Siets en Gijs op wereldreis!

Beestjes op Borneo

We're off again! Voor de komende vijf weken hebben we de backpack weer uit het stof getrokken en zijn we begonnen aan onze reis door Borneo en de Filippijnen. Het welbekende (of juist niet?!) Egyptair bracht ons via Cairo en Bangkok naar Kuala Lumpur dat de start was van deel I: KL en Borneo..

Big City Kuala Lumpur
Na 21 uur onderweg geweest te zijn kwamen we 's avonds laat in Birdnest Guesthouse aan waar we 2 jaar geleden ook zaten. Alleen toen was Willi, de eigenaar, ons ontvangstcomité, nu was dat Wouter! We gooien de tassen in de kamer neer en gaan meteen Chinatown in voor ons avondeten dat we letterlijk op straat eten. De eerste Fried Keow Teow is weer binnen voordat we bij de Reggae Bar nog een biertje doen die er behoorlijk in hakt na zo'n lange reisdag. Daarna snel naar bed want de volgende dag doen we met zijn drieën een tourtje KL.

We bezoeken de Batu Caves, ongeveer 15km buiten KL, die eens per jaar een waar bedevaartsoord voor Hindoes worden inclusief processies, voordat we de Petronas Towers bezoeken en zeiknat regenen door de eerste moessonbui. Geen probleem, dan duiken we toch gewoon de Sky Bar in tegenover de torens om op de 33e verdieping een mooi uitzicht te hebben over de stad onder het genot van een drankje! 's Avonds zien we Suin na 2 jaar weer en zij wil ons meenemen naar de Mamak maar die is helaas gesloten. Dan maar als enige westerlingen ergens bij een Chinees marktje wat eten voordat we de markt afstruinen en allemaal raar eten proeven en kopen: inclusief de durian die Wouter nog opeet ook!!
Wildlife in Sarawak
De volgende dag nemen we alweer afscheid van Wouter en vliegen we door naar Kuching op Borneo. Borneo staat bekend om haar verschillende beesten en die hebben we gezien ook; van orang-oetangs, neusapen en probiscus apen tot tig verschillende soorten vogels, vissen en lizzards. In Bako National Park lopen we een trekking samen met nog 2 Nederlandse stellen *het loopt hier in Borneo over van de Nederlanders* en slapen we één nacht midden in de jungle maar niet voordat we ook daar zeiknat geregend zijn (en heel slim alleen maar eten bij ons hadden i.p.v. droge kleding..) maar waar we wel met alle geluiden van de jungle in slaap vallen.
Naast dit nationale park gaan we in Kuching ook naar het Seminggoh Nationaal Park; een andere jungle waar we de semi-wilde orang-oetangs gaan spotten. Twee keer per dag is er voedertijd en wordt er door de parkrangers eten op een plateau gelegd; de orang-oetangs bepalen zelf dan of ze het komen halen of niet. Het nationaal park is ruim 7 hectare groot en in dat park leven nu nog 19 orang-oetangs dus het was nog maar de vraag of ze zich zouden laten zien. Best bizar om daar rond te lopen want hekken zijn er niet en die beesten kunnen nog wel eens agressief zijn als ze hun dag niet hebben. Blijkbaar hadden ze hun dag deze keer wel want op weg naar de voederplaats zagen we er al 5 hoog in de bomen hangen.
Een dik uur hebben we daar doodstil letterlijk op apegapen gestaan *Ja Daan, we weten dat het liggen is* en kwamen er 8 orang-oetangs voorbij, zowel grote volwassenen als jonge baby's. Doodstil moesten we wel zijn omdat dit soort apen niet houden van teveel lawaai (je zit in hun natuurlijke habitat) en het gekrijs van kinderen. Een raar idee dat je zo tussen deze immens sterke beesten staat die met uitsterven bedreigd worden. Tegen de middag gaan we terug naar Kuching waar we relaxen aan de waterkant als we ons de volgende dag in alle vroegte opmaken voor de vijfde vliegreis van deze vakantie; op naar Sabah, het oostelijke deel van Borneo.
Duiken en snorkelen in Sabah
