Siets en Gijs op wereldreis!

Rapa Nui oftewel Paaseiland

Van het ene eiland, Moorea, in de Stille Oceaan vliegen we naar het andere eiland, Paaseiland, 4000 kilometer verderop gelegen. Eind 1687 werd het eiland ontdekt door een Engelse piraat maar het was op paaszondag 1722 dat Jacob Roggeveen het eiland ‘herontdekte' en het de naam Paaschen Eyland gaf. Jaren later noemen Polynesische zeilers het Rapa Nui maar de bewoners van het eiland houden zelf vast aan de oorspronkelijke naam Pito ‘o te Henúa (Navel van de wereld). In vijf dagen wandelen, liften en rijden we op een quad dit prachtige maar mysterieuze eiland rond...

Vulkanische oorsprong
In de ochtend komen we op Paaseiland aan en na de gebruikelijke douaneformaliteiten hebben we keus te over om te kiezen waar we willen slapen de komende vijf nachten. We kiezen voor Camping Mihinoa maar dan weer in een dorm die we het grootste gedeelte van de tijd voor ons alleen hebben. Ook deze camping blijkt een schot in de roos want we kijken uit op woeste golven die kapotslaan tegen vulkanische rotsen. Bovendien liggen we een klein beetje buiten het centrum dus elke dag maken we een prettige wandeling naar het centrum dat niet veel meer voorstelt dan een stoffige straat met een paar kleine winkeltjes en restaurantjes.
Paaseiland is een eiland dat ontstaan is uit twee enorme vulkaanuitbarstingen en op de tweede dag van ons verblijf op dit eiland maken we een hike van zes uur naar de vulkaan Rano Kau met haar prachtige krater van 200 meter diep en een diameter van 1600 meter. We lunchen aan de rand van de krater waar we de plannen maken voor de komende dagen. Paaseiland bestaat uit verschillende nationale parken waarbinnen de bekende beelden liggen. Alleen, voor een klein dorpje op deze vulkaan en een gebied waar je kunt zien hoe ze de beelden restaureren moet je $60 per persoon betalen en dat zien we niet zitten. Gelukkig horen we van een andere toerist dat je hier gemakkelijk onderuit kunt komen en dat doen we dan ook!
Moai, Moai en... Moai...
Het meest besproken maar ook het meest mysterieuze van dit eiland zijn de zogenaamde Moai; immens grote beelden waarvan er ruim 600 over het hele eiland verspreid liggen en tot op de dag van vandaag verschillende verhalen de ronde doen waar ze vandaan komen, wie ze daar geplaatst heeft en wie ze vervolgens ook weer heeft omgetrokken of geduwd. Van priesters en sheriffs tot buitenaardse wezens, alles is al aan een grondig onderzoek onderworpen maar een duidelijke herkomst hebben de beelden niet. Bovendien zijn de beelden ontzettend zwaar en dus moeilijk te verplaatsen (de hoeden die de Moai ophebben wegen al meer dan 80 ton).
Ook de derde dag op Paaseiland maken we weer een hike van zes uur en deze hike brengt ons langs verschillende Moai. Zo zien we Ahu Akivi (ahu betekent niets meer dan het platform waar de Moai op geplaatst zijn); het enige platform waarop zeven grote Moai met het gezicht naar de oceaan gericht staan. Alle andere Moai op het eiland staan met het gezicht landinwaarts. Dit is onze vuurdoop met de Moai en WAUW, wat zijn ze groot en kolossaal! Als we verder lopen naar de andere beelden genieten we van het landschap en merken we dat we in een totaal andere wereld terecht zijn gekomen; uitgestrekte gebieden waar paarden en koeien je in een rustig tempo onopgemerkt voorbij wandelen, al dan niet vergezeld van een echte rouwe Chileense ruiter.
We krijgen een lift in een pick-up truck van een Chileense familie naar Ahu Tahai waar we genieten van een schitterende zonsondergang. Paaseiland heeft nu al iets bijzonders en het is pas de derde dag dat we op het eiland verblijven. Met benen zo zwaar als lood van twee dagen intensief hiken wandelen we het laatste stukje in het donker via het haventje terug naar de camping waar we het zand van ons afwassen en niet veel later in een diepe slaap vallen...
Duiken en Quad rijden
De andere twee dagen laten we het hiken voor wat het is en huren we een quad om de andere kant van het eiland te bekijken. Maar niet voordat Gijs zijn vijfde duik heeft gemaakt in de Stille Oceaan. Gewapend met een dik 5mm wetsuit *het water is maar 20 graden* gaat hij bijna een uur lang de onderwaterwereld van Paaseiland bekijken. Hierbij komen verschillende exotische vissen voorbij en na de Moai op het land gezien te hebben ziet hij ze ook onder water voorbij komen. Een mooie duik op een bijzondere locatie.
Wanneer we de boterhammen achter de kiezen hebben halen we onze felrode quad op voor de komende twee dagen en touren we over de oostkust van het eiland. Een enkele keer hebben we moeten schuilen omdat het er met bakken uitviel maar omdat het maar een klein eiland is (ongeveer 20 bij 16 kilometer) trekt de bui ook snel over en hebben we een prachtig uitzicht over de verschillende baaien en alle Moai. Het hoogtepunt van deze dagen is toch wel de Ahu Tongariki, gelegen aan de voet van de Rano Raraku-vulkaan. Vijftien Moai van ongeveer zeven meter hoog toornen ver boven ons uit en met een knap staaltje optisch bedrog weten wij er tijdelijk zeventien Moai van te maken...
Na vijf volle dagen op Paaseiland kunnen we met recht zeggen dat we op een heel bijzondere plek ter wereld geweest zijn en we hopen dat ze ooit het mysterie rondom de beelden nog eens op gaan lossen. Het andere bijzondere aan het eiland is dat wij vertrokken op Onafhankelijkheidsdag van Chili *18 september* en laat dat nu juist het grote discussiepunt hier zijn: overal op het eiland staan borden, hangen spandoeken en houden de Polynesiërs (ze noemen zichzelf geen Chilenen) gebouwen ‘bezet' omdat ze onafhankelijk willen zijn van Chili, maar aan de andere kant versieren ze wel het halve eiland en is veel gesloten om de 18e september te vieren... Als we door de man van de camping naar het vliegveld gebracht worden krijgen we als afscheid een ketting met daaraan een Moai. Een mooier gebaar konden we ons niet wensen!
Vandaag zijn we dus aangekomen op het vasteland van Zuid-Amerika (Santiago) waar we de komende vijf maanden zullen rondtrekken door Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Argentinië, Uruguay en Brazilië. Vijf maanden lijken lang maar we hebben nog zoveel te zien en te doen. Te beginnen met het noorden van Chili en de zoutvlaktes van Bolivia.. ¡Chau!

