Siets en Gijs op wereldreis!

Wereldreis of Wereldse reis?!

‘On the day we arrive on this planet, There's more to see than can ever be seen,
more to do,
than can ever be done. And more to find,
than can ever be found.'
(The Lion King)

Daar zitten we dan; op tien kilometer hoogte boven de Atlantische Oceaan tijdens onze vlucht die ons terug brengt naar waar we een dik jaar geleden onze reis begonnen: Londen! In 370 dagen hebben we in 4 continenten 20 landen bezocht, zijn we 31 keer de grens over gegaan, hebben we op ontelbaar verschillende plaatsen geslapen en uren doorgebracht in bussen, treinen en vliegtuigen.

We hebben al eerder beschreven dat een jaar reizen voelt als in een rollercoaster stappen die keer op keer zijn rondjes maakt zonder dat je zin hebt om uit te stappen. Het enige wat wij in die rollercoaster gedaan hebben is gegild, gelachen en vooral heel veel genoten van alles wat aan ons voorbij schoot. Genoten van elk moment dat we op reis waren en genoten van alle verschillende culturen met haar extravagante en bijzondere mensen. Genoten van de overweldigende natuur in vooral Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika en ook genoten van het gezelschap van verschillende nationaliteiten waar we soms een dag, soms een week maar soms ook drie weken mee gereisd hebben. Mensen met bijzondere, hilarische maar ook emotionele verhalen. Wat zouden wij graag willen dat deze rollercoaster in onze tuin stond zodat we, wanneer we thuis aan het ‘normale' leventje gewend zijn, zo nu en dan weer in konden stappen voor een klein rondje...
Tijdens onze reis hebben tig mensen ons gevraagd (zowel thuis als op reis) wat nu onze leukste landen en favoriete plaatsen zijn die we bezocht hebben en de meest indrukwekkende dingen die we in dit jaar gedaan hebben. Lang hebben we er over na moeten denken want een jaar is bijna niet te beschrijven, laat staan op te sommen en veel dingen zijn niet te vergelijken maar we hebben toch een poging gewaagd dus hierbij een kleine opsomming van de mooiste, leukste, engste en meest ontroerende momenten tijdens onze reis afgelopen jaar:
Favoriete landen

1. Antarctica
  2. Maleisië
  3. Nepal, Thailand, Ecuador en Bolivia (sorry, een echte nummer 3 kiezen was te moeilijk)

Mooiste en favoriete plaatsen

Kippenvelmomenten

1. De vijf minuten stilte op Neko Bay, Antarctica
  2. Toegezongen worden door de kinderen van Braille Without Borders, Tibet
  3. Bovenop cactuseiland bij onze Salar de Uyuni-tour, Bolivia
  4. Het Nederlands volkslied horen tussen 20.000 Maleisiërs voor de WK-finale in Kuala Lumpur, Maleisië
  5. Lijkverbrandingen bij Pashupatinath in Kathmandu, Nepal
  6. Zonsondergang bij Ahu Tahai op Paaseiland
  7. De stilte bij het Tuol-Sleng museum en de Killing Fields in Phnom Penh, Cambodja
  8. Zonsopkomst bij de Taj Mahal, India
  9. Het aanzien van de Iguazu-watervallen, Brazilië en Argentinië
  10. Met zijn tweeën over de Chinese muur lopen, China

En we kunnen er nog wel veel en veel meer opnoemen zoals de mijnen in Potosi (Bolivia), de Bangkwan gevangenis in Bangkok (Thailand), de Cu Chi Tunnels in Saigon (Vietnam), het zien van de Mount Everest en de kora die de toegewijde Tibetanen dagelijks lopen rondom de Jokhang Tempel in Lhasa, Tibet.