Hadden we in Nederland nog het plan om de Mount Kinabalu van 4095 meter te gaan beklimmen, toen we aan kwamen vliegen en deze berg torenhoog boven de rest uit zagen steken waren we het unaniem met elkaar eens; deze gaan wij mooi overslaan! Na onze ervaringen met de Annapurna en de verschrikkelijk zware Huayna Potosi besloten we dat dit écht vijf weken vakantie moesten worden. Vandaar dat we in Kota Kinabalu besloten om een tentje te huren, wat spullen mee te nemen, de boot te pakken naar het Tunku Abdul Rahman Nationaal Park en daar op Mamutik Island te gaan kamperen voor een nacht. Een prima eiland dat overdag behoorlijk toeristisch is met ongeveer 134 Chinezen in zwemvest *die een kwartier doen om een snorkel op hun hoofd te zetten* maar rond vier, vijf uur totaal verlaten is.
Zo zaten we met zijn tweeën heerlijk alleen op het eiland voor ons tentje. Heerlijk.. totdat rond een uur of 9 de eerste druppels begonnen te vallen en een paar uur later onze tent doorweekt was, de plassen water erin stonden en de hevige moessonbui losbrak. In de regen en het onweer zijn we naar een barak gerend waar we geschuild hebben. Uiteindelijk daar onze tent ook maar onder gezet voor een erg harde nacht op houten planken. Midden in de nacht hield de tropische bui op en zijn we weer verkast naar het strand waar we een paar uur geslapen hebben voordat we de zonsopkomst bekeken. Overdag snorkelen we erop los en zien we verschillend prachtig koraal en tig soorten vissen, inclusief Nemo *hij is gevonden* voorbij schieten. Dit is zoveel beter dan ons kapot zweten bovenop een berg! Tegen het einde van de middag nemen we een speedboot terug naar Kota Kinabalu waar we nog een dag heerlijk relaxen in een mooi en fijn hostel voordat we een behoorlijk hobbelende busrit voor de boeg hadden naar de spuuglelijke stad Semporna.
Gelukkig komt niemand naar Semporna voor de stad maar wel voor de onderwaterwereld. En die onderwaterwereld is één van de mooiste ter wereld! Helaas kunnen we niet naar Sipadan, de beste divespot van al deze eilanden, omdat hiervoor de permits bij deze populaire duikschool al maanden tevoren zijn uitverkocht maar rondom de andere eilanden die we aandoen is meer dan genoeg te vinden. Drie dagen lang duiken en snorkelen we rond eilanden waarvan niet alleen de naam tot de verbeelding spreekt maar ook de omgeving; Mataking, Timba Timba, Mabul en Sibuan. Daar wordt je vanzelf tropisch van...
Je hebt het idee constant in een supergroot aquarium rond te zwemmen met koraal dat je nog nooit gezien hebt. Tijdens het duiken en snorkelen komen we oog in oog te staan met tig schildpadden, barracuda's, zeepaardjes, eagle rays maar ook vissen met geweldige namen zoals lionfish, crocodilefish, trumpetfish, frogfish, popcorn shrimp, nudiebranches, remora (een vis die Gijs een kwartier lang achtervolgde en vervolgens in zijn kuit beet) en oneindig veel verschillende soorten zeesterren.
Tussen de duiken *Gijs had drie duiken per dag* en het snorkelen door relaxen we op de bountystranden van de veelal onbewoonde eilanden en genieten we van de werkelijk prachtige en bijna surrealistische omgeving. Het enige minpunt aan al dit schitterends is dat de lokale vissers hier met behulp van bommen het koraal ineens vernietigen om zo sneller hun vangst binnen te halen. Op verschillende plekken rondom Sibuan zag je dat het koraal totaal vernietigd is en de vissers de omgeving aan het leegvissen zijn. Om die reden is Sipadan ook uitgeroepen tot nationaal park om te voorkomen dat alle zeldzame schildpadden, haaien en vissen ook hier zullen verdwijnen in de toekomst.
De geweldige duiken die je in deze omgeving kunt maken waren vooral voor Gijs één van de redenen om naar Borneo te gaan en die missie is helemaal geslaagd! Vandaag zijn we na weer een behoorlijk hobbelige busrit in Kota Kinabalu aangekomen waar we morgen onze AirAsia vlucht zullen nemen naar het volgende land.. The Philippines here we come!!