Reacties

Reacties

Niek

Ben dur stil van; zoveel als jullie in deze korte periode allemaal gezien en meegemaakt hebben.Wens jullie een schitterende voortzetting in zuid Amerika, en pas goed op elkaar!

Inge

Echt fantastisch weer!
Geniet van Zuid-Amerika en ik ben nu alweer benieuwd naar het volgende verhaal.
Have fun mit zien beie!

Diny Vervoort

Als dit niet jaloers maakt weet ik het niet meer......Buen viaje y disfrutes !!!

Fenneke

Hey Siets en Gijs, echt schitterend jullie foto's en verhalen. Nieuw Zeeland is ook echt mooi, wat een mooie natuur. Frans Polynesie is echt een paradijs (staat nog altijd op mijn verlanglijstje). Sietske je kijkt wel een beetje angstig bij het voeren van de roggen haha!!! Paaseiland ziet er ook heel mooi uit, heel anders dan polynesie vooral de moai; schitterend!!!
Beetje jaloers ben ik wel!!! veel plezier in Zuid Amerika!
Groetjes Fenneke

Eelke

Heb even in 1 teug jullie tahiti en paaseilandavonturen doorgelezen, te gek! Was wel ff lichtelijk jaloers bij t zien v die heerlijk relaxte stranden in Tahiti.. das nou echt vakantie lijkt me zo.. en dat was India bij mij dus duidelijk niet! Siets, kheb met pozen genoten v die berg, maar minstens even zoveel pozen die K**berg verwenst. Wat ben ik ziek geweest. Nee, ff geen bergen meer voor mij, doe mij maar zo'n lekker strandje :-)
Kvolg jullie avonturen weer in n nieuw werelddeel! Xx

Wouter

Hey Siets en Gijs,

Het begint inmiddels cliche te worden, maar wat een mooie plekken en mooie verhalen weer!! Geniet van Zuid-Amerika, vast en zeker dat jullie daar weer mooie avonturen gaan beleven!

gr Wouter

Diana Cremers

Wauw, ja dat zou ik ook wel eens willen zien. Lijkt me een mooi eiland. Ben jaloers op je Gijs, alweer gedoken. Helaas zit dat er voor mij niet meer in na mijn trombose been. Is het duiken daar heel anders dan b.v. in Thailand, of Australië??

Groetjes en geniet nog van al het moois dat jullie nog tegen komen.

Diana.

Lotte

Heej hennies!
Wat een belevenissen weer... WAUW! Helemaal fantastisch... Jullie genieten ervan! Blijf dat doen...
Zaterdag nog geprobeerd om geld te verdienen om ook naar die mooie plekken te kunnen gaan, maar heb het geld helaas in Venlo bij je ex-collega's moeten laten... Je krijgt de groetjes van je carpool-maatje... Luc...!
We blijven het weer volgen! GENIET, GENIET, GENIET!
Groetjes Lotte

Thijs

Gijs en Sietse!

