Siets en Gijs op wereldreis!

Ice Ice Iceland

Ondanks dat we al een groot deel van de wereld gezien hebben lag een langgekoesterde droom toch dichterbij huis dan menigeen gedacht zou hebben: IJsland. Het land dat door de Vikingen IJsland genoemd werd omdat ze bang waren dat iedereen hier massaal naar toe zou verhuizen als ze achter de schoonheid van het eiland zouden komen. Wellicht berust dit op een van de vele sagen waarin meer dan 85% van de IJslanders gelooft maar na een dikke week rondrijden op dit magische eiland zouden wij ook voor deze naam gekozen hebben. Al is het alleen maar om te zorgen dat dit pareltje voor eventjes langer geheim zou blijven voor de rest van de wereld…

Drijvende platen
IJsland is voor elke geoloog dé plek om eens te bezoeken vanwege al het vulkanisme, de geisers en het variërende landschap. Het ligt op een divergerende plaatgrens waarbij de platen zo’n 2 centimeter per jaar uit elkaar drijven en hierdoor is IJsland één van de jongste landen ter wereld. Na een nachtje in een prima hotel gaan we op weg naar Happy Campers om onze mini-camper te huren. Nadat we geïnstalleerd zijn rijden we richting het zuidwesten van IJsland, op weg naar het 100 Crater Park waar de ‘Bridge between two continents’ ligt. Hier sta je letterlijk op de grens van twee aardplaten en je kunt zelfs op het jongste stukje (lava)land gaan staan tussen de Euraziatische en Noord-Amerikaanse plaat in..
Wanneer we verder rijden naar de Blue Lagoon passeren we verschillende geothermale baden en de ramen blijven dan ook weer potdicht vanwege de verschrikkelijke zwavellucht.
Golden Circle