mam

Hoi Sietske en Gijs,

Wat prachtig allemaal, jullie genieten volop en ik hoop dat de Fillipijnen ook zo´n belevenis zijn. Ik sprak gisteren in Cuijk een Fillipijnse en die snapt echt niet waarom jullie daar naar toe gaan dus ik ben benieuwd. Heel veel plezier daar. Groetjes en liefs van ons xxx

Maria

Hoi Sietske en Gijs.
Wat leuk dat we nu zomaar weer een reisverhaal met foto's krijgen. We kunnen nu op afstand weer meegenieten. Veel plezier op de Filippijnen.

Groetjes van Herman Maria en de rest

Mia

Ha Gijs en Siets,
Is weer als vanouds: een prachtig reisverslag en schitterende foto's. leuk dat we jullie weer kunnen volgen tijdens jullie vakantie. veel plezier nog op de Filipijnen.
Gr. Mia en Hay

Moniek vtG

Ha reizigers,
Leuk om weer wat van jullie te lezen. En wat mooi die foto van dat tentje op zo'n mooi strand. Jammer dat zo'n regenbui dat zo'n mooi plaatje verstoord. En moest zo lachen om die remora, haha zie het al helemaal voor me. Nou geniet er nog lekker van en tot half augustus!
x Moniek

Dorien

Hey Siets en Gijs!Onverwachts toch weer een mooi verhaal en geweldige kiekjes!!geniet ervan!
groetjes

Pleunie

JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!! Weer een Gijs en Sietske verhaal!!! Leuk dat jullie dit weer met ons willen delen!
Ik verheug me nu al op al jullie volgende verhaaltjes!
Geniet ervan!
xx

Tom en Suzan

Ha Gijs en Sietske,
Wat leuk om te lezen hoe jullie je weer vermaken!! Geweldig dat niets moet en alles kan. En je volop kunt genieten van jullie vakantie!!!
Nog veel plezier en veel groetjes,
Tom en Suzan

Rob en Janny Vullings

Zo te zien hebben jullie het weer prima uitgezocht aldaar
geniet er met volle teugen van.
Veel plezier en ben benieuwd naar het volgende verhaal en foto's

Carolien (fsh)

Ineens een verassend mailtje in m'n inbox... Wat super vet dat jullie weer weg zijn. Ik ga de verhalen en foto's zeker weer allemaal lezen/kijken.
Mijn zusje is een paar maanden op de Fillipijnen geweest en de verhalen zijn geweldig

Heel erg veel plezier, geniet er van!

Ank R.

Hoi Gijs en Sietske,
Wat een verrassing, mail vanuit Borneo. En wat ziet het er geweldig mooi uit op jullie foto,s! Dat is genieten!!
Fijne tijd in de Fillipijnen gewenst, Wat een contrast trouwens met wat wij aan het doen zijn. We trekken 4 weken(met de auto) door Noorwegen van hut naar hut op campings.Eerst meer aan de Zweedse kant nu (in hut 7) langs de Fjorden terug naar het zuiden. Iedere dag opnieuw worden we verrast door dit wonder mooie land,

Gijs en Sietske geniet van jullie weken: niets hoeft maar mag, doen wij ook.

Groetjes Ank en Frans Rooding

Gela and Meg

Our translation button isn't working, but from what Dutch I know, it sounds like you are having an awful time on that white beach. You should come to Wyoming immediately in order to enjoy the rest of your vacation!!!!!

Zwenk

He lieverds!