Adrenaline rushes

7. Zwemmen met pijlstaartroggen op Moorea, Frans-Polynesië
  8. Kaartjes kopen voor de cricketwedstrijd van het jaar in Jaipur, India
  9. Gijs behaald zijn PADI-brevet op de Perhentians, Maleisië
  10. Zwemmen in de pampas tussen de krokodillen, Bolivia

Alles rozengeur en maneschijn?!
Het is de reis van ons leven geweest en ondanks alle geweldige, mooie en leuke ervaringen zijn er natuurlijk ook dingen geweest die het reizen niet altijd even leuk gemaakt hebben. Neem bijvoorbeeld de brakke nachten in slechte nachtbussen, slapeloze nachten in Zuid-Amerika omdat je constant op je spullen moet letten, twee keer zijn we beroofd, asociale en snurkende kamergenoten, die tas op je rug die met de dag zwaarder leek te worden en op het einde ben je die vale vodjes van een kleren meer dan zat kunnen we je zeggen. Ondanks deze dingen hebben we ook erg veel hilarische momenten meegemaakt; een sandwich bestellen in Laos gaat namelijk nooit zoals het hoort, de taalbarrières waar we tegenaan liepen, wc's in China die niet meer zijn dan één groot gat waar iedereen naast elkaar zijn behoefte doet, de corruptie bij de Cambodjaanse grens, ons toneelstuk om onder een boete in India uit te komen, de weg vragen in Peru en een heel politiecorps dat je begeleid naar de juiste plaats, de Thai die op alles ja antwoorden (ook als ze nee bedoelen), Zuid-Amerikanen die nooit hebben leren hoofdrekenen en kijk niet verbaasd op als er midden in een restaurant een weegschaal staat *zowel in China als Argentinië* waar mensen zich massaal even snel komen wegen.
Een vraag die vaak gesteld werd was of dat we elkaar nog niet moe waren. Haha, nee! We hebben 370 dagen lang bijna 24 uur per dag bij elkaar op de lip gezeten en dat ging ons verbazingwekkend goed af. Natuurlijk heb je zo je kleine momentjes als het reizen even niet loopt zoals je wilt maar achteraf konden we daar ook weer om lachen. Dit jaar hebben we vooral erg veel lol en plezier gehad en zijn we superblij dat we dit met zijn tweeën gedaan hebben! Het mooiste aan het reizen was toch wel de mensen die je ontmoet, niet bij de tijd hoeven te leven en elke dag zelf kunt beslissen wat je wilt gaan doen en waar je zin in hebt. Kon het zo in Nederland ook maar zijn...
Terug naar waar het begon...
Vier jaar geleden, toen het besluit kwam om onze wereldreis vorm te gaan geven, zijn we op zoek gegaan naar een doel. Dat doel vonden we in Braille Without Borders en voor dat doel hebben we toen een jaar lang geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen. Het bedrag van €14.455,53 staat inmiddels op de rekening van Braille Without Borders maar we willen jullie graag vertellen waar jullie geld aan besteed is. Een groot deel is gebruikt voor de dagelijkse kosten om de school in Lhasa draaiende te houden; boeken, de braille drukkerij, onderhoud van de school en de kinderen, bedden, stoelen en tafels. Hetgeen waar wij bij dit project het meest trots op zijn is dat wij er met zijn allen voor gezorgd hebben dat één jongen in Kameroen, Daniël, in Zuid-India aan een intensieve opleiding kon beginnen aan het Braille instituut (http://www.bwb-iise.org). Inmiddels is hij afgestudeerd en is hij bezig om zijn eigen (en eerste in Kameroen) Braille drukkerij op te zetten zodat blinde kinderen van zowel de basis- als de middelbare school ook de mogelijkheid krijgen tot scholing. Hierbij hebben we ervoor gezorgd dat er in Kameroen nu iemand rondloopt die zijn droom verwezenlijkt ziet. Super bedankt allemaal hiervoor!!!
De thuiskomst
Voordat we echt aan onze allerlaatste vlucht naar Nederland begonnen hebben we eerst nog vier geweldig gezellige dagen in Londen gehad samen met Gela en Megan. Lang hadden we hier naar uitgekeken en wat hebben we gelachen! Deze dagen vlogen om: we wandelden door Londen, shopten er op los, hadden een behoorlijk zatte avond vol met wijn en bier, bezochten een erg leuke aparte markt en aten op onze allerlaatste avond van onze wereldreis een heerlijke Indiase curry. Guys.. Thank you so so so much and see you in april!
En dan onze geweldige thuiskomst op Weeze en terug in Leunen en Venray... Vaak dachten we aan hoe het zou zijn als die deuren van de aankomsthal open zouden gaan maar dat het ontvangst ZO GAAF zou zijn hadden we in onze dromen nog niet kunnen bedenken. Meer dan 60 mensen stonden ons met vlaggen, spandoeken en onder het muzikale genot van de joekskapel op te wachten. Na in de aankomsthal al een mooi feestje gebouwd te hebben *inclusief polonaise* gingen we in de Maasdal-bus richting de feestlocatie. Een dag is echt te kort om iedereen weer te spreken en verhalen uit te wisselen maar het is niet te beschrijven hoe leuk het was om iedereen weer te zien. Dit gevoel werd nog eens versterkt door een mooie carnaval en het rare is; we hebben na een week al het gevoel alweer eeuwen terug in Nederland te zijn. Toch blijft de drang naar reizen er altijd...
En nu? Voordat we gingen reizen was ‘Don't dream your life, live your dreams' de lijfspreuk van Siets.. Het mooie is dat, nu de ene droom vervuld is, deze altijd wordt opgevolgd door nog meer *nieuwe* dromen. Dromen genoeg alweer maar voorlopig blijven we lekker in ons gezellige en vertrouwde Nederland maar wie weet wat de toekomst ons brengt...