De dag daarna, na een ijskoude nacht, rijden we de route van de Golden Circle in. Het is een route die afgelegd wordt door de meeste toeristen en ondanks dat het in IJsland nu laagseizoen is zien we de bussen toeristen af en aan rijden. Wij parkeren ons campertje in het Thingvellir National Park waar we een wandeling maken tussen de grote basaltwanden en vele watervallen. In het Thingvellir Park *waar wederom de grens van twee aardplaten het park doorkruisen* is in 1894 de allereerste officiële grondwet getekend en de vlag wappert midden in het park als symbool hiervan.
Een andere reden waarom we naar Thingvellir gekomen zijn is omdat je hier in Silfra, een breuklijn, daadwerkelijk kunt snorkelen tussen die twee aardplaten in. Een langgekoesterde droom van Siets die nu uitkomt! We worden in thermo-ondergoed, een dik skipak en een drysuit gehesen en trotseren op die manier de ijskoude watertemperatuur van nog geen 2 graden.
Lena, onze gids, raadt ons aan om je gezicht één keer onder water te doen en dat dan zo te houden voor de komende 40 minuten omdat het water zo koud is dat je gewoon een shock krijgt. Eigenlijk is er in Silfra helemaal niet veel te zien behalve wat verdwaalde algen en veel basaltblokken maar het idee dat je daar tussen twee aardplaten in zwemt is echt een enorme kick.
Totaal verkleumd komen we na 40 minuten het water uit en dan sneeuwt het boven water ook nog eens. We hebben in IJsland vaak op één dag alle vier de seizoenen mee mogen maken. Na een warme chocolademelk en het opwarmen van onze bevroren handen springen wij onze camper weer in op weg naar de geisers van Geysir (waar de naam geiser dus ook zijn oorsprong vindt) en de watervallen van Gullfoss.
Vulkanen, watervallen en ijsschotsen
De dagen daarna zetten we koers naar de zuidkust van IJsland en passeren we weer verschillende mooie landschappen, watervallen, caldera kraters en zo ook de vulkaan Eyjafjallajokull die in 2010 uitbarstte. De uitbarsting was voor het Europese luchtruim een flinke aderlating maar omdat de helling van de vulkaan bestaat uit verschillende gletsjers, smolten die toen de vulkaan uitbarstte met als gevolg kilometers lange modderstromen die dorpen, wegen en bruggen verwoestten.
Langs de zuidkust ligt ergens verstopt op een donker lavastrand ook een vliegtuigwrak van de US Army, dat daar in 1973 neerstortte. Via een dirt track komen we na kilometers hobbelen bij dat wrak aan en het ziet er zowel luguber als ook magisch uit zo in de sneeuw. Omdat het al de hele dag kraakhelder is willen we hier ook proberen ’s avonds het Noorderlicht te zien. Gewapend met dekens, biertjes en een zak chips zitten we de hele nacht met onze camera in de aanslag in onze cabine maar het Noorderlicht laat zich niet zien ondanks de heldere nacht. Ach, we hadden wel weer een speciale overnachtingsplek te pakken zo in de middle of nowhere.
De andere hoogtepunten van ons tripje naar IJsland worden de schitterende wandelingen bij Fjardrargljufur en bij Skaftafell. Bij de eerste wandelen we door een, op het eerste oog, kaal landschap maar ineens doemt daar een schitterende canyon voor ons op. Bij Skaftafell wandelen we naar de mooie Svartifoss waterval die verborgen ligt in het landschap.
Vanuit daar maken we een prima wandeling naar de gletsjer van Sjonarnipa en zien we het natuurgeweld van bovenaf de berg. De gletsjers op IJsland smelten met zo’n onvoorstelbare snelheid van 200 meter per jaar! En dan te bedenken dat na de ijskappen op de Noord- en Zuidpool de grootste ijskap hier op IJsland ligt. De vraag is wat we over een tiental jaren nog overhebben aan ijs op aarde…
Noorderlicht!
Voordat we de weg terug inzetten naar Reykjavik gaan we de laatste dagen naar de oostkust waar we de trek van de ijsbergen bij Jokulsarlon aanschouwen. Reusachtige witte en blauwe ijsschotsen die afkalven van de gletsjer, in een lagoon terecht komen en langzaam op weg zijn naar de Atlantische Oceaan waar ze meedeinen op het ritme van het water. Inmiddels is het weer behoorlijk omgeslagen en lijkt het echt herfst want ons campertje schudt die nacht goed heen en weer van de sterke wind en slagregen.
Ons bezoekje aan Höfn valt daardoor ook een beetje in het water en we besluiten om de terugreis naar Reykjavik maar in te zetten. Na ’s avonds in een gezellig kroegje in Selfoss een drankje gedaan te hebben besluiten we om nog een laatste poging te wagen het Noorderlicht te zien. Een paar kilometer voor Reykjavik draaien we een verlaten weg op en ineens… Het Noorderlicht!! Het duurt elke keer niet lang maar we hebben het toch gezien!!
Kleurrijk Reykjavik
Op onze laatste dag in IJsland wandelen we door gezellig en kleurrijk Reykjavik, bezoeken we de Hallgrimmskirkja met prachtig uitzicht over de meest noordelijk gelegen hoofdstad ter wereld, drinken we koffie in een van de vele koffiebarretjes en bezoeken we het Höfdi-house.
In dit huis ontmoetten Ronald Reagan en Mikhail Gorbatsjov elkaar in 1986 en dit gesprek luidde het einde van de Koude Oorlog in. We sluiten de reis door IJsland af in een gezellig kroegje voordat we heel vroeg de bus naar het vliegveld pakken en terug kijken op een land dat absoluut favoriet is in Europa! Een land met een schitterende (en erg actieve) natuur, super vriendelijke mensen en een hele relaxte vibe. Ook hier denken we weer ‘we komen er zeker nog eens terug’.
Ondertussen krijgen we sterk het gevoel dat we bijna twee mensenlevens nodig hebben om alles te kunnen zien dat we willen zien. Toch hoor je ons absoluut niet klagen want de volgende reis staat weer op de rol.Tot in juli vanuit Panama deze keer…

Janny

Bedankt voor het mooie én leerzame verhaal. En wie weet...steken wij volgend jaar wel over. ;-)

Mia

Mooi verhaal en prachtige foto's weer. En de gemiddelde lezer (zoals ik dus) steekt er ook nog eens wat van op ;-)

Anke Ward-Luijten

Mooie foto's en leuk verhaal! Staat ook nog altijd op mijn verlanglijstje!

Anny

Wat weer een mooi verhaal en prachtige foto's! En we zijn weer een beetje slimmer geworden.