhaal! :D
Liefs Annemiek

Mieke Ewals

Hoi Sitske en Gijs,

Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen. En wat een mooie foto's. Zoals ik lees gaat het allemaal prima met jullie.
Ik kijk al uit naar het volgende verhaal. Ik wens jullie verder een mooie reis en tot de volgende keer.
Groeten Mieke.

Jaap en Lotte

Hey Gijs en Siets!

Zo te zien zijn jullie prima terecht gekomen en is Beijing fantastisch om te zien, mooie foto's en ook de Chinese Muur ziet er indrukwekkend uit!
Veel succes op jullie reis met Veolia en veel plezier in Tibet!

Groetjes Jaap en Lotte

Geert en Loes

Hallo Sietske en Gijs,

Indrukwekkend verhaal en leuke fotoos! We blijven het volgen. Veel plezier daar!

Groetjes Geert en Loes

Hoi Sietske en Gijs

Jullie zijn al een week weg!!!
Ik heb jullie geen goede reis kunnen wensen, niet meer gezien op de repetitie, dus bij deze...
Heel veel plezier, geniet ervan en ik wil zeker op de hoogte blijven van alles. (Heb de site in favorieten staan)
Natuurlijk houd ik jullie ook op de hoogte van onze derde koter, zo rond mei.
Groetjes, Charlotte

Wies Luijten

Hoi Siets en Gijs.

Wat een geweldige reis tot nu toe. En dan lekker business class reizen. Hebben jullie dit ook naar Tibet upgraded? Of zit je tussen de reizigers met de kippen? Enfin, we zullen het wel lezen in het volgende verslag.
En hebben jullie al goed geoefend van te voren in eten met stokjes? Je zal het snel leren, anders eindigt je maaltijd altijd met een koude hap. Ik kijk alweer uit naar het volgende reisverslag.

Gr. Wies en Ton

marly verhaeg

hey sietske en gijs

in 1 woord wauwwwwwwwww!!!!
en wat ben ik jaloers!zit ik hier in os kikkerlandje!magoed verschil moet er zijn en jullie hebbe er lang genoeg op moeten wachten!
het ziet er allemaal super mooi uit en ik ben alweer benieuwd naar de nieuwe foto's en berichtjes.
geniet er samen van..

groetjes marly

Ron Clevers

Hoi Sietske en Gijs,

Prachtig verhaal en leuke foto's , Ben zeer benieuwd naar het verhaal over Tibet. Prikken zijn gezet, afgerekend en het ging prima. Ik ben er klaar voor om jullie te bezoeken in Thailand. Maar we werden naar binnen geroepen als de Heer en Mevrouw Selten!!! Het mot nie gekker worden. Dit belooft wat voor de komende periode.

Groetjes en een plezierige en gezonde voortzetting van jullie missie.

Ron Clevers

Janny

Namens Sietske en Gijs plaats ik even het volgende bericht.
Hier gaat alles goed.
We hebben helaas in ons hotel (Tibet) geen internet, dus zullen we de komende tijd weinig contact hebben, mede doordat zaterdag onze 8-daagse tour van start gaat. Die ziet er ongeveer als volgt uit:

Za en zo: tour door Lhasa onder begeleiding van een gids om verschillende tempels e.d. te bekijken.
Ma: Vertrek vanuit Lhasa - Yamdrok Lake - Gyantse
Di: Gyantse - Shigatse
Wo: Shigatse - Sakya Monastery - Everest Base Camp
Do: Everest Base Camp - Old Tingri
Vr: Old Tingri - eindpunt: de grens bij Nepal

Bij de grens met Nepal moeten we ons visum regelen en dan met taxi of bus naar Kathmandu (hoofdstad van Nepal). Internet is hier nogal beperkt, waardoor we dus waarschijnlijk pas in Nepal weer internet hebben.

Dan weten jullie dus waar we de komende dagen ongeveer uithangen.
Iedereen alvast bedankt voor de leuke berichtjes. Gr. Sietske en Gijs.

Niek

Heftig zeg, zo'n stad als Peking. Maar jammer van die smog; dat ze dat niet eerder hebben (kunnen) aanpakken. maar een belevenis van jewelste!

Zwank!

Hee!

Las net het berichtje van jullie mam! Tja, niks aan te doen he!

Geniet ervan! En skype komt goed!

Liefs Zwank

KOFFER

Hoi Siets en Gijs,
Geweldig om te lezen hoe fijn de reis al is begonnen en nog lang niet eindigd. En wij maar zeuren als t hier mistig is, bij jullie hangt altijd smog. Ik zal het proberen te blijven volgen waar jullie uithangen en zal mijn best blijven doen met " niets meer plaatsen". Ook ga ik opletten wat jullie aansteken op 1 april "kaarsje of iemands hutje", om mij te steunen. Ik wens jullie heeeel veeeel plezier in alle landen die jullie gaan bezoeken. Ik hoop dat je de kaart met chinees zondagsgeld nog op tijd hebt ontvangen.

groetjes Pascal "alias de clown - koffer"

leonie thijssen

op rustige momenten in mijn nachtdienst is het heerlijk om zo'n avontuurlijke verhalen te lezen. Het houdt me lekker wakker, vooral ook omdat ik misschien in sept de reis china, tibet, nepal ga maken. Ben erg benieuwd hoe de treinreis zal zijn. Dus volgende keer lees ik meer.

groetjes en nog veel plezier!!

Leonie

Nicole

Mooie reisverhalen en prachtige foto's. Wat ben ik jaloers!

Groeten,
Nicole Peters

Carolien

HEERLIJK en Jaloers!!!!!
Meer kan ik er niet over zeggen, haha...
Groetjes Carolien

Wendy Tissen

Heey Siets en Gijs,
nog maar zo kort weg en al zoveel gezien. Echt fantastisch zeg. Zal jullie verhalen zeker blijven volgen het komende jaar. Heel veel plezier in Tibet!!!
Groetjes, Wendy

Marielle

He Gijs en Siets,

Prachtig reis verslag. Ongeveer elke dag een complete reis! Tenminste zo heb ik zelf mijn trip door Afrika ervaren.
Jullie genieten al op en top, ga zo door.

Kunnen wij weer smullen van jullie enthousiaste verhalen.

Groetjes Marielle