Prachtige foto's! Erg leuk om weer wat te zien van Frans Polynesië en Paaseiland! Misschien hebben we daar wel op dezelfde quad rond gescheurd! Zuid Amerika is ook super vet en ik weet zeker dat jullie het daar ook weer super gaan hebben! Geniet er maar flink van want de tijd vliegt en eenmaal thuis wil je gauw genoeg niets liever dan terug op reis zijn!!!!

Pleunie

Hey skatjes!
Ff twee verhaaltjes in een keer moeten lezen! Maar weer prachtig hoor! Schitterend hoe die beelden overal rond dat eiland te zien zijn!

Geniet van Zuid Amerika! Kan er helaas niks over vertellen ma moet vast ook erg mooi zijn!

Liefs x

Ron

Die beelden kunnen dus dagelijks genieten van een prachtige zonsondergang/opkomst?!

Ivo

Een reis om de wereld in 80 dagen. Wat een belachelijke weddenschap zeg. Als ik al jullie verhalen lees en foto's zie, kan ik me er niets bij voorstellen dat iemand voor zijn plezier zo snel mogelijk langs alle prachtige plekken op de wereld reist. Ik moet wel zeggen dat jullie avontuur ook stukken beter werkt, dan het bladeren door een reisgids. Geniet er nog even van.

gr Ivo

p.s. nog 10 weekjes te gaan tot aan de bevalling

Pap

Schitterend!! Ben echt jaloers.
Als ik Thor Heyerdahl was kwam ik er ook nog een keer :-)

Eveline

Hey prachtkoppel!

Wat zijn het weer fantastische fotos en verhalen! Jullie reizen de wereld rond aan speed tempo lijkt het wel. Pas gisteren hebben we elkaar ontmoet in de Perhentian!! Man man, ik zal het nooit vergeten :)

Ik ben intussen veel beter, bedankt om aan mij te denken. Was effe schrikken, koorts, moe, hoofdpijn... 2 dagen ziekenhuis, niets gevonden. Geen nieuws goed nieuws, toch?

In ieder geval, ik zit nog altijd in Thailand momenteel, ik doe het meer op mijn gemak nu. Ik maak veel te veel mee, hebben jullie dat ook niet dat de indrukken te veel worden? Ik kijk er wel naar uit om naar Australië te gaan, en zelfs ook terug naar huis, om al mijn vrienden terug te zien, en jullie ook tijdens de Gentse Feesten!! Hopelijk vind ik iets om alleen te wonen, dan kunnen jullie gemakkelijker blijven slapen :)

De Paaseilanden zien er in ieder geval magisch uit, so much to see, so little time! Gijs weer gedoken! Super!

Ik geniet echt van het hier en nu, het is hier fantastisch :) En ik heb het Zuiden van Thailand samen gereisd met een toffe meid uit Nederland, dus ik hoop haar ook nog terug te zien! Ik ben eeuwig dankbaar om zulke toffe mensen te leren kennen, en ik hoop echt jullie terug te zien!!

Geniet van Chili, en ik blijf jullie volgen - soms met wat vertraging, soms zonder effectief te schrijven, maar jullie blijven in mijn gedachten!!

Dikke knuffel
xxx

Geert

Zo weer ff de laatste verhalen van jullie avonturen doorgelezen en piccies bekeken. En ik heb er maar 1 woord voor JALOERS.

Nog heel veel plezier en leuke ervaringen toegewenst op jullie reis. thumbs up!!!

Marieke

WOW! Ik moest ff bijlezen want was zelf ook weer ff heel kort de hort op met Roel. Nja 3 weken moet voor jullie aanvoelen als een weekendje weg om het relatief te houden.
Maar WAUW!!! Wat een TE vette verhalen en foto's weer zeg!! Vooral frans-polynesie lijkt me helemaal prachtig! Mooie honeymoonbestemming lijkt me ook haha, mja beetje duur en ver vliegen.
En ook ik kan hier alleen maar Jaloers met een hoofdletter J van worden.

Heel veel plezier in Zuid-amerika, als het goed is heb je lekker weer daar, lente! (nja een jaar geleden zaten wij daar ook en het was iig volop lente).
Ik ben nu al nieuwsgierig naar jullie volgende verhaal!

Wij gaan wel gewoon verder met de herfst in gaan hier... bleh. Maar gelukkig worden er deze herfst/winter 4 bonjemakers geboren (of nja eentje is er net, maar dat had je gezien) dus daar kunnen we ook ff onze lol mee op.

Greetz Marieke en Roel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!