Wow, wat een tof verhaal!!! Wederom....
Geniet er maar lekker van..

Dat tentje.. Hoe lief is dat!
Bietje snorkelen, bietje aapjes kijken, bietje relaxen :)

Wij hebben inmiddels ook een vakantie geboekt naar TORREMOLINOS! Leuk he!

Nou tot snel he!

XXXX

Lyn

Siets en Gijs!!!! Weeral op reis!!!
Super fantastisch mooi, ik voel me meteen weer in de stemming, de vlindertjes fladderen! Echt super cool, ik ben stikjaloers ;) Heb jullie gemist op de Gentse Feesten, maar Miranda is ook niet kunnen komen dus misschien volgend jaar! Ofwel ergens in de winter voor Halloween, spooktocht - om even over koud weer te praten he! Hier is het ook echt lekker, Super warm! En, nieuw nieuwtje, ik blijf in België, ik heb mijn soulmate gevonden en ik ben dolgelukkig :) Als jullie terug zijn, komen wij graag eens jullie richting uit voor een weekendje fotos kijken! Wat denken jullie daarvan?
Geniet er in ieder geval van, met volle teugen, van elk moment, steek die herinneringen in de rugzak des levens en verwarm alle harten van iedereen die je tegenkomt!
Dikke dikke knuffel
xxx

De pap van Gijs

Ha Gijs en Sietske. Wat weer een mooie verhalen en foto's. Zo genieten wij hier thuis ook van jullie vakantie mee. Veel plezier nog daar samen.

Groetjes pap en Mam

Uutje en Tuutje

Ha mupkes,

Wwwwaaaaaauuuw, wat gaaf allemaal!!!! Wij smullen van jullie verhalen. Willen wij ook wel zo'n vakantie. En dan die foto's echt tof dat we weer mee mogen genieten!!

Veel plezier! Wij wachten op jullie volgende verhalen.

XXXXXXX

Niek

Hoi Siets en Gijs,
Wat een kilometervreters zijn jullie. Daar ben ik maar een kleine jongen bij. Maar't zijn schitterende avonturen met erg mooie foto's. van o.a.Borneo.
Nog heel veel pezier rondom onze planeet!
Groetjes uit de Koog

lej-nelly

ha gillie

En wat doen wej mit dit hette wer hier???? Jullie fantastische reisverhaal lezze en mit genieten. Wej kunnen hier snorkelen bovve het water, het drupt er van af, poehoe wat en hitte.
Geniet mar lekker dor van al dat mojs, he is ollie gegund wah!! groetjes van os.

Erik Brouwers

Sjiek man! Wat jullie weer allemaal doen! Ik ben even uitgereist. Hier nog wat tips:
Ik weet niet of het seizoen er nog naar is, maar een tip is om naar Donsol te gaan om te snorkelen met whalesharks van zo'n 10 meter lang, superervaring! Vliegen met cebu-airlines is cheap en goed!

Doe vooral GEEN bootreis over de mindorostrait (Palawan naar Mindoro)! Onze boot viel langzaam uit elkaar in een verradelijke storm en hoewel vele pasagiers (en ik als enige toerist aan boord) er weinig vertrouwen meer in hadden haalde onze houten/bamboe boot het toch na 9 uur zonder schepen en land in zicht....
Toen ik er zat zaten en piraten rond mindanao.
Je kunt er geweldige duiken maken in Coron door WOII-schepen, Puerto Galera is mooi voor te duiken.
En ga een gokje wagen bij cockfights (vraag locals waar die zijn)
Veel plezier!!!

Diana Cremers

Jullie zullen ook al wel thuis zijn, of hebben jullie nog een week? Wij zijn nu een weekje terug uit Vietnam. Hebben genoten. Onderwatercamera werkt prima zie ik. Wij hebben die van ons ook flink uit kunnen proberen.
Mooie verhalen weer en zeker prachtige foto's, altijd leuk om te lezen en weer ideeën op te doen.
Groetjes en Gijs veel plezier met je nieuwe baan.