Als laatste *maar tijdens ons jaartje weg wel één van de meest leuke en fijne dingen* willen we iedereen SUPER bedanken die op welke manier dan ook ons op de hoogte gehouden heeft in het jaar dat we weg zijn geweest. Of het nu via onze site was waar we een groot plezier aan beleefd hebben om die te schrijven en alle foto's en video's te plaatsen, of de mail, Skype, Hyves of Facebook. Voor ons was het elke keer weer feest als we een berichtje van het thuisfront kregen *zowel serieus als ook zeker alle slappe wazel* en op die manier te weten wie we thuis achter gelaten hebben voor een jaar.

Xiexie, Thok Chay Che, Dhanyavaad, Shukriya, Khap Kun Kap, Khopjai, Of Kun, Cam Op, Terima Kashi, Thanks, Merci, Gracias en op zijn Nederlands gewoon BEDANKT!

Bas en Annemiek

Hoi Lieve Gijs en Sietske!
In een woord was jullie reis voor ons: GENIETEN!
Alle verhalen gelezen, alle foto's gezien!
Fijn dat jullie weer thuis zijn met zoveel mooie herinneringen waar we nog heel lang over kunnen praten.
Succes met het oppakken van jullie Hollandse leventje en tot gauw! Liefs Bas en Annemiek

Laurens

Geweldige reis. Krijg gewoon een deja-vu gevoel heerlijk!!!

Niek

Hoi Limbo's, een schitterende finale van een onvergetelijk jaar. Jullie zijn byzonder begenadigd dit te mogen en kunnen doen. Op afstand heb je "jouw mensen " mee kunnen laten genieten. Niemand zal dit ooit van jullie kunnen afpakken. Groetjes uit Koog a/d Zaan, Niek.

Hollie

Wederom een superverhaal!!

Janny

Throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. (Mark Twain) Bij het lezen van deze uitspraak dacht ik aan jullie want dát is wat jullie het afgelopen jaar deden. Bedankt dat wij op onze manier met jullie mee mochten reizen, bedankt dat jullie ons heel veel leerden over andere landen en culturen, we hebben gelachen en genoten van jullie verhalen. Nogmaals welkom thuis en wij wensen jullie een mooie toekomst samen op alle fronten.
Ik zal in elk geval wel alle flauwe wazel als reactie op jullie foto´s gaan missen.
Liefs mam/Janny x

Nathalie oet Mestreech :)

Wow echt te gek...dat moet toch een geweldig jaar zijn geweest! Zeker 1 van mijn dromen...tijd voor jullie voor nieuwe maar het zal moeilijk zijn om deze te gaan overtreffen denk ik :). Mocht je weer op reis gaan, ik ga je weer volgen ;)

Groetjes oet Mestreech!

Ria en Sjaak

Home sweet home. Om na een jaar uit die Roller Coaster te stappen zal niet meevallen. Maar na zo'n hartverwarmend onthaal en meteen de carnaval er achter aan toch ook heel mooi.
We hebben genoten van jullie verhalen over alle avonturen van jullie. Daarnaast heb ik ook nog veel opgestoken op het gebied van aardrijkskunde en geschiedenis op een heel speelse wijze. Siets misschien een idee......???
Wij wensen jullie samen een mooie toekomst met nog vele avonturen.

Liefs Ria & Sjaak.

Megan and Gela

Once again, an amazing story translated for us!!!!!!!!!!

You two are an inspiration and Meg and I hope one day to do a trip ourselves, with a starting and finishing point in the Netherlands!!!!!

See you in April!!!!

Ron

Kon het zo in Nederland maar! Dat klopt. Leven met de tijd. Niet de tijd die jouw leven bepaald. Ik krijg er weer kippenvel van en hoop ooit nog eens zoiets moois mee te mogen maken!

Tom en Suzan

Hey,

Weer geweldig om een verhaal van jullie te lezen!! Maar het allerfijnste was om jullie weer gezien te hebben. Het voelt weer als vanouds!!!

Groetjes, Tom en Suus

Pleunie

pfffffffffff, ik zit hier nu met tranen in mijn ogen! Gewoon balend dat jullie schitterende reis is afgelopen! Wat heb ik genoten van jullie prachtige manier van schrijven en jullie schitterende foto's! Jullie bedankt!

En als jullie het reizen idd nog niet moe zijn, jullie zijn echt van harte welkom om van de zomer lekker aan het meer te komen chillen en ff kijken of jullie die bergen hier ook kunnen bedwingen!

Hopelijk tot snel op skype!

Liefs Pleunie

Rian

Wow Siets en Gijs,
Ik heb jullie alweer vaak gesproken de afgelopen dagen maar de manier waarop jullie alles op papier kunnen zetten is fenominaal. Echt waar, elke keer ben ik weer ontroerd. Het is zo mooi om te lezen hoe iemand geniet van het leven en zijn hart volgt! En natuurlijk ook omdat Rudy en ik gewoon stikjaloers zijn ;)
Leg het boek met verhalen maar elke nacht onder jullie kussen zodat je alles nog heel vaak kunt beleven met de ogen dicht. En natuurlijk op naar de volgende droom om te verwezenlijken!
Veel liefs Rian

Ivo

1 Jaar in een notendop! Nogmaals: Wow!

Dorien

Ik heb echt genoten van jullie verhalen en alle kiekjes,en ben blij dat jullie zo genoten hebben,en ben ook blij dat jullie weer heelhuids terug zijn in Nederland.Siets en Gijs, het gewone leven is weer begonnen. groetjes Dorien

Bas en Melanie

Lieve Gijs en Siets,

kippenvel krijgen jullie, kippenvel krijgen wij bij het lezen van het zoveelste mooie verhaal! We zijn blij dat jullie weer behouden thuis gekomen zijn, maar kunnen ons ook voorstellen dat het gigantisch bij jullie blijft kriebelen. Ik (Mel) heb heel veel respect voor het feit dat jullie het aangedurfd hebben jullie hele hebben en houden een jaar lang achter te laten. Dat zou ik echt niet durven...

En nu, langzaamaan jullie leventje hier weer oppakken, doe lekker rustig aan, alles op z'n tijd en zo krijgt alles weer een plekje!

Veel liefs Bas en Melanie

Henk

Hallo Gijs en Siets,

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt zeg! Ik ben van plan om in augustus 2012 een zelfde soort reis te maken en zou graag wat vragen aan jullie willen stellen. Die gaan vooral over jullie geboekte wereldticket, de Antartica trip en jullie budget.

Zouden jullie mij een mailtje kunnen sturen? Dan kan ik jullie antwoorden met een aantal vragen. Mijn email adres is: stroeckovic@hotmail.com

Ik kom trouwens uit Boxmeer, ik ben al langs geweest bij Active Travel in Venray. Hebben jullie daar toevallig geboekt?

Groetjes Henk